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대중문화를 통한 텍스타일 디자인 연구

Title
대중문화를 통한 텍스타일 디자인 연구
Authors
김승희
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차임선
Abstract
It is undeniable fact that the formative arts is closely related with mass media in perspectives of contemporary society has been dominated by pop culture and we also have lived in millions of images that mass media delivers. Pop art has taken the mass-culture and mass media as its motive and brought into territory of the art. Thereupon pop art developed existing elegant, conventional, and noble art image to common, fashionable, popular. Pop artists have developed works with their own unique styles and techniques. Jim Dine and Claes Oldenberg tried happenings with objet, that being removed the limitation of previous materials and produced their exhibition place as 'a work'. Robert Rauschenberg has introduced phases of daily lives and consuming- society in his paintings and expressed mass culture. Most Pop artists' production style contains anonymous anti-individuality, excluding individual and subjective emotion by adopting mechanical production method and objet that are contrary to conventional art. Andy Warhol transformed the images, which are being mass-produced and rushed to our everyday lives, from 'common' to 'ordinary' and vice versa via reproducing, repetition, and arranging of images. Repetition of forms allows visual factor in still picture and emphasize the message by conferring a sense of rhythm and continuity in visual respect. The very pop artists, who pursuits objective irony, have popularized traditional arts and brought everyday life motive, that not being regarded as art so far, to territory of the arts. In 20th century many artists have been inspired by formative arts. We can tell that textile design in nowadays is playing a big role as leading textile to formative arts. Textile has become a new way of expression out of everyday life conception and also been a way of presentation of beauty to artists. While I have studied Pop art, I have also tried to study new creative textile design, combining mass media and culture. Based on that study, I have examined pop arts and textile pattern as the result of its influence to mass culture. I have produced the pattern with digital image, which is the current mass media, by computer in the method of digital printings. The design has been a reflection of mass, society, culture, and art of the era and taken the big part of culture and art. Design in past days had been formed passively by vertical social structure though two times of world wars after the industrial revolution have generated horizontal cultural structure with better consciousness and the level of lives of the mass. With this flow, new class that admits the pop arts was formed and they have been the icon of 60's mass culture. In 60's, many pop artists' works had been printed on T-shirts and that is the phenomenon we could still easily see in these days. I have studied new creative textile design that combines formative arts and textile via examined the pop arts. Based on the outcome of the study, I have obtained 3 following findings. Firstly, I have found out that mass culture and mass media of certain age have an important influence to the stream of design through understanding the pop arts. Secondly, Pop arts has awakened mass' interests with his creative choice of subject, breaking the fixed ideas and his work methods as silk screen, structure of repetition, and usage of mass media have been materialized as his forms of design. Lastly, many pop artists' works have been printed as fabric patterns on textile and its way of expression still has become one of the most popular and attractive subject to young consuming public. I would like to represent the new textile pattern combines today's mass media, digital pixel, and images that express the analogue emotion based on Pop arts thoughts and forms of design by computer graphics. ;우리가 살고 있는 현대는 대중문화가 지배하고 있는 사회이며, 대중매체에 의한 이미지의 홍수 속에 살고 있다는 측면에서 볼 때 현대의 조형예술은 대중문화와 밀접한 관계를 맺고 있다는 것을 부정할 수 없을 것이다. 팝 아트는 이러한 대중문화와 대중매체의 이미지를 주제로 택하여 예술의 영역으로 끌어들이는 역할을 하였다. 그리하여 기존의 예술이 가지고 있던 고상하고 전통적인 소수 지성적 이미지에서 평범하고 유행적인 대중적 이미지로 발전시켰다. 팝 아트작가들은 그들만의 독특한 양식과 기법으로 작품을 전개시켜 나갔다. 팝 아트 작가들 중 짐 다인(Jim Dine)과 클레이즈 올덴버그(Claes Oldenburg)는 종래 재료의 한계성을 없앤 오브제를 이용한 해프닝을 시도하였고 전시장 전체를 하나의 작품으로 연출하였다. 로버트 라우젠버그(Robert Rausenberg)는 대중소비사회와 생활주변의 단면들을 그림에 직접 도입하여 대중문화를 표현하였다. 앤디워홀(Andy Warhol)은 대량 생산되고 대중매체에 의해 쏟아지는 우리의 일상 중에서 함께 생활하는 이미지들을 복제하여 반복, 나열함으로 '보편'적인 것에서 '특수'한 것으로 '특수'한 것에서 '보편'적인 것으로 변화시켰다. 형태의 반복은 시각적인 면에서 리듬감, 연속성을 부여함으로 정지된 화면에 시각적 요소를 개입시키고 메시지를 강조하였다. 팝 아트작가들의 작품제작방식은 방법에 있어서 예술과 상반되는 기계적인 방법과 오브제를 사용함으로 개인적, 주관적 감정이 배제된 익명성을 띤 비개성적 성격을 가지고 있다. 바로 이러한 객관적 아이러니를 추구한 팝 아트작가들은 예술을 대중화시켰고 지금까지 비예술적인 것으로 간주되었던 일상적인 모티브들을 예술의 영역으로 끌어 들였다. 20세기에 들어서면서부터 많은 디자이너들이 조형예술작품에서 영감을 얻었다. 오늘날의 텍스타일 디자인은 조형예술과 결합하여 표현되어지기도 한다. 따라서 섬유는 일상적인 개념에서 벗어나 새로운 표현의 수단이 되기도 하고 예술가에게 있어서는 미적 표현의 수단이 되기도 하였다. 본 연구자는 팝 아트를 연구함으로써 대중매체와 대중문화를 통한 섬유를 결합하여 창조적이고 새로운 텍스타일 디자인을 연구하고자 하였다. 본 연구는 팝 아트가 성행하였던 1960년대 이후를 연구범위로 잡았다. 대중문화와 대중매체시대 예술의 특징, 대중문화가 팝 아트에 끼친 영향, 팝 아트가 섬유에 끼친 영향을 이론적 배경으로 구성하였고 이론적 전개는 문헌을 통하여 연구하였다. 이 연구결과를 토대로 팝 아트 예술을 점검하고 팝 아트가 대중문화에 끼친 영향과 결과를 바탕으로 대중문화를 표현한 텍스타일 패턴에 대해 연구하였다. 작품제작 과정에서는 컴퓨터를 이용하여 오늘날의 대중문화의 매체인 디지털 이미지를 패턴화 하여 디지털 프린팅 방법으로 패턴을 제작하였다.
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