View : 186 Download: 0

불교명상이 아동 행동에 미치는 효과

Title
불교명상이 아동 행동에 미치는 효과
Authors
최효순
Issue Date
2004
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
이 연구는 우리들 내면의 부처와 신이 빛을 발하는 작업이라 할 수 있는 불교명상이 아동의 친사회적 행동에는 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 불교명상활동이 아동의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 불교명상프로그램은 아동의 개인정서 조절능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 불교명상프로그램은 아동의 대인 관계 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 불교명상프로그램은 아동의 학교(유치원) 적응능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구의 목적에 도달하기 위한 연구의 대상은 서울시 노원구에 위치한 H유치원의 취학 전 만5세 아동 52명이었다. 이 아동들에게 7주 동안 1주일에 3회씩 20회에 걸쳐 실험집단(26명)아동들에게는 불교명상활동 프로그램을 실시하였고, 통제집단(26명)아동들에게는 기존의 일상적인 유치원 교육 계획안에 기초한 주제별 교육활동을 하였다. 연구대상 아동의 친사회적 행동의 변화를 알아보기 위한 연구도구로는 McGrinnis와 Goldstein의『Skill Situation Measures』를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안 수정한 '친사회적 행동 검사'를 사용하였다. 연구의 절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행하였다. 분석 방법은 실험집단과 통제집단의 친사회적 행동의 사전, 사후검사를 평균과 표준편차로 산출하고 t-검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 불교명상활동은 유아의 친사회적 행동을 유의미하게 향상시킨다. 둘째, 불교명상활동은 유아의 개인정서 조절능력을 유의미하게 향상시킨다. 셋째, 불교명상활동은 유아의 대인관계 형성능력을 유의미하게 향상시킨다. 넷째, 불교명상활동은 유아의 학교(유치원) 적응 능력을 유의미하게 향상시킨다. 다섯째, 불교명상프로그램 진행 중에 나타난 유아의 반응을 살펴본 결과 회를 거듭할수록 친사회적 행동 뿐 아니라 집중력, 침착성, 개방성, 자신감이 드러났고, 타인을 이해하는 슬기로움, 자비심 등에 효과가 있었다. 이와 같은 바람직한 현상은 결과적으로 아동행동에서 개인정서조절능력을 길러주고 대인관계 형성능력이 향상된 반면, 또래 관계에서도 원만한 인간관계를 형성하면서 학교(유치원) 적응능력에서도 조화를 바탕으로 수승한 능력이 발휘되는 것을 알 수 있었다. 끝으로 불교명상활동에서 유아들의 반응은 다음과 같이 나타났다. 불교명상프로그램을 처음 시작할 때에는 아동들이 생경함에서 오는 불편함과 어색함을 많이 드러내었다. 그러나 매주 3일씩 연구자와 함께 접촉하면서 실험의 중반시기에는 아동들이 오히려 평소의 수업보다 명상시간을 더욱 관심과 흥미를 가지고 참여하였다. 평소에는 자기중심적인 아동이 사랑과 감사, 물과 젖처럼 화합하며 상생하는 모습들은 바로 눈앞에 眞生命이 현현한 다이나믹한 부처를 본 듯하여 연구자가 오히려 생기와 힘을 받았다. 세상에 갓 태어난 아기붓다(Buddha)의 진실한 발자국에서 연꽃이 피었듯이, 명상활동을 함께 한 우리 아동들의 天眞하고 아름다운 모습 속에서 연구자는 연꽃과 장미꽃, 튤립과 백화가 피는 것을 보았다. 짧은 실험기간동안 아동들은 기쁨과 평화로움이 충만했다. 그동안 나와 남이 둘이 아니고, 모든 생명에 깃든 하늘마음(천심), 佛心이 싹트며, 화엄의 꽃을 피웠던 불교명상활동시간은 유아의 진정한 발달을 위해서 교육적으로 아주 많은 효과가 있었음을 알 수 있었다. ;The purpose of this study is to investigate influence of process of Buddhist meditation on prosocial behavior of young children's To achive purpose of study, following thesis was established. 1. How does Buddhist meditation activity affect the young child's prosocial behavior? 1-1. How does Buddhist meditation activity affect the young children's ability to control personal emotion? 1-2. How does Buddhist meditation activity affect the young children's ability to build interpersonal relationship? 1-3. How does Buddhist meditation activity affect the young children's ability to adapt to school(or kindergarten)? In order to reach the goal of the study, Buddhist meditation program for Preschoolers' was developed and performed on 5-years old children for 7 weeks, 3 times a week. The object of study consists of 52 children in a 5 years old of H kindergarten located in Nowon-gu of Seoul city. Then they were divided into expermental grop(26 children) and comparative group(26 children) randomly. The survey tools were the following a test form for skill sitiation measures of McGrinnis & Goldstein(1990) which had been translated and revised by Lee, Won Young, Park, Chan Ok and Noh Young Hee to test for prosocal behavior as pre and post test. Examination process was classified into prelimminary inspection, pre-inspection, pre-inspection, experiment measure and post inspection. Then ANCOVA was applied to analyzed results of mean and standard deviation of each pre and post test for prosocial behavior of both group. Finally, the results can be summarized like followings; First, the process of Buddhist meditation was shown to improve prosocial behavior of young children's. Specifically, there was significant difference between both group. Second, the process of Buddhist meditation was shown to improve young children's ability to control personal emtion. Specifically, there was significant difference between both group. Third, the process of Buddhist meditation was shown to improve young children's ability to build interpersonal relationship. Specifically, there was significant difference between both group. Fourth, the process of Buddhist meditation was shown to improve young children's ability to adapt to school(or kindergarten). Specifically, there was significant difference between both group. Fifth, considering results of their response course of process, more frequency of applying its process showed positive effect on understanding of problem situation. Additionally, young children's could improve ability to control personal emotion and build interpersonal relationship, which caused amicable human relations and ability to adapt to school(or kindergarten) to be improved through Buddhist meditation Activities Conclusively, it can be said that Buddhist meditation Activities provide motivation to control their own feelings emotionally, understand other's feelings and give consideration to them. Thus this teaching method is device to exert positive influence on building of harmonious interpersonal relationship, improvement of prosocial behavior.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE