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영어로 진행되는 대학 영어 강의에 나타난 교사 언어에 관한 연구

Title
영어로 진행되는 대학 영어 강의에 나타난 교사 언어에 관한 연구
Authors
유지연
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은주
Abstract
오늘날 국제화 시대에 국제 공용어화 되고 있는 영어의 중요성이 강조됨에 따라 대학에서의 영어 교육의 필요성은 한층 높아지고 있다. 이에 국내 각 대학들은 시대의 요구에 발맞추어 다양한 영어 강의를 개설하여 대학생들에게 영어로 수업을 들을 수 있는 기회를 제공하는 한편 대학 영어 교육에 많은 변화를 추구하고 있다. 이에 따라, 대학에서의 영어로 진행되고 있는 영어 수업에 대한 연구의 필요성이 제기되고 있다. 따라서 본 연구에서는 대학 영어 강의에 나타나는 교사 언어에 초점을 두어, 대학 영어 강의에서 어떠한 교사 언어 기능들이 나타나며 어떠한 언어 수정이 나타나는지, 나아가 그러한 교사 언어들은 어떻게 사용되고 세부적 특징들은 무엇인지에 관해 분석해 보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 서울 지역 소재 A대학에서 교양 영어를 강의하는 원어민 강사 남녀 1명씩과 비원어민 강사 남녀 1명씩, 총 4명을 연구대상으로 선정하였다. 그리고 3개월간 강사 1인당 2회, 총 8회에 걸쳐서 원어민과 비원어민 강사의 대학 교양 영어 강의를 비디오 촬영 및 직접 관찰을 하여 교사 발화를 수집하고 전사한 후 교사 언어를 분석하였다. 본 연구에서 분석을 통해 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학의 교양 영어 독해 수업에서 강사들이 주로 의존하는 교사 언어 기능은 정보 기능이었다. 이 외에도 지시/요청 기능, 의사 기능, 미래 계획 기능, 학습자의 태도 및 상태 확인하기 기능 등을 사용하였다. 정보 기능은 수업 내용 및 과업에 대한 설명과 수업 내용과 관련된 질문을 할 때에 나타났다. 그리고 지시/요청 기능은 과업 제시, 과제 제시, 수업 진행시 나타났다. 또한 의사 기능은 교사 자신의 생각, 견해, 의견, 느낌 등을 제시하는 경우와 학생들의 의견을 물어보는 경우에 나타났다. 이 외에 미래 계획 기능은 다음 시간에 할 수업 내용 제시, 과제 제시, 과업 활동 제시 및 수업 내용을 다루면서 단순한 미래의 동작, 상태 및 예정을 나타내고 강사의 의지를 표현하기 위해 사용되었다. 둘째, 각 언어 기능에 나타난 미시적인 특징들을 다음과 같다. 먼저 정보 기능에서 명확한 정보 전달을 위해 각각에 적합한 동사가 선택되었고, 담화 표지어가 사용되기도 하였다. 그리고 정보 묻기에서는 전시형 질문이 주로 나타났다. 다음으로 지시/요청 기능에서는 명령형 및 간접 명령형의 문장 형태가 사용되었고, 평서문에 조동사를 사용하여 지시/요청의 기능을 표현하였다. 특히 의사 기능을 나타내기 위해 다양한 조동사, 형용사, 부사 등을 사용하였고, 의견 묻기에서는 참고형 질문이 많이 나타났다. 또한 미래 계획 기능에서는 미래와 강사의 의도를 나타내는 조동사가 사용되었다. 셋째, 교사 언어에 나타난 수정 언어에서는 이해 확인형 질문 사용하기, 반응하기, 반복하기가 타나났다. 이해 확인형 질문은 강사 또는 다른 학생의 말을 이해했는지 확인해 보고자 할 때 나타났다. 반응하기는 강사가 학생들의 대답에 반응을 보일 때 나타났다. 반응을 보일 때에 계속 표시나 평가적 표현이나 동의 등의 표현을 사용하였다. 그 밖에 학생들의 단어를 반복하여 언급하거나, 확인형 질문이나 명확성을 요구하는 질문을 사용하기도 하였다. 반복하기는 학생의 말을 반복하여 말하기, 자신의 말 반복하기, 대체하기, 바꾸어 말하기, 첨가하기, 생략하기 등이 나타났다. 반복하기는 수업 내용 설명, 과제 및 과업 제시, 질문하기에서 강조하여 말하거나 중요한 것을 다시 한번 말하고자 할 때 주로 나타났다. 넷째, 원어민 강사와 비원어민 강사를 비교하여 본 결과 원어민 강사와 비원어민 강사 모두 정보에 관한 언어 기능을 많이 사용하였지만, 비원어민 강사가 전체 발화 중에서는 원어민 강사보다 정보 기능을 더 많이 사용한 것으로 나타났다. 그 다음으로 많이 사용된 언어 기능은 지시/요청 기능이었고, 여기서는 원어민 강사와 비원어민 강사가 비슷하게 사용한 것으로 나타났다. 의사 기능에서는 원어민 강사가 비원어민 강사에 비해 많이 사용된 것으로 나타났다. 다음으로 강사들이 사용한 수정 언어를 살펴보면, 원어민 강사가 비원어민 강사에 비해 반응하기를 더 많이 나타내 보인 반면에 반복하기는 비원어민 강사가 원어민 강사에 비해 더 많이 사용한 것으로 나타났다. 다섯째, 남자 강사와 여자 강사를 비교하여 본 결과 모두 정보 기능을 많이 사용하였고, 남자 강사와 여자 강사가 비슷하게 사용한 것으로 나타났다. 그리고 지시/요청 기능은 여자 강사가 남자 강사보다 많이 사용한 반면에 의사 기능은 남자 강사가 여자 강사보다 많이 사용한 것으로 나타났다. 다음으로 언어 수정에서는 확인형 질문을 여자 강사가 남자 강사에 비해 두 배 이상 많이 사용한 것으로 나타났다. 본 연구에서는 대학 강의에서 어떠한 언어 기능이 나타나며 강사의 언어 수정은 어떻게 이루어지고 있는지 살펴보았다. 영어 독해 수업에서 정보 기능이 다른 언어 기능에 비해 현저히 많이 사용되었고, 그 외에 지시/ 요청 기능이 사용되었다. 또한 상황에 따라 의사 기능과 미래 계획 기능이 사용되었고 학생들의 상태나 태도를 점검하는 기능이 사용되었다. 이와 더불어 학생들의 이해에 도움을 주고자 수정 언어가 교사 언어 전반에 걸쳐 다양하게 나타났다. 이러한 결과는 영어로 진행되는 대학 영어 교육 현장에서 수업 내용이나 상황에 따라 강사가 적합한 언어 기능과 언어 수정을 사용하여 보다 분명하게 강의 내용을 전달할 수 있으며 학생들이 수업 내용을 이해하는데 많은 도움이 될 수 있을 것이라고 생각한다. 그러나 다수의 강사를 대상으로 연구해서 그 특징을 살펴 볼 필요가 있으며 교양 영어의 독해 수업뿐만 아니라 회화, 작문, 말하기, 듣기, 또는 내용 수업과 같은 다른 영어 수업을 분석해 보는 것이 필요하다고 본다. ;The movement of globalization requires English, which is now being used more than any other as an international language. In this regard, the importance of teaching English is emphasized these days by Korean universities, which are increasing the number of courses taught in English. For this reason, I am interested in studying various English teachers lecture styles. The purpose of my research is to focus on teacher talk in college classrooms and is aimed at investigating what kind of language functions are used and what kind of modifications are used in teacher talk. I also analyzed the micro features of teacher talk in detail. I compared native and non-native English-speaking teachers as well as male and female teaching differences. This study was conducted with two native English-speaking teachers (NESTs) and two non-native English-speaking teachers (non- NESTs) who teach in college. Each group consisted of one male and one female teacher. During the three month experimental period, data was collected two times per each lecturer from video recordings and observations in classrooms. Eight recordings from four teachers were analyzed in depth. The main results obtained from this study are as follows. First, I evaluated each lecturer on five language functions: information function, suasion function, opinion function, future scenarios, and checking function. The lectures demonstrated all five of these functions in class in varying degrees. The information function was used for giving, explaining, or asking some information. It was used mainly during lectures. The suasion function was used for instructing, requesting, suggesting, giving orders, or granting and withholding permission. The opinion function was used for expressing and asking opinions and attitudes. The future scenarios was used for expressing plans, intentions, promises, and predictions. Second, I reviewed the micro-features used in each language function. These are the followings: The appropriate verbs were chosen and the discourse markers were used to give information more explicitly. The referential questions were used much more than the display questions in the information functions. The imperatives and the statements including some modal auxiliaries were used in the suasion functions. There were various modals, adjectives, or adverbs in the opinion functions. The display questions were used to ask the student's opinion. The modal verbs were used to express future time and the teacher's intention. Third, I considered what kind of modifications were used in teacher talk. The comprehension checks, the response, and the repetition were used in the teacher's interactional modifications. The comprehension checks used for checking the student's attitude or state. The responses were used for reacting to the student's speech. The repetition of his/her speech, substitution, rephrase, addition, ellipsis were used as well as the repetition of student's speech. The modifications were used for emphasizing when explaining, instructing, and asking. Fourth, I compared NESTs and non-NESTs in teacher talk. Both used the information function more than any other functions during the whole lecture. But non-NESTs used information function more than NESTs. Both of the two groups used the suasion function as the next highest function and they used it for the same percentage of the whole lecture. NESTs used more of the opinion function than non-NESTs. NESTs showed the response more than non-NESTs while non-NESTs repeated more than NESTs. Lastly, male teachers and female teachers used the information function the most. They used it for the same percentage of the whole lecture. And male teachers used the opinion function more than female teachers while female teachers used the suasion function more than male teachers. Moreover female teachers used the comprehension checks twice as much as male teachers in the interactional modifications. The above study results demonstrate the pedagogical implications of the college English classroom. In college lectures, there are various language functions with appropriate word choices. If the lecturers and the students recognize these features, the lecturers can clearly and explicitly deliver what they want to say and the students can understand more easily. Therefore, it will lead to more effective lectures and facilitate the interaction between the lecturer and the students in the class.
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