View : 736 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최유리-
dc.contributor.author이현양-
dc.creator이현양-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:39Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:39Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034587-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209197-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034587-
dc.description.abstractOur modern society may be characterized by a multi-media age, and hence, films as general art is centered in our age. We not only see films but also feel them audibly by using the medium of music. Accordingly, music is closely related with the contents of films. In other words, the film music has become an essential condition for films. With such a basic conception in mind, this study was aimed at analyzing the relationship between images and music to emphasize the importance of film music. To this end, the film musician Jerry Goldsmith's (1929∼) "The Omen" (1976) was sampled for this study. First of all, the history of film music and Goldsmith's life were reviewed to determine his musical background and styles. "The Omen" was selected among his works because it had been nominated for Academy awards (Original Score and Original Song). Goldsmith's styles shown in this film were examined centering around the terrible elements, and then, its musical composition and forms, and musical characteristics by scene were analyzed. Jerry Goldsmith used various musical methods to enhance the terrified atmosphere for "The Omen". Its music based on an organized orchestra shows traditional classic harmonics and modern harmonic techniques mixed very naturally. The music was composed to accompany each accident and scene as in most of the terror films rather than conform to the entire plot. And mixed chorus and such instruments as organ and chimes were used to render a religious atmosphere. In addition, special performing techniques for these instruments were applied to create a proper sound tone for the entire mood of the film. Moreover, the ostinato rhythm appears extensively across the chorus part, and such a rhythmic repetition is combined with dynamics and expanded sound band to push the music to its climax. On the other hand, a love theme is set in quite an opposite atmosphere to contrast with tension and terror. Since the theme melody is not single but two-fold, characters' complex psychological conditions are expressed appropriately. Such melodies are mostly based on discords. Particularly, the 12-scale or the multi-tonality is used to express tension and terror musically. It was concluded by this study that the music of <The Omen> leads the terrific atmosphere of the film to supplement or enhance the dramatic situation and furthermore, engage the audience in the film by playing role of empathy. Thus, Jerry Goldsmith's terror-genre music styles could be understand through this study about the music of <The Omen>. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into film music systematically and continuously for its development and effective production. ;현대 사회는 멀티미디어 시대로 영화는 종합예술로서 이 시대의 중심에 자리 잡고 있다. 이러한 영화는 우리에게 시각뿐만 아니라 음악이라는 매개체를 이용해 청각으로도 느낄 수 있게 해준다. 따라서 영상 안에서의 음악이란 영상의 내용과 상호적인 관계로서 영화음악은 영화에서 필수적인 조건이 되었다. 본 연구는 이러한 영화음악의 중요성을 인식하고자 영화음악가 제리 골드스미스(Jerry Goldsmith, 1929∼)의 <오멘(The Omen,1976)>을 영상과 음악의 상관관계를 통하여 분석 하였다. 먼저 시대적 흐름에 따른 영화음악사와 제리 골드스미스의 생애를 통한 작품경향을 살펴봄으로써 그의 음악적 배경과 스타일을 알아보았다. 연구 방법에 있어서는 제리 골드스미스 작품 중 아카데미'작곡상(Original Score)'수상과 '주제가상(Original Song)'의 후보에 지명되었던 <오멘>을 선정해 여기에 나타난 음악의 공포적인 요소를 중심으로 살펴보고, 음악의 구성과 형식, 세부 장면에 따른 음악적 특징 등을 분석하였다. 제리 골드스미스는 <오멘>에서 음악으로 공포적인 분위기를 살리기 위한 많은 방법을 사용하였다. 관혁안 편성을 기본 구조로 하고 있는 음악은 전통 클래식화성과 현대 화성기법이 아주 자연스럽게 섞여 있는데, 음악의 구성은 영화의 전체적인 플롯의 구성에 맞춰지는 형식이라기보다 대부분의 공포영화에서 보듯이 각 사건과 장면에 의미를 두고 있다. 그리고 혼성합창과 Organ, Chimes등의 악기 사용은 종교적인 색채를 나타내는데 도움을 주고 있으며, 여기에 특수주법들의 사용까지 더해져 음색으로 인해 영화의 전반적인 분위기를 느낄 수 있게 하였다. 또한 오스티나토 리듬도 거의 합창곡 전반에 걸쳐 나타나고 있다. 이러한 리듬의 반복은 다이나믹의 변화와 음역대의 확장과 함께 곡이 절정으로 향하는데 큰 도움을 주고 있다. 그리고 영화의 분위기와 정반대의 분위기로 Love Theme을 만들어 긴장감과 공포감에 대립되는 구조로 사용하고 있다. 여기에 주제 선율의 사용에 있어서 하나의 선율만을 사용하는 것이 아닌 두개의 주제 선율을 함께 사용하므로 등장인물의 복잡한 심리 상태를 음악으로 적절하게 표현해 주고 있다. 선율들은 거의 불협화음을 기본으로 사용하였는데, 12음 음계 나 다조성(多調性)등의 방법을 이용해 화면의 긴장감과 공포감을 음악으로 표현 하고 있다. 본 연구를 통해서 <오멘>의 음악은 영화의 공포분위기를 이끌어 극적 상황의 느낌을 보충하거나 고조시키며, 나아가 관객으로 하여금 더욱 영화에 몰입하게 하여 감정이입을 시키는 역할을 한다는 결론에 도달하였다. 또한 <오멘>의 음악분석을 통해 제리 골드스미스의 공포장르 음악 스타일을 조금이나마 알 수 있었고, 이러한 영화음악의 발전과 효과적인 영화음악의 제작을 위해서 더욱 체계적이고도 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iii Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 및 필요성 = 1 B. 연구의 방법과 제한점 = 2 Ⅱ. 영화음악과 Jerry Goldsmith = 3 A. 영화음악의 발달 = 3 B. 작곡가 제리 골드스미스(Jerry Goldsmith)의 생애와 작품 경향 = 10 Ⅲ. 영화음악 <오멘>의 분석 = 19 A. 작품 줄거리 = 19 B. <오멘>의 영화음악 분석 = 21 C. 영화 <오멘>에 나타난 제리 골드스미스의 음악 연구 = 53 Ⅳ. 결론 = 55 참고문헌 = 57 부록 = 59 Ave Satani = 64 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1563298 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 실용음악대학원-
dc.title영화 오멘의 음악분석에 의한 Jerry Goldsmith의 음악 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Stylistic Analysis of Jerry Goldsmith's <The Omen>-
dc.creator.othernameLee, Hyun Yang-
dc.format.pageiv, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major실용음악대학원 음악공학전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE