View : 682 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor.-
dc.contributor.author정은정-
dc.creator정은정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:39Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:39Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034586-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209196-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034586-
dc.description.abstract최근 들어 중국의 WTO(세계무역기구)가입과 2008년 베이징 올림픽 개최로 중국에 학습에 관한 관심이 최고조를 보이고 있다. 중·고등학교에서도 중국어 교육이 점차 확산되어 가고 있는 추세로 정규수업 외에 한 달에 20여 시간씩 특기적성 교육을 실시하고 있다. 중국어 교육에 대한 이러한 열기에 따라 이제는 중국어 교육에 있어서도 좀 더 다양한 교재나 교수방법들이 요구되고 있다. 외국어를 학습에 있어서 가장 중요한 요인 중 하나는 흥미유발이다. 그런 의미에서 애니메이션은 신세대들이 자주 접하며 관심도가 높아서 학습자의 중국어와 중국문화로의 관심을 이끄는데 큰 도움이 될 것이다. 그래서 본 연구에서는 중국어 교육 교재로서 활용가치가 있는 애니메이션 "앵도소환자"을 집중 분석 연구하여 중국어 학습현장에서 수업교재로 직·간접적으로 활용하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 학습대상은 첫째, 만화영화 즉 애니메이션을 즐겨보는 대상이 주로 청소년이라는 점에 감안하여, 중·고등학교에서 중국어를 제2외국어로 선택하고 있는 학생들과 특기적성에서 중국어를 수강하는 학생들과 둘째, 중국어를 배운 초급자나 중급자를 대상으로 했다. 그리고 이들을 대상으로 많은 애니메이션 작품 가운데 "앵도소환자"를 교재로 하여 중국어 수업에서 듣기·말하기 영역에서의 활용방안과 학습모형을 제시하고 더불어 의사소통별 주제에 따른 부분적으로 활용할 수 있는 부분을 제시하여 보았다. 애니메이션 "앵도소환자" 듣기·말하기 교재로서의 활용가치를 알아보기 위해 내용, 어휘, 문장의 분석을 하였고, 분석을 거친 "앵도소환자"의 141편 가운데 제32편을 활용하여 구체적인 듣기·말하기 향상을 위한 학습방안 및 학습모형을 제시하여 하나의 교재로서 전체적으로 활용할 수 있도록 하였다. "앵도소환자"의 부분적 활용은 애니메이션 "앵도소환자"의 내용 가운데서 제7차 교육과정 중국어과 의사소통 기능별 예시문에서 제시한 주제에 적합한 부분이 들어간 부분을 선별하여 '개소','문후·打招呼','타전화','방문','매동서','生病','수자','천기','방조','축하','감사·포겸','과당상' 의 주제로 총 51개의 활용부분을 제시하였다. 그리고 본 연구의 내용에 해당하는 부분을 http://www.starjjung.wo.to 홈페이지에서 활용할 수 있도록 하였으며, 홈페이지내의 내용을 모두 "초·중급 대상의 중국어 수업을 위한 애니메이션 "앵도소환자" 자료 CD" 로 제작하여 첨부하였다. 이는 중국어 학습자의 의사소통능력 가운데 특히 듣기·말하기 능력을 신장시키는 데 편리함을 제공할 것이다. 정보화 시대에 외국어 교육분야에 수많은 교수법이 개발되어 오면서 시청각 교재는 필수 불가결한 중요한 보조수단이 되어 왔다. 그럼에도 불구하고 중국어 교육에 있어서 애니메이션의 활용에 대한 연구는 거의 전무에 가까운 현황에서 본고가 애니메이션 활용에 대한 중요성을 인식하는 하나의 계기가 되었으면 한다. 그리하여 애니메이션을 활용한 중국어 교재에 대한 관심이 커지고 애니메이션 교재의 활용방안에 대한 지속적인 연구 이루어져서 중국어 수업에 적극 활용되어서 교육의 효과를 더욱 높이는 데 기여하기를 바란다.;After China's WTO entry and 2008 Beijing Olympic games decision, big Korean companies are increasing their investments in China and lots of TV programs are introducing Chinese culture and its developing cities so often, due to China's current position in world economy & politic. With these situations, nowadays studying Chinese is also becoming so popular in Korea like the "English fever" from primarily school to office workers. Lots of middle & high schools are also adopting Chinese as their second foreign language study and even so many students are going to China to study Chinese and its culture. In spite of this booming of Chinese, the reality can not meet the people's diverse demands on the studying materials and teaching methods to students & teachers, especially to the middle & high school students, who are so accustomed to the computer and internet. Typical textbook can not fully satisfy the students and also can not give the initiative of studying Chinese at the beginning with interests. So, there must be lots of alternatives of the interesting studying materials to go with textbooks in school. Among those alternatives such as movies, TV dramas, cartoons etc, this study is focused on Animation-"Xiao Wan Zi", which was so popular in China and the story is so interesting. So, this animation study for Chinese education is aimed to be a subsidiary materials to the textbooks in middle & high schools. The education target of this study is middle & high school students, because these students are more favorable and have no reluctance to animations. So, they do not regard this animation as a studying material, but just for fun. Second target is the elementary & lower middle class learners, who already learned & are learning now. These leaners also refresh their Chinese with this different type of studying material from the textbook. So, the "Xiao Wan Zi" in this study can give these target students and learners diverse practices of hearing & speaking through many different topics in it with interests of animation itself. Moreover, this study are classifying and showing the studying & teaching ways with some samples based on the situations, which is applied to the textbook. This sample method can be exercised in CD as the attached and also in website http://www.starjjung.wo.to. Which is currently popular way of studying languages and also can give the chance to the learners the bilateral communication with teachers through web-site. After this practice, learners can be naturally study Chinese with just enjoying this interesting animation. With using these showed ways, the learners and teachers can get more effective ways & results by themselves in using animation of Chinese. Last, as mentioned at the beginning, Even though there are high demands of new educational materials of Chinese, actually there is no specific study on animation for Chinese so far, unlike English already use animation as their teaching tool a lot. So, this study can be expected a good start to recognize animation as a good subsidiary tool in Chinese education and also can be used in school & institute as a subsidiary way of studying Chinese. Under these kinds of various subsidiary materials, Chinese education can meet promptly changing leaners' demands and give the learners the real interests of studying Chinese.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 1. 연구 필요성 및 목적 = 1 2. 연구의 내용 및 연구방법 = 2 II. 애니메이션과 중국어 교육 = 5 1. 애니메이션의 정의 및 특성 = 5 2. 애니메이션의 교육적 활용 및 효과 = 7 가. 애니메이션 교재 선택 시 고려사항 = 7 나. 애니메이션을 활용한 교실활동의 종류 = 8 다. 애니메이션의 교육적 효과 = 11 3. 중국어 교육에서 애니메이션의 활용가치 = 13 III. "桃小丸子"의 분석 및 활용가치 = 16 1. 중국어 교육적 측면에서 桃小丸子분석 = 16 가. 내용분석 = 16 나. 어휘분석 = 22 다. 문장분석 = 26 2. "桃小丸子"의 중국어 교육에서의 활용가치 = 30 IV. "桃小丸子"의 활용방안 및 학습모형 제시 = 33 1. "桃小丸子"의 듣기· 말하기 활용방안 = 33 가. 듣기 활용 방안 = 34 나. 말하기 활용 방안 = 36 2. "桃小丸子"의 듣기·말하기 학습모형 제시 = 37 가. 듣기 학습모형 제시 = 38 나. 말하기 학습모형 제시 = 42 3. "桃小丸子"의 의사소통 주제별 활용 = 46 V. "桃小丸子"의 활용의 실제 = 66 1. 홈페이지 내에서의 구현 = 66 가. 구현화면의 흐름도 = 66 나. 구현환경 = 67 2. 홈페이지 내에서의 실제 구현 화면 = 69 VI. 결론 = 86 참고문헌 = 89 부록 = 92 Abstract = 157-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3671096 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중국어 교육에 있어서 애니메이션 "櫻桃小丸子”활용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle듣기와 말하기를 중심으로-
dc.format.pagevi, 158 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE