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북한의 '경제.국방 병진노선'에 관한 연구

Title
북한의 '경제.국방 병진노선'에 관한 연구
Authors
전소영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 북한학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤정원
Abstract
본 연구는 북한의 '경제·국방 병진노선'을 1990년대를 전후로 각 시기의 경제·국방병진노선의 내용과 변화 동인, 그리고 1990년대 '경제·국방 병진노선'의 함의를 분석하는 데 그 목적이 있다. 시기를 크게 1990년대를 전후로 나눈 이유는 사회주의 국가들의 붕괴로 북한의 경제 및 안보위기가 과거 어느 때보다 심각해지면서 경제와 국방간의 갈등구조가 심화됨으로써 과거와는 다른 양상을 보이기 때문이다. '경제·국방 병진노선'은 1966년 정식으로 채택되어 현재까지도 추진되고 있는 북한의 경제발전전략 중의 하나이다. '경제·국방 병진노선'은 1966년 10월 조선로동당 대표자회의에서 당의 노선으로 확정된 이후, 지금까지 줄곧 국방부문에 우선순위를 두고 추진되어 왔다. 특히 1990년대 극심한 경제위기 상황에서도 북한은 국방부문의 우선발전을 강조하였고, 1998년 선군정치와 강성대국론이 등장하면서 국방부문의 선차적 발전은 더욱 강조되고 있다. 경제난으로 인해 체제붕괴의 위기에 처해있는 상황에서 경제회복이 아닌 국방강화에 주력하는 북한의 모습은 상식적으로 이해하기 힘든 부분이기도 하다. 따라서 1990년대라는 시기에 초점을 맞추어 북한의 '경제·국방 병진노선'을 분석하는 것은 매우 유의미한 작업이며, 또한 경제위기와 국방위기의 딜레마에 빠져있는 북한이 향후 '경제·국방 병진노선'을 어떻게 추진해 나갈 것인가에 대한 올바른 전망 또한 필요한 연구이다. 따라서 본 논문에서는 1960년대부터 현재까지의 '경제·국방 병진노선'의 전개과정을 역사적 접근법을 통하여 살펴봄으로써 각 시기별로 병진노선에 영향을 미친 요인들과 '경제·국방 병진노선'의 추진 흐름을 파악하였다. 또한 역사적 접근과 함께 1990년대의 경제위기와 안보위기, 그리고 선군정치의 등장이라는 구조적 변화에 초점을 맞추어 역사·구조적 접근을 통해 1990년의 '경제·국방 병진노선'을 분석하였다. 그리고 내재적 접근법으로서 외부의 시각이 아닌 북한 내부에서 내세우고 있는 노선 및 정책들에 대한 이해를 위해 북한의 공간(公刊)문헌 분석을 하였으며, 북한이탈주민과의 면담자료를 활용하여 좀 더 실증적인 분석이 되도록 하였다. 본 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 북한은 1960년대 사회주의 진영의 분열과 한·미·일 안보체제의 형성으로 인해 안보위협을 의식하게 되었고, 이에 국방력 강화의 필요성을 느끼면서 '경제·국방 병진노선'을 공식적으로 채택하였다. 이 시기에는 군수공업 발전에 힘을 쏟으면서 국방부문에 우선순위를 둔 '경제·국방 병진노선'을 추진하기 시작하였다. 1970년대에는 남한의 군비증강에 대항하고, 데탕트 분위기 속에서 고립된 북한이 위기의식을 느끼고 국방부문의 우선 발전을 강화하였다. 이 시기에는 군수경제를 민수경제와 분리시켜 제2경제위원회를 확립하였으며, 군수산업의 본격적인 확장을 시작하였다. 1980년대에는 계속된 남한의 군비증강과 한·미·일 군사협력이 강화로 안보위협을 느낀 북한이 중국과 소련의 군사원조를 바탕으로 첨단무기의 개발을 본격화 하는 등 역시 국방우선의 병진노선을 추진하였다. 이후 1980년대 후반부터 시작된 사회주의권의 붕괴로 인한 탈냉전 시대의 도래는 북한으로 하여금 극심한 안보위협과 함께 사회주의 시장의 상실을 가져왔다. 사회주의권의 붕괴로 인한 국제적 고립과 북한 경제체제의 내부적 모순의 악순환으로 인해 북한은 1990년대 최악의 경제위기에 처하게 되었다. 또한 1990년대는 사회주의 진영의 붕괴와 함께 핵문제의 대두로 인한 북·미관계의 악화로 북한이 그 어느 시기보다도 강한 안보위협을 느끼게 되었다. 그러나 1990년대 계획경제 시스템이 거의 마비된 상황에서도 북한은 국방부문의 선차적 발전을 꾸준히 강조하며, 국방에 우선순위를 둔 '경제·국방 병진노선'을 지속·강화하였다. 북한은 국방부문에 대한 자원배분의 우선권과 제2경제의 독립된 운영, 군(軍)의 자력갱생을 바탕으로 1990년대 극심한 경제난 하에서도 국방부문의 우선 강화를 꾸준히 추진할 수 있었다. 또한 경제와 국방이라는 양립 불가능한 두 부문을 동시에 발전시켜야만 하는 상황에서 '선군정치'를 내세워 국방부문의 우선을 강조하면서도, 군(軍)의 경제적 역할 확대를 통해 경제회복의 문제도 동시에 해결해 나가고자 노력 하였다. 즉 '선군정치'의 이념 하에 군(軍)을 통해 모델적 역할을 부여함으로써 경제위기와 안보위기의 딜레마 상황에서 경제발전과 국방강화의 문제를 해결하고자 한 것이다. 북한은 경제회복을 반드시 해야만 하는 상황에 처해있다. 경제가 회복되지 못하고 경제난이 지속된다면 체제붕괴로 이어지는 것은 당연한 결과일지도 모른다. 그러나 북한은 국제적 고립과 북·미관계의 악화라는 안보위기 하에서 국방강화를 포기하고 경제발전에 주력할 수도 없는 상황이다. 이처럼 딜레마에 빠진 북한이 경제위기와 안보위기를 동시에 해결하기 위해서는 북·미관계이 개선이 반드시 필요하다. 북·미관계 개선을 통해 안보위기를 해소함과 동시에, 경제 원조를 통해 경제회복의 길에 나설 수 있을 것이다. 그렇지만 북·미관계의 개선은 단기간에 해결될 수 있는 문제가 아니기 때문에 북한은 당분간 계속해서 국방부문에 우선순위를 둔 '경제·국방 병진노선'을 추진해 나갈 것으로 보인다. 북한은 무모한 국방부문의 강화는 북·미관계를 더욱 악화시킴으로써 안보위기가 심화되고, 또한 내부 가용자원이 모두 고갈된 상태에서 외부의 지원 없이는 경제회복이 힘겨운 상황에서 경제위기를 더욱 심화시킬 수 있음을 알아야 한다. 따라서 북한은 북·미관계가 개선되기 전까지는 안보위기 상황 하에서 국방부문의 우선적 강화·발전을 강조하는 것과 동시에, '선군정치'를 통해 군(軍)의 경제적 역할 확대와 그 밖의 여러 경제개혁 조치들을 이용하여 경제회복에도 꾸준히 노력을 할 것이다. ;The purpose of this study is to analyze North Korea's "Parallel Economic and Military Lines" around 1990's in terms of their contents, changes and examine their implications in 1990's. The reason why the time span is divided before and after 1990 is that North Korea began to show signs of serious conflicts between economy and defense different from the past ones since 1990 as socialists countries collapsed and thereby, North Korea faced an economic and security crisis more seriously than before. "Parallel Economic and Military Lines" is one of North Korea's economic development strategies which was officially adopted in 1966 to be pursued until present. The lines was confirmed as party line at Chosun Labor Party Representatives' Meeting in October, 1966, and since then, they have been pursued uninterruptedly with a priority on the military sector. Even when North Korea suffered from a serious economic crisis in 1990's, they put emphasis on development of their defense power, and later in 1998 when "Military First Politics" and "Strong Power Theory" emerged, the defense sector was more emphasized. While the North Korean regime is on the verge of being collapsed due to the economic hardship, North Korea struggles to strengthen their defense power, which is not comprehensible. Anyway, it may well be very significant to analyze North Korea's "Parallel Economic and Military Lines" in 1990's, if we want to have a correct perspective into North Korea fallen into a dilemma of economic and defense crisis; how would they maintain the "Parallel Economic and Military Lines?" This study reviews the development of North Korea's "Parallel Economic and Military Lines" since 1960's from a historical perspective and thereby, determines the factors affecting the lines and gets insights into the development of the lines. In addition to such a historical approach, this study uses a historical and structural approach to analyze their "Parallel Economic and Military Lines" in 1990's by focusing on the structural changes such as "Military First Policies." Moreover, this study also uses an internal approach to analyze their official literature in order to understand their lines and policies not in an outsider's view but in an insider's view, and analyze the data derived from interviews with North Korean defectors. The results of this study can be summarized as follows; In 1960's, North Korea began to feel a threat to their national security due to disintegration in the socialists camp and establishment of the security cooperative system among South Korea, the United States and Japan, and thus, felt it necessary to strengthen their defense power and thereby, adopted the "Parallel Economic and Military Lines" officially. During this period, North Korea began to purse the "Parallel Economic and Military Lines" whereby efforts would be made to develop their munition industry with the highest priority on the defense sector. Later in 1970's, they began to develop their defense sector first of all in an effort to counter South Korea's reinforcement of armament and escape from isolation in the detente mood. During this period, North Korea separated munition industry from civil one by establishing "the Second Economic Committee" and thereby, began to expand their munition industry on a full scale. In 1980's, North Korea began to feel a threat to their security again, due to South Korea's continued reinforcement of armament and strengthened military cooperation among South Korea, the United States and Japan, and therefore, began to develop advanced weapons on a full scale with the military aids from China and the Soviet Union within the framework of "Parallel Economic and Military Lines" with the priority on the military sector. Later in 1980's, North Korea would face a serious threat to their national security and socialists market system due to advent of a detente ear ushered in by collapse of the socialists camp. A decade later in 1990's, as the socialist camp collapsed and the internal contradiction of their economic system, North Korea would face the worst economic crisis. During this period, North Korea felt a more serious threat to their security than ever before, as the socialists camp collapsed and North Korea-US relationship soured due to the nuclear issue. Despite their planned economic system was almost paralyzed in 1990's, however, North Korea continued to put emphasis on the preferential development of their defense sector with the "Parallel Economic and Military Lines." Based on preferential allocation of resources to the defense sector, independent operation of the second economy and self-reliant military power, North Korea could continue to strengthen their defense power despite the severe economic difficulties in 1990's. Moreover, under the circumstance where the incompatible sectors or economy and defense should be developed simultaneously, North Korea emphasized the defense sector with the "Military First Politics" and thereby, attempted to expand the economic roles of the armed forces to solve their economic difficulties. In other words, they tried to solve the two incompatible problems of economic development and military enhancement in a dilemma of economic and security crisis by urging the military to play a role of model under the ideology of "Military First Politics." North Korea is obliged to recover their economy necessarily. Should their economy remain unrecovered and thus, should their economic hardship continue, it would be a natural corollary that their regime will be collapsed. However, North Korea cannot afford to focus on economic development giving up their defense first policy when they are alienated in the international community and their relationship with the United States is souring. In order to escape from such a dilemma of economic and security crisis, North Korea should necessarily improve their relationship with the United States, because their twin crisis could be overcome with the economic aids from the West. However, since North Korea cannot afford to improve their relationship with the United States soon or later, they are expected to continue to pursue the "Parallel Economic and Military Lines" with the priority on the defense sector. But North Korea should be aware of the reality that if they continue to strengthen their defense sector recklessly, their relationship with the United States would be worsened more, and that their economic crisis would be more serious without external aids because almost all of their internal resources have been exhausted. Nevertheless, North Korea is expected to put emphasis on their military development and reinforcement to surmount their security crisis until their relationship with the United States improves, and at the same time, expand the economic roles of the military with the "Military First Politics" and attempt to recover their economy through various economic reforms.
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