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색동 이미지를 활용한 데님의상디자인 연구

Title
색동 이미지를 활용한 데님의상디자인 연구
Authors
장정연
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
배천범
Abstract
21C의 사회·문화 전반에서 많은 영향을 미치고 있는 세계화와 다문화화의 흐름은 문화를 대표하는 패션에서도 그 예외가 될 수 없을 것이다. 따라서 현대 패션에서는 세계화를 위한 보편성, 대중성과 함께, 다문화화 속의 차별성과 독창성의 요소가 절실해지고 있으며, 특히 다문화화 속에서 한 국가나 민족이 지닌 지역적 문화의 가치는중요해지고 있다. 본 연구의 주제가 되는 데님은 오늘날 현대 패션에서 세계화, 대중화, 그리고 노동복인 하급문화에서 오뜨꾸띄르의 패션 아이템인 고급문화로의 탈장르라는 상징적 의미를 지니면서, 국가와 민족, 성별과 연령, 사회 계층의 구별 없이 전 세계적으로 입혀지고 있다. 또한 가공기술의 발달과 다양한 표현 기법의 활용, 그리고 데님의 고급화 추세로 더욱더 활성화 될 전망이다. 이렇게 현대 패션에서 요구되는 보편성과 대중성을 갖춘 패션 스타일이라 할 수 있는 데님 패션과 각 지역의 문화적 요소와의 조화는 현대 데님 패션에 새로운 스타일을 제시해 줄 수 있을 것이다. 본 논문 연구는 보편적, 대중적인 데님 패션에 독창적 요소로서의 한국 전통이미지인 색동을 조화시켜 한국의 지역적 문화 가치를 살린, 세계 속에서 독창적이고 차별성 있는 데님 패션을 제안하는 한국 패션의 세계화를 목적으로 하며, 나아가서는 데님 패션과 각 지역 문화 요소가 조화된 데님 패션의 새로운 영역을 제안하는데 그 의의를 둔다. 연구의 내용 및 방법으로 국내외의 문헌과 학술지, 패션 매거진, 신문, 인터넷, 그리고 현재 서울에서 색동을 판매하고 있는 시장의 현장 답사를 통해서 색동과 데님, 그리고 데님의 표현기법 중 색동의 응용기법이 된 디테일 장식 기법을 고찰하였다. 작품제작의 내용과 연구 범위에서는 연구 결과를 토대로 작품제작의 목적을 실용성 및 지역적 문화 요소, 즉 한국의 색동의 가치를 부각시키는데 두어 소재 면에서 데님과 기성(旣成) 색동천을, 데님의 표현 기법에서는 색동을 중심으로 한 디테일과 트리밍 장식에 제한하였다. 작품 디자인 면에 있어서는 데님과 색동의 상징성인 젊음의 대상인 10대 후반에서 20대의 젊은 여성을 위한 데님 캐주얼웨어로 한정하였다. 본 연구의 이론적 배경과 작품제작 결과를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 현대 패션에 사용된 색동은 주로 색상이나 소재를 달리하여 현대적인 느낌을 살리거나 전통 염색 기법을 사용한 천을 패치워크 시키거나, 색동의 색상의 이미지를 자수나 디테일 장식에 표현하는 등으로 사용되어지고 있었다. 둘째, 세계화, 대중화된 현대 데님 패션은 다양한 가공기술의 발달과 고급화 추세로 더욱더 주목받고 있으며 현대 데님 패션의 경향은 패션 트랜드와 연관되어 다양하게 나타나고 있는데, 각 지역의 문화적 가치의 중요성이 인식되면서 민족적, 전통적 스타일과 조화된 데님 패션 스타일이 보여 지고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 데님 패션에서 한국의 전통 이미지를 사용한 예는 적으며, 특히 색동의 이미지를 사용한 예도 거의 없음을 알 수 있었다. 따라서 세계 속에 대중화된 데님 패션에 한국의 전통적인 이미지이면서 젊은이에게 어울리는 화려함과 경쾌함을 지닌 색동을 응용함으로써 데님 의상에 신선함을 주는 동시에 한국의 전통적 이미지를 현대적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 한국의 전통적 이미지인 색동이 현대 패션에서 보다 폭 넓고 많이 사용되기 위해서는 현대적인 느낌의 다양한 색상, 색너비, 색배열의 색동천이 개발 되어야 한다는 색동천 개발을 위한 필요성을 인식할 수 있었다. 다섯째, 색동의 강렬한 색채미는 색동을 부분적으로만 사용해도 젊고 발랄하고 화려한 이미지 표현을 가능하게 했고, 색동천의 특성상 부분 장식이 적당했기에 데님에 색동을 응용하는 기법으로 디테일 장식 기법은 용이하였다. 결론적으로 데님 의상에 한국의 전통 이미지인 색동의 활용에 관한 연구를 통해서 각 지역적 문화 가치의 중요성이 부각되는 다문화 사회에서 데님 패션에 새로운 스타일을 제시할 수 있었다. 또한 데님의 보편성과 대중성, 그리고 한국의 전통적 이미지인 색동의 독창성은 한국 패션의 세계화에 이바지하는 동시에 한국의 젊은이들에게는 전통에의 관심으로, 세계 속에서는 한국적인 관심으로 이끄는 계기가 될 수 있기를 기대해 본다. 나아가서는 색동 이미지에 국한하지 말고 다양한 전통적 이미지를 활용함으로써 한국 패션의 세계화와 전통 산업의 활성화도 바라볼 수 있기를 희망한다. ;The Globalization and muti-culturalization is new key words for 21st Century. Fashion is the symbol for the contemporary culture and is not exceptional for this movement of the world. Therefore in modern fashion it is vital to have the universalism and popularism for the globalization and at the same time, the differentiation and originality as factors of the competitiveness in multi-culturalization. Denim that is the main theme for this study, symbolizes both globalization and popularization. And it also has a symbolic significance of the extreme change from work clothes of laborer as of inferior culture to the fashion items of Haute couture as of superior culture. Denim is worn by people from all over the world regardless of their nationality, race, sex, age, and even the social class. Moreover, Denim market is very prospective and it will be more activated due to the development of processing techniques, the application of various representation techniques, and the trend of fashionable and quality Thus the harmony of the Denim fashion that satisfies universalism and popularism and the cultural factors of each region could propose a new denim fashion style. The object of this study is to create the new denim look with Sakdong and that leads to the globalization of Korean fashion in near future. On the basis of the understanding of this study starts from comprehension of "Denim" and "Saekdong". "Denim" is one of the most popular fashion items that is symbolized for the western culture, and the resistance-movement around 1960's. The "Saekdong" is one of the Korean traditional image that is symbolized for the gorgeousness, happiness, and the juvenile mind. Saekdong also represents the factor for the uniqueness and differentiation of the regional culture. The aspect of study is how to match Denim, the symbol of the globalization and popularization with Saekdong, the Korean traditional image as the factor of the regional culture. For this study, the information for Denim and Saekdong was collected from books, scientific journals, theses, fashion magazines, newspaper articles, internet, other sources of the inside and outside of the country, and also the market research for Saekdong. The contents and province of the making clothes are as follows. The purpose of the making clothes is of practical use and is also to bring the factors of regional culture, that is the value of korean Saekdong into relief. Therefore threre were the limitations for the material, color, and representation technique. The used material was only Denim and Saekdong, and the color of Denim was also limited to blue, black, and white that bring out the vividness of Saekdong. In terms of the representation technique of Denim, details and trimming method with Saekdong were only allowed to because of its quality as sumptuousness. To the conclusion of this study, I designed 8 styles of clothing which are young casual denim wears for the age of late teen's and early 20's by reorganizing the "Saekdong" and "Denim". The results from the theoretical study are as follows. First, Saekdong is the symbol of the youth, the admiration for the gorgeousness, the expectation for the happiness, and finally in the In and Yang theory, it symbolizes togetherness and shamanism. Saekdong is one of the most popular image used for daily products and accessaries among the Korean traditional culture. Second, Denim, the symbol of globalization and popularization is the main stream in modern fashion and it is accelerated with the progress of various treatment techniques and the upgrade tendency in fashion. Recently due to the recognition of the importance of cultural value of the each country, the denim fashion with the national and traditional elements appears as one of the denim styles. Third, it is very rare to see the use of Korean traditional image in denim wear. Especially the use of the image of Saekdong in denim wear is hard to find. Therefore the application of the traditional image of Saekdong in denim wear is not only suitable for young people because of its magnificent and cheerful image but also new and fresh. Forth, it is essential to develope Saekdong fabric which has various colors, widths, and textiles in order to create various denim fashion styles. Finally, this study is not only the opportunity to suggest new denim style with the application of the image of Saekdong in the multi-cultural society, but also to contribute for the globalization of the Korean fashion. And I hope that it leads Korean young generation to have an interest in Korean traditional culture. In near future, with systematical marketing analysis, I wish this study can be reborn with global young casual wear brand.
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