View : 20 Download: 0

이동 통신 브랜드 광고에 있어서 색채 차별화에 관한 연구

Title
이동 통신 브랜드 광고에 있어서 색채 차별화에 관한 연구
Authors
강현진
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
As the society grows and many businesses are established, people encounter numerous brand named products from morning til night. When necessary, consumers do research on the products they want to purchase, but to save some time on researching, some consumers purchase products with brand name that they trust and recognize. Current marketing trend, which is emerging strongly, is to adopt a marketing strategy that captures consumers emotion, especially use of psychology of consumers by adapting the color image to the product to stimulate consumers. We are living in the era where not the products but the images are sold, and the role of color is becoming extremely vital as the color represents the image. Color is the medium that transmits information to human beings through sight, and the color possesses characteristics of creating an image and identifying what the object is. If the delicate difference in a message that is sent by the color can be identified and decoded, ones intention can be expressed freely, color can be used as a valuable source, and the message can be sent precisely and powerfully to the consumers. Then the color can be a critical communication source to the consumers. The uniqueness of the advertisements these days captures the consumers to favor and prefer the product. Moreover, without the informative illustration of the product in the advertisement, the product is recognized instantly by the consumers due to representation of the product solely with design and color. Instead of appealing to the consumers, to mesmerize the consumers easily and directly, emotional marketing stimulates the emotion of consumers that rely heavily on intuition and image. Among these, the color marketing, use of color to maximize the profit, is the most significant marketing strategy of the 21st century, which targets the customer centered generation. Therefore, the purpose of this thesis is to analyze TV advertisements of wireless products using color marketing: to compare the difference in sensitivity of color on each brand to recognize the importance of the color in TV advertisements, and through the colors, determine the identity of the brand and search for an effective marketing strategy ;마케팅 분야의 세계적 거장인 필립 코틀러(P.Kotler)는 "마케팅의 핵심은 브랜드 구축에 달려있으며, 브랜드를 구축하고 관리하는 것이 마케팅의 시작이자 끝이다"라고 말하고 있다. 또한 그는 "치열한 경쟁 상황에서 기업이 취할 수 있는 가장 바람직한 전략은 브랜드를 강화하는 것이다"라고 지적하였다. 소비자의 마음속에서 특정 상표가 경쟁 제품과 비교해 상대적으로 어떤 위치를 차지하도록 하는 마케팅 노력, 즉 브랜드를 주요한 수단으로 활용하여 마케팅 하는 것을 ‘브랜드 마케팅’이라 한다. 사회의 발전이 거듭되어 수많은 기업들이 생겨남으로써 사람들은 매일 아침 일어나면서 잠자리에 들 때까지 브랜드가 부착된 수많은 제품들을 접하면서 생활한다. 그리고 필요에 따라서는 제품에 대한 정보를 탐색하고 정보 처리의 효율성에 따른 시간을 절약하기 위해서 자신이 인지하고 있는 브랜드에 의존해서 원하는 제품을 구매하기도 한다. 오늘날은 소비자의 감성에 어필하는 마케팅이 대두되고 있으며 그 중 에서도 사람의 심리를 움직이는 색채 이미지를 상품에 적용하는 것이 현재의 추세이다. 제품이 아닌 이미지를 파는 시대에서 색채는 이미지를 대변하는 수단으로 그 역할의 중요성이 증대되고 있다. 색채는 인간의 시각적인 정보를 전달하는 매체로서 인간의 정서에 직접 소구하여 어떠한 이미지를 만들어내며 그것에 대한 정체성(Identity)을 갖게 하는 특성이 있다. 색채가 보내는 메시지의 미묘한 차이를 구별하고 해독할 수 있다면 색을 자신의 의도대로 표현할 수 있고 가치롭게 효용 할 수 있으며 보다 정확하고 강한 메시지를 소비자에게 전달하여 커뮤니케이션을 도모할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 색채 마케팅을 이용한 텔레비전 광고를 중심으로 연구 한 것이다. 마케팅에 성공하기 위해서는 광고에서 제품을 차별화 시키고 소비자의 주목을 끌 수 있는 독특하고 개성적인 방법을 개발해 소비자의 관심을 유발 시켜야 한다. 그러하기에 우리가 이용할 수 있는 가장 앞선 감각인 시각을 위한 마케팅에서의 색채 전략은 성숙된 시장의 소비자에서 강력히 어필 할 수 있는 마케팅 툴(tool)이 아닐 수 없다. 본 연구는 진행 과정은 다음과 같이 구성하였다. 제 1장은 연구에 대한 목적과 그 연구의 범위를 제시하였다. 제 2장은 브랜드의 대한 일반적인 개념과 더 넓은 의미의 브랜드 아이덴티티에 대해 알아보고 브랜드를 마케팅의 주요한 수단으로 활용하여 시장에서 선도적 지위를 확보하고자 하는 브랜드 마케팅에 대해 살펴보았다. 제 3장은 색채 이미지를 상품에 반영시켜 마케팅에 적용하는 색채 마케팅의 개념과 색채가 커뮤니케이션의 커다란 통로로 되고있는 미디어 중 텔레비전 광고에서 나타난 색채의 특징에 대해 살펴보았다. 제 4장은 연구범위로 제시한 이동 통신 브랜드(SK텔레콤과 KTF)에 대해 살펴보았다. 제 5장은 이동 통신 브랜드별 색채분석에 대한 방법과 색채 분석 도구인 NCS(Natural Color System)의 개념과 표기방법, 특징에 대해 살펴보고 간단한 색채인식에 관한 설문조사와 분석결과를 제시하였다. 그리고 마지막 제 6장에서는 전반적인 연구의 결론과 연구의 한계점을 밝힌다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE