View : 40 Download: 0

국내 산업도자 시장의 세라믹테이블웨어 소비행태에 관한 연구

Title
국내 산업도자 시장의 세라믹테이블웨어 소비행태에 관한 연구
Authors
박정인
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
현대의 시장 경제 논리는 생산자 중심에서 고객 중심으로 빠르게 전환되고 있다. 이전 어느 시기에 비하더라도 생산자는 이와같이 고객에 대한 배려와 사려는 욕망과 동기에 대해 철저히 관심을 기울여 준 적은 없었다. 따라서 디자인과 상품성 기업의 성공의지와 노력이 제대로 평가받으려면 소비자들의 다양한 요구와 취향을 어떻게 조사 분석할 것인가 하는 일이 마케팅에 있어서 더욱 중요한 과정으로 인식되고 있다. 도자기 산업 역시 마찬가지다. 도자기 산업은 다른 디자인, 제조분야에 비해 훨씬 더 생산자 중심 성향이 강하다. 작가 개인의 작품성을 강조 하지 않을 수 없는 도자기 산업만의 특수성이 있었기 매문이다. 도자기가 이미 일반인들의 생활 속으로 깊숙이 파고 든 지금, 시장과 유리된 생산자 중심의 공급 방식을 계속 고집한다면 도자기 산업 자체의 경쟁력을 떨어뜨리게 되고, 전통 문화 보존이나 재현, 작품성을 보호 받는 일도 위태롭게 될 수 있기 때문이다. 특히 우리나라의 경우 전통적으로 세계 최고의 도자기 문화를 자랑하면서도 오늘날 고가품에서는 세계적인 도자기 브랜드에 밀리고, 저가품에 있어서는 중국 및 값싼 동남아 제품에 시장을 뺏기고 있는 실정이다. 이런 상황에서 국내 도자기 시장의 소비 행태와 구매요인 분석은 제품의 품질과 브랜드 그리고 디자인의 가치를 높여줄 수 있는 주요과정이자 수단으로 요구되고 있다. 도자기상품에 대한 소비자들의 니즈를 정확하게 파악하고, 그에 따른 소비 시장의 변화를 민감하게 분석해 제품 생산에 곧바로 반영할 수 있는 체제가 즉, 시장과 소비자에 대한 인식, 그리고 도자 디자인을 마케팅적 차원에서의 인식하는 문제는 국내도자업계의 국제적 경쟁력을 강화시키고 도자문화 전통과 권위를 회복할 수 있는 가장 효과적인 방법과 직결된다. 이에 본 논문은 국내 도자기 시장의 현황인식으로 부터 국산 제품의 품질과 브랜드 그리고 디자인의 가치를 높여줄 수 있는 주요과정이자 수단으로 요구되고 있다. 산업에 대한 전반적인 문제 제기에서 시작해 세라믹테이블웨어 소비자들에 대한 소비 행태와 직접적인 구매 요인 분석을 중점적으로 연구했다. 이를 위한 사전 연구로 국내외 세라믹테이블웨어 업계 현황 및 시장 대표적인 세라믹테이블웨어 제품특성을 분석했다. 또한 설문 조사를 통해 세라믹테이블웨어 소비 행태와 구매 요인에 대한 심층분석을 시도하였다. 이러한 연구를 통해 본 논문은 국내 세라믹테이블웨어 소비자들의 구매 요인을 보다 정확하게 밝혀내고 국내 세라믹테이블웨어 업체들에게 제품의 기획과 디자인에 피드백 된 중요한 시장정보를 제공하므로써 향후 제품개발 전략수립에 이바지하고자 한다. I장. 서론으로 연구배경과 목적, 내용과 진행 방법에 관하여 제시하였다. II장. 일반적인 도자기 산업 전반에 대해 알아보았다. 도자기의 개념을 설명한 뒤 몇 가지 방법으로 국내 도자기 산업의 업태를 분류하면서 전반적인 국내 도자기 산업을 검토했다. 이 과정에서 국내 도자기 산업이 겪고 있는 여러가지 문제점들이 드러났다. 그런데 국내 도자기 산업이 안고 있는 여러 문제점들은 결국 세라믹테이블웨어 산업의 현실에 촛점이 맞춰졌다. 즉 국내 세라믹테이블웨어 산업의 경쟁력을 높이기 위해서는 먼저 국내 산업 전반이 활성화해야 한다는 사실이 간접적으로 밝혀진것으로 볼 수 있었다. III장. 세라믹테이블웨어에 대해 집중적으로 연구했다. 국내외 세라믹테이블웨어 산업 현황과 시장 현황은 물론이고, 세계적인 세라믹테이블웨어 브랜드에 대한 제품 분석, 제조상의 특징을 연구했다. 이 장에서 가장 중요한 부분은 ‘소비자 분석’이다. 세라믹테이블웨어 소비자들의 소비행태와 결정적인 구매 요인을 알아보기 위해 소비자들의 일반적인 의식을 사회 생활의 변화와 연관하여 분석했고, 소비의 사회·문화적 인식이 구매 행위에 어떤 영향을 미치는지 연구했다. 마지막으로 이러한 연구 결과를 뒷받침하기 위해 세라믹테이블웨어 소비자를 대상으로 설문 조사를 실시했다. IV장. 세라믹테이블웨어 소비자들의 실제적인 구매 요인을 바탕으로 국내 세라믹테이블웨어 업계가 어떠한 관점에서 제품기획과 전략 수립에 이러한 자료 및 정보를 반영해야 할 지 주요방향을 제시하였다. V장. 연구 결과를 토대로 본 논문의 결론을 도출하였으며, 끝으로 본 논문의 한계점을 제시하였다. ;The current market economy paradigm is changing rapidly from producers to consumers in the focus. This situation is the inevitable consequence due to the general improvement of society in economy and culture. The improvement of the level of life mates the consumers' needs specific and varied as a manor of course. And consumers' varied and specific needs can not be satisfied with the produce made without considering consumers' needs and tastes. According to the market economy paradigm therefore, producers can succeed only when the exactly analyze consumers' diverse needs aid tastes, and apply them to the production process. It is true of the ceramic industry, too. Actually the ceramic industry has produced according to their own tastes by far more than other industries have. It's because there is a specialty peculiar to the ceramic industry that has to preserve the cultual heritage and put emphasis on the artistry of products. But it must not stick to its specialty forever. Nowadays the ceramic ware can be found every nook and comer of the life of ordinary people. And in this situation if ceramic ware producers continue to produce according their own tastes, they will lose the competitive power of the ceramic industry itself, and consequently the preservation of the cultural heritage or the quality of works will become mode difficult. Korean ceramic ware has enjoyed high renown world wide since old times. Today, however, high produce of world-famous ceramic ware brands and the cheap produce of Southeast Asia are making inroads into our markets. In this state, the analysis of the purchase pattern and the chief cause of purchase of consumers connected with the domestic ceramic industry, is very urgent and essential work. Through this kind of work the ceramic industry has to grasp exactly the consumers' needs and tastes, and accordingly analyze the shift of market quickly, apply the results to the production process straightaway. This is the only way that Korean ceramic ware brands pull up their competitive power to the worldwide level and regain the world-renown reputation blossomed in the past. This thesis pointed out general issues about the domestic ceramic industry and studied consumer behavior and direct cause of purchase. And it put emphasis on the latter, For this study, 1 in advance made profound researches the present condition of ceramic table ware industry and analyzed famous ceramic table wares both inside and outside the country. And I surveyed the people who bought ceramic table wares. And then, with the outcome of the survey, 1 analyzed detailedly and systematically the purchase pattern and main cause of purchase of consumers. Through this work, 1 have made clear the chief purchase cause of the consumers who buy ceramic table ware. And with the outcome of this work this thesis shows the concrete and practical direction that the domestic ceramic industry has to step forward. This thesis is divided into five parts. Chapter I As the introduction, the backgrounds, the aim the contents, and the processing method of the thesis were briefly mentioned. Chapter II A comprehensive summery of the ceramic industry was made. 1 explained shortly what ceramic ware was. And I classified domestic ceramic industry in several ways and made a comprehensive examination of it. In the process of this, the pressing various questions that domestic ceramic industry undergoes, were revealed. And these questions resulted in those of ceramic table ware. Therefore, it was cleared up at second hand that to drag up the competitive power of domestic ceramic table ware, first of all, domestic ceramic ware has to be generally vitalized. Chapter III A concentrated research on ceramic table ware was made. The present situation of ceramic table ware industry and that of matters beth in Korea and other foreign countries, were profoundly studied. In addition Co this, 1 made profound study of the specialty in the production process. The most important part in this chapter is the consumer analysis . to inquire the purchase pattern and the final purchase cause, this thesis analyzed consumers' genes consciousness in association with the change of social life, and made a minute study on the sheets that social, cultual, and personal conditions have on consumer behavior. Lastly, to back up this outcomes, questions were made up. Chapter IV This thesis analyzed concretely how and what products domestic ceramic table ware makers make and sell, on the foundation of the actual purchase causes of ceramic table ware consumers. Chapter V On the basis of the outcome of this study, the conclusion of this thesis was drown, and the direction that Korean ceramic table ware industry has to move on in the future was presented. Last, the limits of this thesis were presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE