View : 968 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor전수용-
dc.contributor.author김예경-
dc.creator김예경-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:36Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:36Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034649-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209169-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034649-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract19세기의 고전적인 역사소설은 20세기 전반의 모더니즘과 20세기 후반의 포스트모더니즘을 거치면서 변형되어 왔다. 역사소설 개념에 대한 고전적인 지침을 마련한 루카치에 의하면 역사소설 장르는 프랑스 혁명과 그 여파로 일어난 나폴레옹 전쟁을 계기로 발전하게 되었다. 이 두 가지 역사적 사건을 통해 개인들은 새로운 역사적 상황을 만들어 가는 혹은 전 국가적 상황에 대처하는 행위의 주체로서 자신을 인식할 필요가 있었다. 과거의 전쟁이 소수의 전문가들에 의해 수행된 국지전이었다면 나폴레옹 전쟁은 국가단위로 이루어진 전쟁으로서 국가에 의해 징집된 대중들이 군대로 활동한 최초의 전쟁이었고, 이들을 동원하기 위해서는 군대활동의 목적을 이들에게 인식시킬 필요가 있었기 때문이다. 루카치는 헤겔의 변증법적 역사관에서 프랑스 혁명이 기초하고 있던 자연상태로의 회귀라는 실은 비역사적인 계몽주의 사상을 한 차원 높인 발전적 역사관을 읽어내었다. 즉, 루카치에 의하면 좋은 역사소설이란 현실을 적절하게 반영하고 있는 소설로서, 한 사회의 주요한 갈등세력들이 통합되고 다시 새로운 갈등들이 발생하여 또 다시 통합되는 정반합 과정의 한 단위를 그린 것이다. 그렇기 때문에 루카치의 정의에 들어맞는 19세기 대부분의 고전적 역사소설들은 역사를 객관적으로 인시하고 있으며 그 '사실성'에 도전하지 않는다. 그러나 모더니즘의 주관적 역사주의를 거치며 고전적 역사관은 전면적으로 수정된다. 20세기 후반에 이르면 포스트모던한 역사관을 반영하는 역사소설들이 대다수 등장하게 된다. 모더니즘의 역사관에 기초하여 푸코의 영향을 받아 형성된 포스트모던 역사관은 역사적인 기록에 편재하는 권력을 의심한다. 역사는 더 이상 진보를 향한 정반합의 과정으로 이해되는 것이 아니라 승자의 관점만이 반영된 기록으로 인식된다. 더불어 역사를 기록하는 행위 자체도 역사가가 정보를 수집해서 창조하는 것으로 기록된 역사에서 주관성을 배제하기 힘들다. 그러므로 포스트모던 역사소설들은 고전적 역사소설의 특징적인 기법들을 전복시키거나 왜곡시켜서 승자에게 편중되어 있는 정전적 역사기록을 수정하려는 시도이다. 역사적인 사실들을 날조하거나 정전적 기록에 반하는 외경적 역사를 기술하는 것이 포스트모던 역사소설이 고전적 역사소설을 새롭게 쓰는 방법들이다. 제이디 스미스 (Zadie Smith)가 2000년도에 출판한 『하얀 이』(White Teeth)는 삼대에 걸친 세 가족의 개인적인 역사가 시대적인 역사와 맞물려 다루어지고 있는 작품이다. 작가는 작품 속에 인물의 개인적인 경험이 시대적 역사의 경험과 맞물려 있는 지점에 실제 역사적인 사건들을 삽입하고 있는데, 이를 기술함에 있어 작가는 특정한 역사관을 드러내고 있다. 이 논문에서는 이 소설을 역사소설 개념이라는 맥락에 위치시켜 고전적 그리고 포스트모던한 역사소설의 특징들과 이 작품이 어떠한 상관관계에 있는지, 또 그것이 갖는 함의에 대해 고찰한다.;This thesis investigates Zadie Smith's White Teeth in relation to the postmodern historical novel. The presence of "history" as a prevalent theme in the novel is extremely evident. All of those who have reviewed the book in some way have univocally agreed on this point. However, it is Smith’s insertion of actual historical accounts in this fictional context that enables us to situate the novel in a slightly different sense of the word "historical"; the historical novel genre. The term "historical" takes on an added meaning in the context of the historical novel genre because these works employ a specific understanding and perspective of history. It is difficult to generalize about the historical novel genre, however, as theorists have pointed out, history plays a great number of distinctly different roles, at different levels of generality, in its various manifestations, making it rather difficult to generalize about the genre (Hutcheon 113). Theorists have managed though, to identify important characteristics of the genre from its "classical" form to its postmodern configuration. For example, there is a general agreement on the works that qualify as "classic" historical novels - works by Walter Scott, Fenimore Cooper, Hugo, Balzac, Thackeray, Tolstoy - and based on the commonalities or differences between these works, theorists have formulated certain characteristics of the "classical" form of the historical novel. In the first section of this thesis, I discuss White Teeth in relation to these characteristics. Historical novels produced until the latter part of nineteenth-century mostly conform to the characteristics of the classical form. Over the last century however, the world of literature has seen a vast number of novels that use history as its subject matter but display major differences from classic historical novels in the way history is perceived and the way in which historic details are incorporated into the work. Posmodern historical novels emerge in the latter half of the twentieth-century, with a foregrounded interest in the instability and political nature of history. Thus, they incorporate and contest the classic historical novel paradigm in many different ways. In the second part of the paper, White Teeth is discussed in relation to postmodern characteristics of the historical novel. White Teeth is explored from both the perspective of the classical form of the historical novel and the postmodern form of the historical novel because Smith incorporates historical details in two different but not inconsistent ways. For this reason, the novel cannot be categorized solely as being characteristic of one form or the other; it must be "situated" within the historical novel genre. For the purposes of this paper, I focus specifically on the incorporation of historic details within the novel. These events include the Sepoy Mutiny of 1857, the Kingston earthquake of 1907, World War II, the 1948 Olympics, the assassination of Indira Ghandi in 1984, and the collapse of the Berlin Wall in 1989. By attempting to situate White Teeth within the historical novel genre I ultimately strive to address the question of whether this work can be described as a "new" type of historical novel.-
dc.description.tableofcontentsTable of Contents = ⅲ Abstract = v I. Introduction = 1 II. "Situating" White Teeth in the Historical Novel Genre = 8 A. White Teeth and the Classical Form of the Historical Novel = 8 B. Postmodern Characteristics: Fictional History, History as Fiction = 26 III. Conclusion = 53 Bibliography = 59 국문초록 = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent280964 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleZadie Smith's White Teeth and the Postmodern historical novel-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated포스트모던 역사소설 개념을 통해 본 「하얀 이」-
dc.format.pagevi, 67 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 영어영문학과-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE