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남자대학생의 외모관리행동에 관한 연구

Title
남자대학생의 외모관리행동에 관한 연구
Authors
이지현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임숙자
Abstract
The purpose of this study is to establish a marketing strategy to address the needs of college man, one of the largest consumer groups, by researching man's attitudes towards their bodies and their appearance-management behaviors. The specific goals of this study are as follows: First, it is to examine male students's sex role identity. Second, it is to examine male students's sex role identity as related to body cathexis. Third, it is to examine male students's sex role identity as related to body images distortion. Forth, it is to examine male students's sex role identity as related to appearance-management behaviors. The subjects of this study are 433 students attending universities in Seoul who are selected on the basis of male students at three universities. Modified survey based on references and former studies in used, and using SPSS WIN 11.0, method such as frequency, percentage, arithmetic mean, one-way analysis of variance (ANOVA), χ^(2)- test, multiple response test, Duncan's multiple range test are applied. Sex-role identity is measured by Bem's sex role inventory(1974) modified and supplemented for this study. The results of this research can be summarized as follows 1. There are significant differences in male students's sex-role according to grade, major. 2. There are significant differences in male students's sex-role according to body cathexis. That is, when Androgynous inclination of male students's sex-role identity were the most satisfied with their body. That is, when Feminine inclination of male students's sex-role identity were the most unsatisfied with their body. 3. There are not significant differences in male students's sex-role according to body images distortion. That is, when Feminine inclination of male students's sex-role identity were the most highest about their images distortion. 4. There are significant differences in male students's sex-role according to physique of appearance-management behaviors. That is, when Masculine, Feminine, Androgynous, Undifferentiated inclination of male students's sex-role identity were the most experienced in the clothing of appearance-management behaviors. ;본 연구는 남자 대학생들의 성역할 정체감에 대해 알아보고, 그에 따른 신체만족도와 신체왜곡도, 외모관리행동의 경향을 알아봄으로써 최근 패션과 외모관련산업의 새로운 소비자로 떠오르고 있는 남성들에 대한 이해를 돕는 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 남자대학생의 성역할 정체감에 대해 알아본다. 둘째, 남자대학생의 성역할 정체감에 따른 신체만족도에 대해 알아본다. 셋째, 남자대학생의 성역할 정체감에 따른 신체왜곡도에 대해 알아본다. 넷째, 남자대학생의 성역할 정체감에 따른 외모관리행동에 대해 알아본다. 연구 대상은 서울 소재 4년제 대학교에 재학중인 남자대학생을 대상으로 하였다. 연구 방법은 선행연구와 문헌을 바탕으로 연구자가 수정 보완한 질문지법을 사용하였으며, 433부를 최종 분석자료로 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS WIN 11.0 통계 Package를 이용하여 빈도, 백분율, 분산분석(ANOVA), χ^(2)-test, multiple response test 를 사용하였고, 사후검증을 위하여 Duncan's Multiple Range Test를 실시하였다. 자료분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남자대학생의 성역할 정체감은 양성성의 비율이 43.9%으로 가장 높게 나타났고, 그 다음으로 남성성 20.6%, 미분화 18.0%, 여성성 17.6%으로 나타났다. 성역할 정체감에 따른 인구통계적 특성의 차이는 학년과 전공에 따라 유의한 차이가 나타났으며, 외모관리비와 월수입과는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 남성성 집단과 미분화 집단에서는 1학년의 비율이 높게 나타났으며, 여성성과 양성성 집단에서는 4학년의 비율이 높게 나타났다. 인문사회계열이 자연과학계열에 비해 남성성, 여성성, 양성성 집단의 비율이 높은 것으로 나타났고, 미분화 집단만 자연과학계열이 높게 나타났다. 둘째, 성역할 정체감 집단에 따른 신체만족도는 유의한 차이를 보였다. 신체만족도는 양성성 집단이 신체에 가장 만족하는 것으로 나타났으며, 남성성 집단, 미분화 집단의 순으로 나타났다. 여성성 집단의 신체만족도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 성역할 정체감 집단에 따른 신체왜곡도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 신체왜곡도는 여성성 집단이 신체에 대한 왜곡도가 가장 높은 것으로 나타났으며, 미분화, 양성성, 남성성 집단의 순으로 나타났다. 넷째, 성역할 정체감 집단에 따른 외모관리경험 중 체격관리는 유의한 차이가 나타났으나, 나머지 외모관리방법은 유의하지 않게 나타났다. 외모관리경험은 남성성, 여성성, 양성성, 미분화 집단에서 모두 의복?장신구의 사용이 가장 높게 나타났고, 체격관리, 헤어관리, 화장품사용, 피부관리, 성형수술의 순으로 나타났다. 양성성 집단에서 외모관리를 가장 많이 하는 것으로 나타났으며, 나머지 집단은 비슷한 수준을 보인다.
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