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노인종합복지관 사회복지사의 수퍼비전 실태 및 욕구에 관한 연구

Title
노인종합복지관 사회복지사의 수퍼비전 실태 및 욕구에 관한 연구
Authors
이지영
Issue Date
2004
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
양옥경
Abstract
Supervision has its ultimate purpose in offering the best service to clients with quality and quantity. Senior welfare center bringing rapid growth in quantity a ward, in seoul , since the last 1980's recognizes , the importance of supervision and quantitative increase of social worker expanding itself to the ground of practicing social welfare service. Accordingly, this study has a purpose to provide the basic material for establishing the effective and specialized system of senior welfare center by identifying the difference of recognition on the needs of supervision in senior welfare center and the actual conditions between the recognition of supervisor social worker and supervisee social worker on supervision practice for the establishment of specialized and effective supervision system in senior welfare center. For that purpose, this paper examines the function and role of supervision Kadushin's three function based on the administrative , educational, and supportive supervision, which are Middleman and Rhoders functions of supervision by restructuring it into a questionnaire with the subject of social workers and the staff social workers in the 24 senior welfare centers located in Seoul. The contents of this survey are ① the present situation of senior welfare center's supervision ② the difference of recognition of social workers and the staff social workers on the practicing degree of linkage function, service-delivery function , integrative function ③ the difference between social workers and the staff social workers' recognition on the linkage function, service-delivery function , integrative function supervision which senior welfare center needs ④ the difference between social workers and the staff social workers' the actual conditions and needs in supervision ⑤ the general facts about the subject. Collected materials are 162 copies returned from the total 240 copies - 67.5% collection rate, and 160 copies of them excluding insufficient questionnaires are analyzed. In analyzing materials frequency, percentage, t-test, and using SPSS/ PC + 10.0 are used. The analysis of the results of this study are as follows. First, about the half of all the institutions surveyed practice regular supervision, mostly once a week. The usage is found on business approval or consist reporting, the reason of insufficient supervision turned out to be the lack of time because of overwork. Second, regarding the current status of service-delivery and integrative functions, supervisors perceived higher than the supervisees in each function. Among functions, supervisors and supervisees showed high averages in the order of integration, linkage and service-delivery in the terms of mean value. There was statistically significant difference in linkage and integration functions between two groups. Supervisors felt the current status would be OK but the supervisees did not feel like that. Third, the needs for supervision linkage, service-delivery and integration was higher than the present average. Supervisors showed high needs for linkage and integration and supervisees showed the highest needs for integration function. There was no statistically significant difference between two groups in each function. Fourth, when looking into the difference of perception and desire of supervisors and supervisees, they showed higher needs for the functions and roles of the supervision than the current status and there was significant difference between two groups. Supervisors showed high needs for administration and catalyzing, while supervisees showed high needs for teaching and catalyzing. It implied that there should be proper model of supervision that would reflect these requirements.;수퍼비전은 질적으로나 양적으로 클라이언트에게 최상의 서비스를 제공하는데 궁극적인 목적이 있다. 1980년 후반부터 서울시 내 각 구에 1개의 노인종합복지관이 설립되면서 노인복지 서비스 실천의 장(場)으로 확대되었고, 사회복지사의 양적인 증가와 수퍼비전의 중요성이 인정되었다(최미경, 1998). 따라서 본 연구에서는 수퍼바이저인 간부 사회복지사와 수퍼바이지인 사회복지사간의 수퍼비전 실시정도와 욕구에 대한 인식 차이를 바탕으로 노인종합복지관의 효율적이고 전문적인 수퍼비전 체계 확립에 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 Kadusin의 수퍼비전의 3대 기능인 행정적, 교육적, 지지적 수퍼비전의 구조를 토대로 Middleman & Rogers의 수퍼비전의 기능과 역할에 대한 내용을 질문지로 재구성하여 서울에 위치한 24개의 노인종합복지관의 일반사회복지사와 간부 사회복지사를 대상으로 조사하였다. 설문지 내용은 크게 ① 노인종합복지관의 수퍼비전 실태 ② 수퍼바이저와 수퍼바이지의 연결, 서비스제공, 통합기능에 대한 인식 차이 ③ 수퍼바이저와 수퍼바이지의 연결, 서비스제공, 통합기능에 대한 욕구 차이 ④ 수퍼바이저와 수퍼바이지의 수퍼비전에 대한 인식과 욕구의 차이 ⑤ 조사대상자의 일반적 사항을 측정하고자 구성하였다. 수집된 자료는 총 162부가 회수되어 67.5%의 회수율을 보였으며, 불충분한 설문지를 제외한 160부를 분석하였다. 자료분석은 SPSS/PC+ 10.0을 활용하여 빈도분석, 백분율, t검증을 사용하였다. 본 연구의 결과와 분석을 토대로 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사기관의 절반 정도는 정기적인 수퍼비전을 실시하고 있으며, 보편적으로 주1회의 간격으로 실시하고 있었다. 수퍼비전은 업무 결재나 보고시 수시로 이루어지고 있으며, 수퍼비전이 잘 이루어지지 않는 주요인으로는 수퍼바이저와 수퍼바이지의 업무 과증으로 인한 시간 부족 때문임을 지적하였다. 둘째, 수퍼비전의 연결기능, 서비스제공기능, 통합기능의 현재 상태는 수퍼바이저가 수퍼바이지 보다 각 기능에 있어 높게 인식하고 있었다. 각 기능 중 수퍼바이저와 수퍼바이지는 통합기능, 연결기능, 서비스제공기능 순으로 평균이 높았다. 두 집단간에는 연결기능과 통합기능에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 있었는데, 이것은 수퍼바이저는 현재 상태가 잘 이루어지고 있다고 여기는 반면, 수퍼바이지는 그렇지 않다고 여기고 있음을 나타내었다. 셋째, 수퍼비전의 연결기능, 서비스제공기능, 통합기능의 욕구 상태는 현재 상태의 평균 보다 모두 높았다. 수퍼바이저는 연결기능과 통합기능의 욕구가 높았으며, 수퍼바이지는 통합 기능에 대한 욕구가 가장 높았다. 각 기능에 있어 두 집단간의 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 넷째, 수퍼바이저와 수퍼바이지의 수퍼비전에 대한 인식과 욕구 차이를 살펴 보면, 수퍼비전의 각 기능 및 역할에 있어 현재 상태보다 욕구 상태의 점수가 모두 높았으며, 매우 유의미한 통계적 차이를 보이는 것으로 나타났다. 또한 수퍼바이저는 ‘행정’ 과 ‘촉매’에 대한 욕구가 높았으나, 수퍼바이지의 경우 ‘교육’과 ‘촉매’에 대한 욕구가 높게 나타나 이를 반영한 적절한 모형의 수퍼비전이 마련되어야 함을 알 수 있었다.
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