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김영희 현대한국창작춤에 나타난 전통의 현대적 재해석

Title
김영희 현대한국창작춤에 나타난 전통의 현대적 재해석
Authors
이지영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영희
Abstract
현대화·세계화가 보편적인 현실에서 현대한국창작춤이 국내외 현장에서 시·공간의 한계를 넘어 독자적인 한국의 "현대춤"으로 입증되고 분류되어져야 하는 필요성이 계속해서 제기 되어왔다. 특히 한국의 창작춤이 세계무대에서 고유한 춤의 한 장르로 인정받기 위해서는 민족적 정체성을 가진 창의적인 춤이어야 하고, 동시에 "현대춤"으로써 이전과는 다른 표현의 방법체계가 있어야 한다. 현대한국창작춤은 발생에서부터 현재에 이르기까지 한국전통춤이라는 고유 문화와 더불어 서구문화의 춤의 미학과 표현 방법 등에서 계속적인 수용 혹은 대립이라는 양면적인 측면이 혼재되어 발전되어왔고, 이는 한국춤이 현대화하는 과정에서 아이덴티티의 혼란이라는 부작용을 낳기도 했다. 이에 현대한국창작춤계는 전통에 대한 재조명과 긍정적인 재인식을 통해 문제를 극복하고자 하였고, 그 과정에서 창작작업을 하는데 있어 전통을 적극적으로 수용하는 성향으로 나타났다. 따라서 현대한국창작춤에 나타난 전통의 연구는 우리 무용계에 닥친 현안을 효과적으로 풀어가고자 제시된 하나의 방법이기도 한다. 본 연구의 목적은 전통춤을 바탕으로 하는 현대한국창작춤의 안무 성향을 규명하고, 이에 따른 특성과 나아가 성과를 제시함으로써 현대한국창작춤만의 새로운 표현의 방법론을 발굴하고자 하며, 현대한국창작춤의 나아갈 바를 제시하고자 하였다. 이를 통해 현대한국창작춤이 한국의 "현대춤"으로써 자리매김하는 필요성과 기초적인 자료를 제공하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 문헌적 연구를 적용하였다. 그 결과 현대한국창작춤에 나타난 전통춤을 기반으로한 안무성향을 분석하기 위해 김영희의 작품『여기에』시리즈를 선정하였고, 먼저 작품『여기에』시리즈의 모티브가 되는 '살풀이춤'에 대한 기본적인 이해를 위해 개념정립과 그 속에 나타난 한국적 정서를 개괄적으로 파악하였다. 또한, 김영희의 작품『여기에』시리즈를 주제 및 내용적 측면, 움직임 측면, 시각 및 청각적 측면으로 분석해봄으로써 작품 안에 살풀이춤의 전통적인 성향이 어떻게 나타났는지를 파악하였다. 작품에서 연구된 전통의 현대적 재해석 성향으로 인한 본 연구의 결과는 크게 세 가지로 나타났는데 첫째, '우리 것'을 기본으로 한 현대화 작업을 통한 민족 정체성의 확립 둘째, 전통춤의 창조적 재현으로 인해 미래로 나아가는 현대한국창작춤이 지금의 자리에 머무르지 않고 더 발전적인 모습으로 거듭나게 됨, 셋째 전통춤의 주체적 수용으로 인하여 안무자가 창작 작품을 안무함에 있어서 자신만의 예술적 스타일 구축을 가능케 한다는 점에서 전통춤의 올바른 현대적 재해석 작업이 현대한국창작춤에 미친 긍정적 성과에 대해 규명하고 있다. ;From reality that modernization and globalization are universal, necessity that has to be proved and classified as independent Korean "modern dance" with crossing boundary of time and space, continuously has been bringing up. Especially for Korean creative dance is acknowledged to be the genre of native dance in the world, it has to be the creative dance that has ethnic identity and at the same time, there must be expressional method that is different from former times. Koreancreative dance has been developing by both-sided lateral face, which is continuous reception or opposition from aesthetics of western cultural dance and the way of expression with native culture that is Korean creative dance, is loaded various goods together from origination to the present and this brought reaction that is called confusion of identity, in process that Korean dance modernize. Meanwhile, Korean creative dance system tried to overcome the problem through reviving tradition and affirmative reperception, in process, it appeared to be disposition that affirmatively accept tradition while creative work. Therefore researching tradition that appeared from Korean creative dance, is the way that is presented to solve a pending problem to field in dance. The purpose of this research is searching for disposition of dance composition of Korean creative dance, which is based on traditional dance and discover methodology of new expression by go further with following the special quality and presenting the result, also present Korean creative dance's the way that move on forward. Through this fact, it offers necessity that Korean creative dance is fixed to Korean modern dance, and basic materials This research applied literary research to achieve the purpose like this. In result, selected series of Young-Hee Kim's work『Here Myself Alone』to analyze disposition of dance composition, which is based on traditional dance appeared from modern Koreancreative dance and firstly, generally understand the thesis of the concept and Korean emotion that appeared from inside of it for basic understand about exorcism dance that is the motive of series of the wor 『Here Myself Alone』. Also, understand how traditional disposition of exorcism dance in the work by analyzing series of Young-Hee Kim's work『Here Myself Alone』through thematic, substantial, motion, visual and auditorily side. The result of this research that is due modern reinterpret disposition of tradition that is researched from this work is widely divided by three ways. First of all, establishment of ethnic identity through the modernization work, which is based on ‘ours'. Secondly, Korean creative dance that goes forward to the future by creative reappearance of traditional dance doesn't stay at this situation and it is rebornto be more developed form. Finally, exact modern reinterpret work examines the affirmative result that is appeared from Korean creative dance out of three things that make it possible to establish artistic style of only oneself from the dance director arranges a creative dance by subjective reception of traditional dance.
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