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인도네시아 이슬람의 정치세력화에 대한 연구

Title
인도네시아 이슬람의 정치세력화에 대한 연구
Authors
이정은
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함동주
Abstract
1970년대부터, 중동의 국가들에서는 이슬람의 정치적 영향력이 증대되고 있었다. 그러나 인도네시아는 세계최대의 무슬림 국가임에도 불구하고 이슬람의 정치적 영향력은 제한되어져 왔다. 그러나 1998년에 수하르토 체제가 붕괴된 이후의 치루어진 선거에서 수십 개의 이슬람 정당의 등장과 이슬람 종교지도자 출신의 와히드가 대통령으로 선출되는 획기적인 사건이 일어났다. 이러한 정치적 이슬람의 세력성장은 선거에 참여한 정당 수의 증가와 와히드대통령의 정부각료 (Cabinet)배치에서도 나타났고, 현재 메가와티 정권에도 이어지고 있다. 수하르토 정부 이후 이슬람 세력이 정치적으로 성장을 이룰 수 있었던 요인은 무엇일까? 일반적으로 이슬람 정치세력은 경제위기에 의해 혼란해진 정국이 민주화로 들어서는 과정중에 부상한 정치적 세력으로 설명된다. 그러나 이슬람 정치세력화는 이미 1980년대 후반부터 진행되어왔다. 따라서 이 논문은 최근 인도네시아의 이슬람 정치세력화의 요인을 1980년대 후반의 정치적 역학관계에 따른 수하르토 정권의 이슬람정책의 변화에서 찾고자한다. 수하르토 체제가 들어서면서 시행한 것은 권력의 정통성을 얻기 위한 경제성장의 추구였다. 그리고 수하르토 체제는 군부의 이중기능과 골까르 정부여당을 통해 정권을 안정적으로 유지해 나갔으며 권력에 방해가 되는 체제외부세력(대표적으로 이슬람 세력)을 탈정치화였다. 그러나 안정적인 국가경영에 균열을 일으킨 것은 체제내부에서였다. 1980년대 후반 수하르토의 충실한 조력자였던 군부와 수하르토 사이의 갈등이 일어났다. 갈등이 깊어지자 수하르토는 권력유지를 위해 군부의 대안세력으로 이슬람을 선택하였다. 이슬람은 국가의 '아사스 뚱갈(Asas Tunngal)' 정책으로 1980년대 중반까지 정치적으로 약화되어 있었으나 수하르토의 변화된 이슬람 정책으로 성장의 발판을 마련하였다. 친이슬람 정책은 이슬람의 사회적인 영향력을 확장시키고 이슬람 종교 부흥에 일조하였다. 또 친이슬람 정책은 경제적 발전과 맞물려 이슬람 중간계층 및 정치적 이슬람 엘리트의 성장에도 영향을 주었다. 특히 이슬람 중간계층은 수하르토 정권 붕괴에 지대한 영향을 미쳤던 시민들의 정치적 시야를 일깨워 주었을 뿐 아니라 반수하르토 운동이 전개하도록 이끌었다. 또한 친이슬람 정책 중의 하나였던 ICMI의 설립은 이슬람내의 이슬람이 정치에 참여하는 것과 관련하여 분열된 시각차를 좁히어 이슬람 엘리트들의 정치참여에 대한 인식을 적극적으로 변화시키었다. 이와 같이 1980년대 후반부터 진행된 정치적 이슬람세력의 발전은 경제위기에서 기인한 수하르토 붕괴 이후 이슬람 정치세력이 정치에 보다 적극적으로 참여할 수 있는 기회를 주었다. 억압받았던 수하르토 체제하에서와는 달리 선거법의 개정으로 다양한 이슬람정당이 선거에 참여할 수 있었다. 또한 정권창출을 위해 군소 이슬람 정당들의 연합과 와히드 대통령의 등극과정은 이슬람 정치세력의 성장 및 변화를 보여주었다. 그러나 와히드의 정권이 이슬람의 연합으로만이 아니고 기존 세력이었던 군부와 민주계 정당과의 동맹에 의한 것임은 분명하며 이슬람 종교지도자 출신의 와히드 대통령은 국가의 문제들을 잘 해결하지 못하고 현 메가와티 정권에게 이양하였다. 현재 인도네시아의 국민들의 약 90%가 이슬람 신자이지만 이들 중 다수는 명목상의 무슬림들로 국가의 정치가 이슬람화 되기를 원치 않는다. 1999년 당시 자유선거에서 이슬람 정당을 지지하였던 국민들은 이슬람국가를 추구하였기 때문이 아니라 보다 민주적으로 안정적인 국가를 이끌어 나갈 것이라는 기대에서였다. 또한 인도네시아내의 다양한 종교와 종족들이 있으며 "다양성속의 통일성" 이 요구되는 국가임을 인식하여야 한다. 그러므로 앞으로의 이슬람 정치적 세력은 인도네시아의 국가통합을 위해 이슬람내부의 정치적인 이념차를 극복하며 이슬람적인 국가가 아닌 민주적인 국가를 추구해야할 것이다. ;There have become larger the influence of political Islam in Arab countries since 1970s. However the political influence of Indonesian Islam is not real as much as it's scale, because of depolitization policy on Soeharto regime. after collapse of Soeharto regime. But epoch-making events happened in 1998; dozens of Islamic parties participated in general election and Wahid who was a former Islam religion leader was elected as Indonesian president. These phenomenons meant the growth of political Islam force. which was testified in connection with arrangements of cabinet on Wahid government and influence of political Islam goes on under Megawati government, too. In post Soeharto in Indonesia, what are the causes that got Islam force grown politically? Generally, after going through chaos of political situation originated in economic crisis in Indonesia, the growth of political Islam force is explained as sudden rise force during democratization period. But I argue the growth of political Islam force already has been made steady progress since the latter years of 1980s. therefore, in this thesis, I emphasize the cause about growth of political Islam force in Indonesia is due to change of islam policy in Soeharto regime. Above all, as soon as seizing hold of state power, Soeharto started to purse economic growth for obtaining legitimacy of state authority. Soeharto had kept Indonesia by means of dual function of military and Golkar as the party in power. at the same time, Soeharto depoliticized outside force of state power. Soeharto apprehended whether outside force of state power hindered admistrative's activity. But unexpectedly, inside force provoked cleavage in stable and strong reign structure. in the latter year of 1980s, conflics between military which had been loyal supporter to Soeharto and Soeharto got rise Because their conflict was acute, Soeharto determined to choose islam force instead of military to maintain state power. till mid years of 1980s, political Islam force had been weakened owing to "Asas Tunggal" policy. but political Islam force could prepare stepping stone of political growth due to change of Islam policy in Soeharto regime. Pro-Isalm policy extended Islam's social influence and revival movement about religion islam. in addition to, pro-islam policy effected the growth of Islamic elite and the rise of Islam middle class with economic growth. especially, Islam middle class helped civil society can be aware of political sights and helped collapse of Soeharto regime was effected by anti-Soeharto demonstration, too. One of pro-Islam policies was establishment of ICMI. divided opinions of intra Islam groups in respect of Islam political participation were offset by ICMI. All the more, most of Islamites elite could have optimistic thoughts about Islam political participation. Since the latter years of 1980s, the growth of political Islam force made islamites lots of chances of political participation in post Soeharto. unlike being oppressed under Soeharto period. multifarious, Islamic parties took part in the 8th general election. Consequently coalition of minor Islamic political parties for attaining political power and accession process to the administrative power showed the growth and the change of political Islam force. But unwillingly, the things are for sure that Wahid government was formed coalition cabinet. and as the result of Wahid's poor reign, political power had to be handed over the reins of government to Megawati. At the present time, Islamite population are about 90% of whole population in Indonesia. but Islamites don't want to have Islamic nation. in 1999 general election, people wanted to have leader who can lead country with more stable and democratic way. that's why Islamic parties got popular support. There are various religions and tribes in Indonesia. therefore if political Islam force wants to keep their political reins, political Islam force must conceive "Unity in Diversity" of Indonesia. Islam force will have to pursue rather democratic nation than Islamic nation as political doctrine for unification of Indonesia.
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