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포크너의 '팔월의 빛'에서 드러나는 남부 사회의 한계

Title
포크너의 '팔월의 빛'에서 드러나는 남부 사회의 한계
Authors
김윤지
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서숙
Abstract
본 논문은 윌리엄 포크너(William Faulkner)의 『팔월의 빛』(Light in August)에 나타난 크리스마스의 비극을 통해 제퍼슨의 왜곡된 시각과 그 안에 내재하는 남부사회의 한계를 고찰하고자 한다. 이 과정에서 본 고는 허구에 근거한 크리스마스의 흑인성(blackness)을 강압적으로 부과하려는 제퍼슨의 배타적 시선에 주목하고 이러한 시선에 포착하는 주변인들의 삶을 살펴보고자 한다. 제퍼슨의 시선의 편협성을 익히 알고 있는 주변인들마저도 그 시선을 받아들일 수밖에 없는 현실이야말로 남부 사회의 구조적 모순을 강렬하게 드러낸다. 리나에게서 감지되던 제퍼슨을 초월할 수 있는 대안적 시각의 실패를 밝힘으로써 다인종/다문화를 포용할 수 없는 남부 사회의 한계를 지적하는 것이 본 논문의 목적이다. 남부 사회의 배타성은 크리스마스의 인종적 모호함을 일방적으로 ‘검둥이’로 만들어 버리는 제퍼슨의 왜곡된 시선으로 나타난다. 흑/백의 이분법적 인종 구분을 고수하며 백인 남성들의 절대적인 권력을 보장하기 위해 남부 사회는 이러한 틀을 위협하는 모든 존재를 주변으로 몰아낸다. 1920년대에 강렬하게 포착되던 물라토들의 백인 행세에 대한 공포는 흑인이 아닌 존재들도 허상에 불과한 흑인성을 빌미로 흑인으로 위치시켜 버릴 수 있게 한다. 이러한 허구적인 가치는 인종주의적인 공감대에 의해 그 힘을 부여받고 공인된 폭력을 수반하며 타자를 억압하는 기제로 작용한다. 그러나 작품 내에서 크리스마스의 인종적 정체성이 끝내 밝혀지지 않음으로써 제퍼슨 시선이 내재하는 편협성은 드러나며 극도로 인종 차별적인 남부 사회의 실체는 드러난다. 이러한 제퍼슨의 시선은 비단 크리스마스의 경우에만 발견되는 것이 아니다. 남부사회의 이념에 의해 고립을 경험한 미스 버든과 하이타워는 크리스마스와의 관계를 통해 주변인으로서의 그들의 입지가 강조되고 있음을 경험한다. 미스 버든은 그녀의 의지와 상관없이 죽음을 통해 크리스마스의 흑인성을 공식화시키는 결정적인 계기를 마련하게 된다. 이러한 과정에서 그녀의 여성성은 그 이전과 상반된 의미를 갖게 되며, 가부장적인 제퍼슨에 의해 도구화된다. 크리스마스가 검둥이가 되어가는 과정이 내포하는 파괴력을 스스로 체험한 하이타워는 그 이면에 존재하는 허구성을 포착한다. 그러나 이미 고립된 존재인 하이타워는 마을의 담론에 저항하는 어떠한 행동도 할 수 없다. 이러한 맥락에서 제퍼슨의 편협한 시각을 초월하는 대안적 시각의 가능성을 리나에게서 엿 볼 수 있다. 크리스마스와 독립적인 이야기를 전개하는 리나의 서사는 희극적인 어조를 띠며 긍정적인 시각을 발산한다. 그러나 그녀의 열린 시각은 그녀 자신에게만 실현되고 크리스마스와의 공존을 거부하면서 그녀 역시 마을이 강요하는 인종차별을 수용하고 있음이 드러난다. 그녀의 시각은 크리스마스의 존재를 포용하는데 실패하고 이로써 제퍼슨에 대안적 시각은 부재한다. 이는 곧 남부 사회의 한계를 드러내며, 리나와 바이런의 떠남의 의미는 긍정적인 비전을 상실한다. ;This thesis investigates the limitation of Southern society in the 1920s by closely analysing Christmas's blackness in which the distorted view of Jefferson is strongly empowered. Through this approach, this study attempts to focus on the extremely exclusive view of Jefferson that enforces blackness to Christmas and to examine the reality of outsiders who are also being gazed upon by Jefferson's distorted view. Jefferson's extreme exclusion towards people who do not fit into social construction of binary oppositions such as black/white in race, man/woman in sex etc shows how closed society Jefferson really is. The unable to embrace multiracial/multicultural beings is the central issue that reveals the limitation of Southern society. Nevertheless, it is not only the exclusiveness of white men's ideology that characterizes the closeness of southern society but also the appropriation of outsiders' that are more crucial. The purpose of this thesis is to indicate the structural limitation of Southern society by p roving the failure of alternative view that many critics argue that Lena embodies. The second chapter attempts to show the exclusiveness of Southern society that is revealed in the way the Jefferson deliberately defines Joe Christmas as a nigger, the identity Jefferson enforces to Christmas. The fictitious invention of Christmas's blackness is exposed since Christmas's race is unknown throughout the text and rather his whiteness is emphasized as much as his blackness is enforced. What Christmas's tragedy implies is that southern society expels all existences who cannot identify themselves by the binary opposition that society has constructed. This constructed virtue of social identity is set out to guarantee the absolute power of white man only. In this sense Christmas's unwillingness to define himself as either black or white becomes a challenge to Jefferson's ideology. This extremeness of Jefferson in the 1920s is originated from the crisis of which white man fear, 'passing' and 'miscegenation'; often these fears are merely fantasies that are stemmed from social construction of black men as rapists. In this sense, blackness transfers to a very political term that can function to transform ambiguous beings to a nigger. Often blackness is fictitious characteristic contrived by racist white community to repress the Others and in this context the violence it practices are also justified. It is in this way the reality of Jefferson in the 1920s, the racist community, is revealed. The third chapter shows how the lives of outsiders are reexamined by the Jefferson's distorted view when the Christmas's blackness is risen above the surface. Miss Burden experiences her body and identity being instrumentalized by Jefferson after her death. She was isolated because she did not practice the virtues of southern white womanhood. In some sense, she was being punished for being what she is. However when her relationship with Christmas was disclosed, she suddenly becomes a feminine white woman, the symbol of Southern virtues: white woman's body that white man must secure from black bastards. Moreover, close reading of Miss Burden shows that she also was not free of enforcing Christmas to be a nigger. She has led very intimate relationship with Christmas but she has failed to apprehend his individuality. She sees him as a nigger from the start in order to practice her political ambition. Hightower, on the other hand, is a man who can see through the destructive power hidden under Jefferson's distortion in making Christmas nigger. And yet, he cannot resist its power or even speak up to inform its contradiction. His recognition cannot develop into the action due to his position as an outsider. The last chapter attempts to prove the failure of the alternative perspective in Jefferson. Ostensibly, Lena's optimistic view is seen as a possibility for an open view in Jefferson. Lena's narrative develops without being interfered by Christmas's blackness, she maintains the comic tone and optimistic view on her future and of society as well. However many critics who argue the possibility of Lena's perspective being the alternative have missed the critical fact that Lena's perspective cannot overcome the racial boundary the society imposes on. She fails to apprehend Christmas's individuality other than the blackness. To her Christmas, even in her own imagination, is a black man who is possible to rape her. Finally, this study examines that the limitation of southern society is highlighted after it is proved to have no alternative perspective hence the journey Lena and Byron pursues loses the optimistic vision. It is in this way the limitation of Southern society leads to a suffocating world where existence of diversity is not allowed and even obliterated for the society's sake.
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