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인터넷 쇼핑몰 이용 시 위험지각이 소비자정보탐색에 미치는 영향

Title
인터넷 쇼핑몰 이용 시 위험지각이 소비자정보탐색에 미치는 영향
Authors
신민경
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 소비자인간발달학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
인터넷의 활용도가 정보탐색이나 공유 또는 엔터테인먼트 요소를 제공하는 것을 넘어서 인터넷 사용자가 언터넷을 통해 상품을 구매하는 소비자를 만들어 냈다. 이것은 인터넷을 통한 시장인 인터넷 쇼핑몰로 최근 그 수가 급격히 증가되고 있다. 이러한 증가는 인터넷의 유용성이 소비자에게 주는 긍정적인 측면보다는 부정적인 결과를 초래하는 많은 사례들을 통해 소비자에게 인터넷 쇼핑몰을 통한 구매를 함에 있어서 위험을 지각하게 만들었다. 이러한 위험지각은 인터넷쇼핑몰을 이용하는 소비자나 인터넷쇼핑몰을 운영하는 사업자에게 서로가 WIN-WIN할 수 있는 여러 가지 의견이 제시되어야 한다고 생각했다. 따라서 본 연구를 통해 연구자는 인터넷 쇼핑몰을 이용하는 소비자가 위험지각에 대해 어떻게 행동을 하며, 또한 그 행동을 통해 소비자, 사업자, 기업이 앞으로 행해야 할 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 의류구매 경험이 있는 20대와 30대를 조사대상자로 하여 그들이 지각하는 위험이 정보탐색에 어떠한 영향을 주는 가를 알아보고자 하였으며, 인터넷 쇼핑몰을 통해 구매하는 비율이 타 품목에 비해 크게 증가되고 있는 의류제품을 포커스로 하여 조사하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회인구학적 변수·환경변수에 따른 위험지각정도를 비교한 결과 남자보다 여자가 더 높은 위험지각을 하는 것으로 나타났으며, 연령에 따른 위험지각정도는 제품구매관련 위험·지불방식관련 위험·경제적 위험은 30대가 더 높게 지각하고, 구매방식·서비스관련 위험과 성과·심미·사회심리적 위험은 20다가 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 또한 대체로 교육수준과 소득수준이 높을수록 높은 위험지각을 하는 것으로 나타났으며, 신용카드 보유자는 비보유자에 비해 위험을 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 또한 인터넷 이용기간에 따른 위험지각의 정도는 인터넷 이용기간이 길수록 인터넷 쇼핑몰관련 위험지각을 높게 하는 것으로 나타났으며, 이용기간이 짧을수록 의류제품관련 위험지각을 더 높게 하는 것으로 나타났다. 구매회수에 따른 위험지각의 정도는 구매회수가 증가할수록 위험지각이 비교적 줄어드는 것으로 나타났다. 둘째, 사회인구학적 변수·환경변수에 따른 정보탐색을 비교한 결과 교육수준이 높을수록 더 많은 사이트를 탐색하는 것으로 나타났고 상품을 구매하기 위해 해당 사이트를 방문하는 회수는 여성이 남성보다 더 많은 사이트 방문회수를 나타냈으며, 교육수준이 높을수록 구매사이트를 방문한 회수가 더 많은 것으로 나타났다. 소득수준에 따른 정보탐색은 소득수준이 낮은 집단일수록 더 많은 정보탐색을 하는 것으로 나타났다. 신용카드 보유 여부에 따른 정보탐색의 정도는 신용카드 비보유자가 애프터서비스와 관련된 탐색만을 적게 하는 것으로 나타났고, 나머지 정보탐색은 신용카드 보유자보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 인터넷 이용기간에 따른 정보탐색의 정도는 6년 이상 인터넷을 이용한 조사대상자가 비교적 짧은 정보탐색소요시간과 최종선택시간을 소요하는 것으로 나타난데 비해 나머지 정보탐색량은 더 많이 하는 것으로 조사되었다. 또한 상품속성탐색정도 역시 인터넷 이용기간이 길수록 적게 하는 것으로 나타나났는데, 이는 인터넷을 장기간 이용함에 따른 조작의 친숙함과 정보의 축척으로 인한 것으로 해석된다. 인터넷 이용시간에 따른 정보탐색의 정도는 인터넷 이용시간이 짧은 집단일수록 정보탐색의 양이 적게 나타났으며, 상품속성탐색은 더 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 위험지각의 정도에 따른 정보탐색을 비교한 결과 인터넷 쇼핑몰관련 위험지각이 높은 집단일수록 정보탐색량이 더 많은 것으로 나타났으며, 상품속성탐색 중 기능적 속성탐색을 제외하고는 많은 상품속성을 탐색하는 것으로 나타났다. 의류제품관련 위험지각이 높은 집단은 상품속성과 관련된 모든 탐색을 많이 하는 것으로 나타났으며, 정보탐색량은 비교적 적은 것으로 나타났는데 이는 의류제품과 관련된 위험을 지각할 때 소비자는 정보탐색의 양을 늘리기 보다는 상품의 속성을 더 많이 탐색하려하기 때문으로 생각된다. 연구결과 소비자가 인터넷 쇼핑몰을 통한 구매시 위험지각을 줄이기 위해 선택하는 정보탐색방법은 정보탐색량을 늘리는 것이 아니라, 상품속성탐색을 많이 하는 것으로 나타났다. 따라서 인터넷 쇼핑몰에서 소비자가 위험지각을 줄이기 위한 방법으로 택하는 상품속성탐색과 관련된 정보들이 정확한 정보여야 하며 소비자가 이를 현명하게 활용할 수 있는 능력을 키울 수 있도록 해야 한다. 이것은 일정부분은 소비자의 인터넷 사용 환경과 구매경험이 중요하기에 소비자가 올바른 구매를 하도록 하는 소비자교육을 늘려야 하며 그와 함께 정부의 적절한 정보규제정책이 이루어 져야 할 것이다. ;The pupoese of this study is to analyze the relation of the perceived risk and information search. In this study, Internet shopping-mall is focused. The related perceived risk with internet shopping-mall and wear are defined as perceived risk factor. And amount of the information search and search of product-attribugte are defined as information search fator. The questionnaire survey was carried out 302 20's and 30's women in capital region during Aug. 2003. SPSS package program was used to analyze the gathered data. The investigation of this study reveals some results. First, the women is higher the result man who compares the perceived risk degree which it follows in member of society nine school register variable environment variable than it appeared with the fact that it perceives dangerously, the dangerous perception degree which it follows in age the product purchase relation dangerous payment method relation dangerous economic danger perceived more highly 30 price than, the purchase method service relation danger and result aesthetic social psychological danger 20 price than it perceives more highly with the fact. Second, the frequency which visits the hazard corresponding site which purchases the goods to appear with the fact that it searches the site which is more recording where the result educational level which compares information search which it follows in member of society nine school register variable environment variable will be high than showed the site visit frequency where the woman is more the male than, with the fact that the frequency which visits the recording purchase site where the educational level will be high is more it appeared. The degree of information search which it follows in credit card retention yes or no appeared with the fact that it does to write only the search where the credit card sad news citron relates with an afterservice, the remaining information search credit card retention tries to sleep compared to appeared with the fact that it does plentifully. The degree of information search which it follows in credit card retention yes or no appeared with the fact that it does to write only the search where the credit card sad news citron relates with an afterservice, the remaining information search credit card retention tries to sleep compared to appeared with the fact that it does plentifully. 6 years in degree of information search which it follows in the Internet use duration the investigation object person who uses the above Internet comparison disturbance the place comparing remaining information search quantity which appears with the fact that it does compared to was investigated a short information search amount of time and a last option hour with the fact that it does plentifully. Also goods attribute search degree it appears with the fact that the Internet use duration does route recording as well few and, long period it uses the Internet the fabrication which it follows it is familiar and it is interpreted with the fact that it is caused by with ccumulation of information. Degree of information search which it follows at the Internet use hour the sheep of the group one recording information search where the Internet use hour is short appeared few, the goods attribute search compared to appeared with the fact that it does plentifully. Third, the result Internet shopping which compares information search which it follows in degree of danger perception the function attribute search while goods attribute searching and it appeared with the fact that the group one recording information search quantity which the relation dangerous perception which will drive is high is more, it excepted it searches a many goods attribute with the fact that. Group the clothing product relation dangerous perception is high appears with the fact that it does all searches which relate with goods attribute plentifully, information search quantity the comparison enemy it appeared with the thing but when perceiving the danger which relates with the clothing product plentifully with because of description below the consumer increases the sheep of information search and it sees the attribute of the goods compared to it searches it is thought. The research result consumer the Internet shopping will drive the hazard which reduces the purchase hour dangerous perception which leads information search method which it selects increasing information search quantity knows, appeared goods attribute search with the fact that it does plentifully. The Internet shopping will drive from the consumer reduces a danger perception consequently and must be information whose information which relate with the goods attribute search which it chooses with the method for are accurate it is wise the consumer will reach the possibility of raising the ability it will can apply in order to be, must do. This the schedule portion the Internet use environment and purchase experience of the consumer are importance, the consumer is proper in order to purchase, must increase the consumer education and with him it means together information regulation policy which the government is appropriate must come to accomplish.
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