View : 117 Download: 0

간이식 환자의 퇴원 교육에 관한 연구

Title
간이식 환자의 퇴원 교육에 관한 연구
Authors
이정은
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김옥수
Abstract
The primary objective of this study was to survey Learning need and patients Comprehension. The subjects of this study were 83 outpatients who have had liver transplantions within the past year and who are enrolled at the Asan Medical transplantation center in Seoul, Korea. A questionaries were performed from April to May in 2004. It consisted of 7 general questions, 5 disease related questions, 24 questions pertaining to the depth of the patient's Learning need and 24 questions pertaining to the depth of the patient's Compression of his or her disease. The collected data were analyzed by the SPSS/WIN 11.5 program which includes a real quantity, percentile, t-test, and ANOVA. The results of this study are summarized as follows: 1. General characteristics of the subjects 66.3% of the total participates were male. The Age of the participants was between 41and 60. The subjects with under graduate school diploma were highest percent, over 60.2%. 2. Disease-related characteristics of the subjects 81.9% of participants had experienced hospitalization and surgery prior to their liver transplantation. 26.5% of participants have experienced rehospitalization after their liver transplantation. 3. Results of Learning needs of liver transplantation Learning need related to knowledge of disease is the most and then Learning need related to medication, physical and emotional condition, discharge plan, nutrition. 4. Results of comprehension of teaching given according to period of decision of surgery Period of less than 1 year is the most comprehensi- ve . The more shorter, the more comprehensive. 5. There was statistically significant difference in the Learning needs when having the readmission. There was statistically significant difference in comprehension about education provided to patients according to the decision time for operation. 6. There was a statically significant difference in the Learning needs of knowledge of disease according to the readmitted experience. There was a statistically significant difference in the Learning needs about discharge care plan when having the readmission. 7. There was a statically significant difference in comprehension about discharge care plan according to the disease characteristics. The most useful information of liver transplantation given to the patients is from Health Care Providers(36.1%). But discharge care plan is not enough to patients. As the results above, the patients's comprehension was lower than the Learning need. There was statically significant difference degree of the Learning need an comprehension according to the disease characte- ristics. In the future, individualized teaching program an rehabilitation program needs to be developed for liver transplantation according to their need and background. ;간이식은 최근 의학 기술의 발전 및 면역 억제제의 개발로 인해 말기 간질환자 및 간 대사 장애로 인한 간 질환자들에게 최후의 방법으로 시행되고 있고 점차 간이식의 횟수와 성공률 또한 증가하고 있다. 간이식 환자들은 다른 수술 환자와는 달리 수술 후 독특한 신체 변화 및 정서 변화를 경험하고 퇴원 후에는 가정 및 사회적응에 적지 않은 부담을 갖는다. 따라서 본 연구는 간이식 환자들의 퇴원 시 교육요구도와 이해도를 조사하여 간이식 환자들의 퇴원 교육 프로그램 개발의 기초 자료를 마련하기 위해 시도되었다. 연구대상자는 간이식 후 1년 이내인 환자로 2003년 4월부터 2004년 4월까지 수술을 받았던 환자를 대상으로 조사하였다. 연구도구는 문헌고찰 및 환자면담을 통해 개발된 도구를 사용하였으며 대상자가 퇴원 시점에 교육 받기를 원하였던 것과 퇴원 시점에 의료인에게 받은 교육내용의 이해도를 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 11.5 통계 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고, t-test, ANOVA를 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 간이식 환자의 일반적 특성을 살펴보면 성별은 남자(66.3%)가 많았고, 연령은 41-60세(82%)가, 학력은 대졸 이상(60.2%)이 가장 많았다. 이식 전 직업이 있었던 경우는 67.5%, 이식 후 직업이 없는 경우는 57.8%였다. 간이식 환자의 질병관련 특성을 살펴보면 대상자의 81.9% 가 이식 전 입원이나 수술 경험이 있었고 대상자의 26.5%가 이식 후 재입원 경험이 있었다. 간이식을 결심 하게 된 기간은 1년 미만(68.7%)이 가장 많았고 간이식에 대한 정보원은 의료인(36.2%)이, 가장 도움이 된 정보 또한 의료(36.1%) 이 가장 많았다. 간이식 환자의 영역별 교육 요구도와 이해도는 질병관련 영역, 약물관련영역, 신체 및 정서 상태영역, 퇴원 후 관리 영역, 영양관련 영역에서 모두 교육 요구도가 교육 이해도에 비해 높았다. 간이식 환자의 일반적 특성에 따른 교육 요구도와 이해도를 살펴보면 성별에 따른 교육 요구도와 이해도 모두 남자가 가장 높았다. 학력에 따른 교육 요구도는 초등졸이 가장 높았으나 교육 이해도는 중졸이 가장 높았다. 간이식 환자의 질병관련 특성에 따른 교육 요구도와 이해도를 살펴보면 교육 요구도는 이식 후 재입원 경험이 있는 경우(t=2.306, p=.024)가 그렇지 않은 경우에 비해 높았다. 교육 이해도는 간이식을 결심하게 된 기간별로 보았을 때 1년 미만(t=3.146, p=.035)이 가장 높아 간이식을 결심하게 된 기간이 짧을 수 록 교육의 이해도가 높은 것을 알 수 있었다. 간이식 환자의 질병관련 특성에 따른 영역별 교육 요구도를 살펴보면 이식 후 재입원 경험유무에 따라 질병 관련영역(t=3.857, p=.000)과 퇴원 후 관리영역(t=2.612, p= .011)에서 모두 이식 후 재입원 경험이 있는 경우가 유의하게 차이가 있었다. 간이식 환자의 질병관련 특성에 따른 영역별 교육 이해도는 가장 도움이 된 정보에 대해 퇴원 후 관리 영역에서 '기타'(t=2.823, p=.015)에서 유의하게 높았다. '기타' 로는 '주변에 의사를 친구로 둔 친구', '대학 교수', '언론인', '의료인과 친분이 있는 교사' 등이다. 전체적으로 가장 도움이 된 정보는 의료인에 의한 정보였으나 퇴원 후 관리 영역에 대해서는 의료인에 의한 정보제공이 미흡함을 알 수 있다. 본 연구결과 간이식 환자의 일반적인 특성에 따른 교육 요구도와 이해도에 유의한 차이는 없어 일반적 특성과는 무관하게 간이식 환자들에게 전반적으로 교육 요구도에 비해 교육 이해도가 유의하게 낮음을 알 수 있다. 그리고 질병관련 특성에 따른 교육 요구도는 이식 후 재입원 경험 유무에 따라, 교육 이해도는 가장 도움이 된 정보에 대해 유의한 차이가 있었다. 따라서 간이식 환자의 퇴원 시 교육 요구도를 파악하여 환자들의 교육 요구에 맞는 교육내용의 개발과 질병관련 특성에 따른 개별화 된 퇴원 교육 프로그램의 개발 및 추후관리를 위한 교육 프로그램 개발이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE