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一部 都市國民學校 就學兒童의 保健生活에 關한 實態調査硏究

Title
一部 都市國民學校 就學兒童의 保健生活에 關한 實態調査硏究
Other Titles
(A) Study on Health Aspects of Daily Life of Elementary School Children in an Urban Area
Authors
具外幸
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 간호학과
Keywords
도시국민학교취학아동보건생활
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박형종
Abstract
國民學校 兒童의 保健問題를 發見하고 아동의 保健生活을 통해서 保健敎育의 實態를 파악하므로 앞으로의 保健敎育計劃 수립과 敎育內容 제정에 참고가 될 資料를 얻을 目的으로 아동의 保健生活習慣, 食生活習慣, 罹病狀況, 精神健康 및 性敎育의 嶺域別로 調査分析하였다. (1) 保健生活 習慣의 조사에서 식사전과 용변 후 손을 씻는 아동은 55.7%와 59.8%이며 나머지 아동은 손을 씻는 習慣이 形成되어 있지 않았다. 아침 저녁 두번이상 양치하는 아동이 26.5%이며 아침에만 한번하는 아동이 54.7%, 저녁에 한번하는 아동은 2.6%로 蟲齒預防을 위한 양치의 개념이 不足하다. 한주일에 한번이상 沐浴하는 아동이 40.3%이며 두주일에 한번하는 아동이 43.1%이다. 나머지 16.6%의 아동은 1~3달에 한번하는 아동이다. 規則的으로 就寢 및 起床하는 아동이 41.7%이며 58.3%의 아동은 規則生活하는 習慣이 되어 있지 않다. 방과 후 집에서나 屋外에서 運動을 하는 아동은 76.6%이며 23.4%의 아동이 운동을 하지 않는다. 집에서 주로하는 운동 중에 줄넘기가 37.5%로 가장 많고, 달리기, 맨손체조등 個人的인 운동이 14種目 중에서 66.9%를 차지하고 있다. 집에서 운동을 못하는 이유로는 남자의 경우에는 器具나 施設不足, 여자는 같이 놀아 줄 상대가 없다는 것이 가장 큰 이유이다. (2) 食生活 習慣에서 31.9%의 먹지 않는 아동과 28.3%의 偏食아동이 문제된다. 偏食 食品으로는 肉類가 33.2%로 가장 많고, 野菜,粉食, 生鮮의 順으로 모두 主要 食品임이 문제된다. 88.5%의 아동이 間食을 하고 있으며 간식의 종류는 빵이 38.4%로 가장 많고, 다음이 과자, 과일, 사탕이다. 25.8%는 집에서 간식을 준비해서 먹는다. 아침식사와 점심식사의 관계를 보면, 아침을 충실히 먹는 아동은 45.0%이며 8.4%는 아침식사가 不實하다. 점심 식사의 경우 63.6%가 충실하게 먹으며 16.8%는 불실하다. 대체적으로 아침식사가 불실한 아동에서 점심도 불실한 경우를 많이 본다. 아침식사와 식사分圍氣와의 상관을 보면, 온식구가 같이 먹는 가정이 70.6%이며 나뉘어 먹는 가정이 29.4%이다. 아침을 充分히 먹고 가는 아동 중 72.5%에서 온 식구가 같이 먹는데 비하여 대부분 먹지 않고 가는 아동에서는 55.6% 만이 온 식구가 같이 먹고 있다. (3) 아동에게 자주 일어나는 疾病이나 症狀은 감기가 38.8%로 가장 많고 다음이 배앓이, 차멀미, 頭痛, 皮膚炎등이다. 아동의 罹病時에 의사에게 보이는 부모가 23.9%이며 약국에서 약을 사먹이는 부모가 59.7%로 저학력군 일수록 약국을 더 많이 이용하고 있다. 가정에서 질병문제를 포함해서 자녀의 健康指導上에 가장 어려운 문제로는 36.7%의 性格指導문제이다. (4) 자녀의 성격에 대해서 不滿을 가진 부모가 71.3%이며 不滿을 주는 이유에 해당하는 성격은 24.1%의 침착하지 못하고 조급한 성격과 21.1%의 마음이 좁고 신경질적인 성격이다. 43.1%의 어머니가 자녀의 성격을 고치는데 부모가 주로 역활을 한다고 했으나 아동 자신이라고 답한 16.6%의 부모는 문제가 있다. (5)남여의 性문제나 人間의 生殖에 관해서 어머니에게 질문을 해온 아동은 30.9%이며 자녀의 질문을 받을 경우에는 올바른 대답을 할 수 있는 어머니는 17.6%에 불과하다. 자녀의 性敎育을 부모가 해야한다는 어머니는 25.6%이며 학교에서 선생님이 해야한다는 어머니가 51.1%이다. 국민학교에서 性敎育이 필요하다는 부모는 38.3%이며 자연히 알게 될 때까지 내버려 두자는 부모가 25.1%이다. 어머니가 가진 性에 관한 知識은 38.1% 책에서 얻었으며, 16.9%가 매스콤에서 얻고, 다음이 부모, 학창, 친구, 기타에서 얻었다.;This study was carried out for the objectives to collect the basic informations on the health behaviors of the elementary school children in an urban area in Korea, Seven hundred students were drawn to fill in the designed questionnaire which carries variety of questions on healthrelated behaviors in general, eating habits, disease history, Metal health, and sex education. Questionnaire were filled in by their parents. Major findings are as follows : 1) 55.7% had habits of washing the hands before eating whereas 59.85 washing their hands after toilet. The others had no idea of washing hands before eating and after toilet. 2) 25.5% had habits of brushing the teeth twice a day 54,7% only once in the morning, and 2.6% once only in the evening. Thus, the idea of prevention from decayed teeth seems to be lacking ariong the school children. 3) Bathing habits were also inquired to get 40.3% of bathing more than once a week, 43.1% once every two weeks, and the rest of 16.6% once every one to three months. 4) 41.7% keep the regular bedding time whereas 58.3% irregular. Physical exercises were conducted by 76.6% on the ground while 23.5% did not practice any physical excersises at all. Of those physical exeroises, rope ski-oping occupied 37.5%, and the other 36.9% consisted of 14 different kinds of individual type physical exercises such as gymnastic exercise. The main reasons for not enjoying exercises were different by sex; boys largely complained the inadequacy and lack of gymnastic facilities and girls felt in short of friends who could join the exercises. 5) 31.9% of the school children had been taking not much of food while 28.3% had unbalanced diets. Of these unbalanced diets, meat occupied 33.2% to be the priority to have an order of the followin items such as vegetablas, bread or noodle, and fishes as next to each. For eating habits, 88.5% take simple snack such as bread (38.4%), cookies, fruits, and candies in order. 25.8% of the children were provided such snacks by their parents regularly. Breakfast was sufficiently taken by 45.0% whereas 8.4% had never sufficiently. As to the lunch, 83.8% had sufficiently while 13.8% insufficiently. 70.6% take breakfast with all family members together and 30.4% separately. Correlation of sufficient taking of breakfast and eating together of the family members seams to be significant when we compare 72.5% of sufficient takers who enjoy breakfast together with the family members with 55.6% of insufficient takers who enjoy it with the family. This finding allows the investioator to point out the importance of table circumstances for children's eating. 6) The most common disease was catching a cold (38.8%), and the second was stomach trauble to be followed by the frequency of car sickness, headache, and skin infection. Doctors are consulted only by 23.9% when they are sick whereas 59.7% resorted to the drug stores. The lower the educational attainment of the parents, the lower the rate of visiting clinics. 7) 36.7% of their parents pointed out the problems of personality guidanco as the most difficult thing at home. 71.3% of their parents worried about and unsatisfied with their children's personality traits. Of these complains of the parents, impatience stood at the top to be tabulated at 24.1%, and 21.1% indicated narrow-mindedness. In line with this primary socialization at home, the most crucial problem seems to be related with the lack or recognition of the parents' own role when we find only 43.1% of the parents understood the importance of their own role for the home education of children; the latter group attributed the responsibility of personality formation to the children themsolves. 8) As to the sox educational aspects, 30.9% of children have ever asked about the physiology of renroduction or sexual matters to their parents, of those parents only 17.0% could give the constructive resp-onses to the inquiries of the children. In comparison with these data, 25.6% recognized their own role in sex education for their own children while the large segments of the parents (51.1%) attributed the responsibility of sex education to the low level of 38.3% who recognized the importance of sex education in the school curriculum and 25.1% of the parents insisted to wait until they get to know naturally about sex. 38.1% of the parents said they had some knowledge on sex from books while 16.9% through mass media. The next groups had common senses of sex from their own parents, schools, friends, and other sources.
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