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뉴미디어 환경에 있어서의 여성화장품 광고에 관한 연구

뉴미디어 환경에 있어서의 여성화장품 광고에 관한 연구
Issue Date
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
이화여자대학교 대학원
Recently the development of information technology and the rapid expansion of the wireless communication market are bringing about a digital revolution that various types of information are accessible at any time and in any place. Such an environmental change has sub-divided advertisement media and, as a result, the effect of mass marketing and mass communication is not as powerful as before and advertisements are targeting specific groups of individuals. In particular, mobile phones are the most representative media for wireless services. Because of their characteristics, mobile phones are purely personal communication means that are hardly shared with others. Thus advertisements through the medium of mobile phones need individualization more than ones through any other media. That is, as people filter out unnecessary information from numerous advertisements, services are offered according to the interest and desire of individuals not of an uncertain number of the general public. These are one-to-one customized advertisements. With the emergence of a highly advanced service market that promotes the individual satisfaction of consumers, advertisements customized for individuals are getting more important in mobile environment. Particularly mobile environment, thanks to its characteristic as a medium, allows the realization of advertisements customized for individuals. As the contemporary society is growing advanced and specialized and people's economic and cultural level is being improved, people's interest in the skin is greater than ever. In today's complicated living environment, however, people's skin is widely exposed to environmental influence. Thus, consumers need information on cosmetics fit for the changing skin. Thus the author proposed graphic contents and texts of advertisements individualized according to consumers' interest and required information and demonstrated the importance of advertisements customized for information required by individuals. In addition, this study suggested a new direction for advertisement design by designing texts for mobile advertisements fit for a cosmetics brand, which was selected from foundation makers.;최근 정보 기술의 발전과 무선 통신 시장의 급성장으로 인해 언제 어디서나 다양한 정보의 접속이 가능한 디지털 혁명이 진행되고 있다. 이러한 새로운 환경의 변화로 인해 광고 매체의 세분화가 시작되면서 매스 마케팅과 대중 커뮤니케이션의 효용이 더 이상 위력적이지 않게 되었으며. 개개인의 타겟에 맞는 광고의 중요성이 대두되고 있다. 특히 모바일 폰은 무선 서비스를 제공하는 대표적인 매체로, 그 매체적 특성으로 인해 타인과 공유하여 사용되는 경우가 거의 없는 매우 사적인 통신 수단이기 때문에 다른 어떠한 매체보다 더욱더 개인화가 필요하다. 수많은 광고정보 속에서 자신이 원하는 광고정보만을 선택하여 불특정 다수가 아닌 개개인의 관심도와 욕구에 따른 서비스를 제공하게 된 것이다. 이것이 곧 개인별 맞춤 서비스라고 할 수 있다. 수신자의 개인적 만족이 부각되는 고도의 서비스 시장의 도래와 함께 모바일 환경에서 사용자의 개인별 맞춤 광고의 중요성이 부각되고 있으며, 특히 모바일은 그 매체적 특성으로 인하여 개개인에 맞는 맞춤 광고를 실현할 수 있는 매체 환경이다. 현대 사회가 고도화, 전문화 되고 소득과 문화 수준이 향상됨에 따라 건강한 피부에 대한 관심이 커지고 있다. 하지만 생활환경이 복잡해짐에 따라 건강한 피부가 환경적인 요인에 의해서 광범위하게 영향을 받음으로써 변화하는 피부에 따른 적합한 화장품을 사용할 수 있는 정보가 필요하게 되었다. 이에 본 연구자는 이들의 관심과 요구되어지는 정보, 그에 맞는 광고를 개인화 서비스에 따른 그래픽 콘텐츠와 텍스트를 제안하여, 개개인의 상황에 맞는 개인별 맞춤 광고의 중요성을 모색하는데 중점을 두었다. 또한 기초화장품의 한 브랜드를 지정하여 그 화장품의 브랜드 이미지에 맞는 모바일 광고 디자인을 제작해 봄으로써 새로운 방향을 제시해 보고자 한다.
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