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인터넷 중독 상담 현장에서의 미술치료의 활용

Title
인터넷 중독 상담 현장에서의 미술치료의 활용
Authors
김미경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은선
Abstract
본 연구는 인터넷 중독 상담 현장에서 미술치료가 어떻게 활용될 수 있는 지에 대한 사례 연구이다. 이는 청소년 인터넷 중독에 대한 문제가 사회적으로 활발히 논의되고 있고 학교 상담 현장에서의 주 상담 대상이 중학교 1학년, 2학년이기 때문에 이들의 특성에 맞는 상담 프로그램의 개발이 필요하다고 보아졌기 때문이다. 청소년기는 신체적, 심리적 변화를 겪으면서 새로이 자아정체성에 대해서 탐색하는 시기이며 이 과정에서 인터넷에 더 많이 몰두하게 된다. 인터넷이 구체적 조작기에서 형식적 조작기로 넘어가는 단계의 청소년들에게 실감나는 화면으로 인지 능력을 보완해 주고 인터넷 상에서의 다양한 역할을 시험해 봄으로써 정체성 탐색에 도움을 주기 때문이다. 인터넷이 실감나는 화면으로 청소년들의 불완전한 인지능력을 보완해 주는 것처럼, 구체적이고 시각적인 대상을 매개체로 하는 미술치료는 언어로만 가설적인 상황을 추론하는 것보다 추상적인 개념화가 덜 된 청소년에게 효과가 있을 것이다. 그리고 인터넷에 몰입하면서 자기를 탐색하는 과정은 인터넷 상담 시의 자기를 탐색하는 미술 치료과정으로 대치될 수 있을 것이다. 또한 인터넷 중독의 개인적 특성에 해당되는 낮은 자기존중감, 대인관계 능력 부족, 스트레스와 같은 원인적 문제를 해결하는 데 있어서 기존의 선행 연구들이 보여주는 것처럼, 미술치료가 영향을 미칠 것이고 이로 인해 인터넷 사용이 조절될 것이다. 이러한 가설로 시작되어 본 연구에서는 인터넷 상담 시에 미술치료 프로그램을 사용하게 되었으며, 8회기라는 센터 프로그램의 특성상 많은 미술치료 프로그램 중, 청소년기의 특성과 인터넷 중독의 개인 특성에 맞추어 자기 탐색과 자아, 자기개념과 관련된 문제에 초점을 두었다. 본 연구의 결과는 인터넷 중독 상담 현장에서의 미술치료의 활용이 효과가 있었음을 증명한다. 상담 전, 상담 후 검사에서 집단원 모두가 고위험, 잠재적 위험 사용자군에서 일반 사용자군으로 변화되었고 상담이 진행됨에 따라 '자아상' 에도 유의미한 변화가 나타났으며, 참고 자료로 측정한 성신자기개념 검사에서도 상승된 변화를 나타내었기 때문이다. 무엇보다도 본 연구는 첫 회기 때부터 상담 현장에서의 학생들의 관심과 흥미, 자발적이고 능동적인 반응으로 미술치료프로그램을 계속적으로 사용하게 되었으며, 학생들의 필요와 상태가 전체 프로그램을 구성하게 된 주요한 요인이 되었다. 연구의 측정 도구로는 인터넷 중독 경향을 측정하는데 한국정보문화진흥원과 김청택 교수가 개발한 "한국형 인터넷중독진단검사"를 사용하였고, 자기개념은 상담 과정 중에 나타난 자아상 그림의 변화와 그림에 대한 진술과 표현으로 측정하였으며 김정규 교수가 개발한 성신 자기개념 검사 중학생용으로 보완하였다.;This research is about the case study of how art therapy could be applied in internet addiction counseling field. Now adolescence internet addiction becomes an social issue and it is under active discussion in school counseling field. By the way, students at the 1st and 2nd grade in middle schools are main target audience of school counseling, so there is a need for developing new counseling program which suits characteristics of them. Adolescence is time when teenager explore for their self identity with experiencing physical and psychological transition. Therefore they become to be easily absorbed in internet. It is because that internet helps teenager explore for self-identity by testing various roles and by training their cognitive ability through lively pictures who is in transition period from phase to phase. As internet help train teenager's underdeveloped cognitive ability with lively pictures, art therapy which uses specific and visual objects as method would be more effective than language to infer hypothetic situation for teenagers who are not used to abstract conceptualization. And a course of exploring for self-identity through internet could be replaced with a course of art therapy which provides opportunities to explore for self-identity through internet counseling. As precedent researches show, art therapy will make positive influence to solve causal problems like low self esteem, inability in personal relation and stress which are characteristics of internet addiction. Therefore art theraphy will positively influence internet addiction problem and internet use could be managed. Based on the hypothesis above, art therapy program was used at internet counseling for this research. It puts a focus on problems related to identity exploration and self concept considering characteristics of adolescence and internet addiction because the number of the session was limited to 8. Result of the reserch proved that art theraphy for internet addiction was effective. Test before counseling showed that all participants were in the group of highly problematic internet users or potentially problematic user, but test after counseling showed that all of them moved to normal internet user group. In addition, as counseling proceeded, meaningful changes emerged in the self-picture, which was proven by meaningful improvement in the Sungshin self conceptualization test. Above all, in this research participants were encouraged to continually attended the art therapy program, only when they have interest and intrigue in the program and want to actively respond to the program. Therefore participants' need was main driver in running the program. For measurement method, Korean Internet addiction test developed by Korea Information Culture Association and professor Kim, Cheong-Taek was used to measure the degree of internet addiction and changes in self picture and description and expression of the picture drawn in the course of counseling was used to measure self conceptualization. Sungshin self conceptualization test for middle school students developed by professor Kim, Jeong-kyu was complementarily used.
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