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『남도제 시나위』굿거리 장단의 音樂構造

Title
『남도제 시나위』굿거리 장단의 音樂構造
Authors
윤지선
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강영근
Abstract
본 논문은 『남도제 시나위』의 선율분석, 특히 주선율을 담당하는 피리 선율을 중심으로 이 곡의 음악적 특징을 밝히고자 하는 것이 목적이다. 남도제 시나위는 무속에서 주로 사용되던 음악으로서 이 곡의 구성원리와 음악적인 특징을 밝히기 위해 국립국악원 민속연주단이 연주한 남도제 시나위 중에서 굿거리 을 중심으로 선율을 종지형에 따라 단락별로 구분하였다. 연구방법은 각 단락을 선율분석 및 음계, 리듬으로 구분하여 고찰하였으며 그 결과는 다음과 같다. 제 1단락은 1마디부터 5마디까지 5마디로 구성되어 있고 12/8박자로 시나위에서 가장 많이 반복되는 주제선율이 제시된다. 선율분석에 있어서는 동일선율 및 동일리듬과 동일선율과 다른리듬, 다른선율 및 다른리듬을 사용하였고 음계는 黃음을 중심으로 黃-太- 仲- 林-南의 5음으로 평조 선율로 구성되어 있다. 리듬은 굿거리 장단을 기본으로 '4박(□□□□)'의 형태인 리듬형으로 구성되어 있다. 제 2단락은 6마디부터 8마디까지 3마디로 구성되어 있고 선율분석에 있어서는 동일선율 및 다른리듬와 동일선율 및 동일리듬이 사용되었다. 음계는 1단락과 동일하게 黃음을 중심으로 黃- 太- 仲- 林-南의 5음으로 평조 선율로 구성되어 있다. 리듬은 1단락과 유사한 형태로 구성된다. 제 3단락은 9마디부터 27마디까지 19마디로 다양한 리듬의 변화를 발견할 수 있으며 선율분석에 있어서는 동일선율 및 다른리듬과 다른선율 및 다른리듬, 동일선율 및 동일리듬 그리고 옥타브 위, 아래 음들이 반복되어 사용되었다. 음계는 黃음을 중심으로黃- 夾- 仲- 林- 無의 5음으로 계면조 선율로 구성되어 있다. 리듬은 잇단음표를 사용하여 리듬의 변화가 다양하게 나타난다. 제 4단락은 28마디부터 35마디까지 8마디로 구성되어 있고 선율분석에 있어서는 동일선율 및 동일리듬과 다른선율 및 다른리듬, 동일리듬 및 다른선율을 사용하고 있다. 음계는 仲음을 중심으로 仲- 林-無- 黃-太의 우조 선율로 구성되어 있으며 리듬은 기본 리듬을 중심으로 변화되어 있다. 제 5단락은 36마디부터 39마디까지 4마디로 구성되어 있고 선율분석에 있어서는 다른선율 및 다른리듬과 동일선율 및 다른리듬, 동일선율 및 동일리듬을 사용하고 있다. 음계는 黃음을 중심으로 黃- 太- 仲- 林- 南의 평조 선율로 구성되어 있다. 리듬은 붓점 리듬이 사용되어 곡의 분위기를 바꿔주고 있다. 제 6단락은 40마디에서부터 51마디까지 12마디로 구성되어 있고 선율 분석에 있어서는 동일선율 및 다른리듬과 동일선율 및 동일리듬, 반복을 사용하고 있다. 음계는 3단락과 동일한 음계를 사용하고 있으며 리듬은 앞단락의 긴장감에서 점점 차분해지는 리듬으로 바뀌면서 안정된 리듬의 형태를 사용하고 있다. 제 7단락은 52마디부터 67마디까지 16마디로 구성되어 있고 선율분석에 있어서는 동일선율 및 동일리듬과 다른선율 및 다른리듬 그리고 canon형자 반복을 사용하고 있다. 음계는 3, 6단락과 동일한 음계를 사용하고 있으며 리듬의 변화를 높여 긴장감을 더해주는 역할을 하고 옥의 단조로움을 벗어나는 형태를 사용하고 있다. 이상과 같이 『남도제 시나위』의 음악분석을 알아본 결과 선율과 리듬의 변화가 나타났고 음의 기능 및 음계는 5음계의 우조와 평조, 계면조 선법으로 구성되어 있으며 규칙적인 리듬형에서 다양하게 변화되는 형태로 사용되었음을 알 수 있다.;The purpose of this thesis is to investigate the musical characteristics of ‘Namdo-je Sinawi’, which used to be accompanied with shaman ceremony, through analysis on its melody and musical structure Principally on the part of Piri leading its main and most melody throughout. For the research, the melody of 'Namdo-je Sinawi' performed by the Polk Performance Group of The National Center for Korean Traditional Performing Arts had been examined and 'Googguri Jangdan', its structure and musical scale were investigated and followed by detail studies on the analysis of melody, musical scale and rhythm per each section classified by the last tones thereof. The results of which are to be summarized as follows. The Section-1 consists of 5 phrases from Phrase-1 to Phrase-5 of 12/8 beat and introduces main melody repeats most frequently and effects strongly to the entire melody of Sinawi. In this section, have been used the unison with isorhythm, unison with different rhythm, and different melody with different rhythm. The musical scale has been composed of 5tones of 黃-太-仲-林-南 in Pyung-Jo with 4 beat rhythm based on 'Googguri Jangdan'. The Section-2 consists of 3 Phrases from Phrase-6 to Phrase-8 of 12/8 beat. In this section, have been used the unison with different rhythm and unison with isorhythm. The sequence, unison, and sequence by change of rhythm have been used in this section, and the musical scale has been composed of 6 tones of 黃-太-仲-林-南 in Pyung-Jo with the rhythm similar to that of the Section-1. The Section-3 consists of 19 phrases from Phrase-9 to Phrase-27 of 12/8 beat with various changes of rhythm. In this section, have been used the unison with different rhythm, different melody with different rhythm, unison with isorhythm, and shifting up/down of octave repeatedly. The musical scale has been composed of 5 tones of 黃-來-仲-林-無 in Gyemyun-Jo with various changes of rhythm by using multiplets. The Section-4 consists of 8 Phrases from Phrase-28 to Phrase-35 of 12/8 beat. Unison with isorhythm, different melody with different rhythm, and isorhythm with different melody have been used in this section. The musical scale has been composed of 5 tones of 仲-林-無 -黃-太 in Woo-Jo with change of rhythm based on its main rhythm. The Section-5 consists of 4 phrases from Phrase-36 to Phrase-39 of 12/8 beat. Different melody with different rhythm, unison with different rhythm, and unison with isorhythm have been used in this section. The musical scale has been composed with 5 tones of 黃-太-仲-林-南 in Pyung-Jo with changes on musical atmosphere. The Section-6 consists of 12 phrases from Phrase-40 to Phrase-51 of 12/8 bent. In this section, hare been used the unison with different rhythm, unison with isorhythm and repetition. The musical scale has been composed of 5 tones of 黃- 來-仲-林-無 in Gyemyun-Jo just same with those of the Section-3. The strenuous rhythms prevailing over the former section are relieved gradually to be stable in this section. The Section-7 consists of 16 phrases from Phrase-52 to Phrase-67 of 12/8 beat. The unison with isorhythm, different melody with different rhythm, canon and repetition have been used in this section. The musical scale has been composed with 5 tones of 黃-來-仲-林-無 in Gyemyun-Jo as with those of the Section-3 and Section-0, which breaks the music from monotony by enhancing the variation of its melody and rhythm. Through the examination and musical analysis on 'Namdo-je Sinawi' referred above, it has been known that techniques of changing rhythm and melody were used and the musical scales were composed with 5 tones in Woo-Jo, Pyung-Jo and Gyemyun-Jo with various changes and shifts from regular rhythmic patterns.
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