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컨버전스에 따른 기업전략의 유형에 관한 연구

Title
컨버전스에 따른 기업전략의 유형에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the Business Strategy on the Convergence : An Analysis on the Core Assets and the Complementary Assets
Authors
오다정이
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 전자상거래학전공
Keywords
컨버전스기업전략자산관점Convergence
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
장세명
Abstract
변화하는 환경 속에서 적극적으로 대처하는 기업은 살아 남을 수 있지만 대응에 실패하는 기업은 도태되어 사라지게 된다. 같은 산업내의 기업이라도 각 기업들은 보유한 능력과 처한 조건 면에서 서로 다르다. 이러한 차이에 의해서 기업의 성과가 달라지고 시장에서 선별이 일어난다. 기술의 진보는 이 같은 현상을 가져오는 근본 동인 중의 하나다. 산업의 발전 과정을 보면 기술혁신이 점진적으로 이루어지고 혁신의 수도 많지 않은 연속기와 제품 또는 공정의 변화가 괄목할 만큼 크게 나타나는 불연속기가 있다. 안정된 산업 속으로 새로운 기술에 바탕을 둔 신제품이 침투하게 되면 급격한 변화가 발생된다. 이와 같은 급진적 변화는 새로운 사업을 창출하고 기존 기업을 변형시키거나 파괴한다. 컨버전스 역시 이러한 기술혁신의 영향으로 나타난 결과 중 하나라고 볼 수 있다. 컨버전스 현상을 특정 산업에서의 첨단 기술 수용의 전략 유형으로 규명하거나 주로 제품 측면이나 마케팅 측면에서 다루었던 기존의 연구들과는 달리, 본 연구에서는 기술혁신에 의한 산업 환경 변화의 결과 중 일부로 컨버전스 환경이 발생하였다는 점을 전제에서 출발하였다. 주기적 차원의 기술혁신에 의한 변화와는 달리, 컨버전스는 같은 산업 내에서의 수직적 통합뿐만 아니라 수평선상에서 다양한 산업군의 융합 및 통합의 변화를 가져온다. 이로 인해 예상하지 못했던 새로운 영역이 발생하면서 기업의 기존 경쟁 구도를 변모시킬 새로운 경쟁 위협 요인들이 등장하고 있다. 기업들은 이에 대응하여 새로운 산업 영역 및 경쟁 기반 요소를 인식하고, 이들을 상호 융합하는 전략을 추진할 필요가 있다. 본 연구에서는 산업 패러다임을 변화시키는 주요 동인으로 기술 혁신을 이해하고 이론적 논의를 한 후, 이를 바탕으로 산업별 구분이 없어지고 수평선상의 측면에서 산업이 서로 맞물려 융합 되었을 때 경쟁우위를 지니기 위해 기업이 취할 수 있는 전략적 유형을 제시하였다. 기업이 기존에 보유하고 있던 핵심 자산(Core Asset)과 보완적 자산(Complementary Asset)간의 차이를 변수로 하여, 컨버전스를 자사의 역량 향상(Competence Enhancing)의 기반으로 만들고자 하는 전략적 선택의 유형을 구분하였다. 그러한 전략 유형으로는 기업 자체추진전략, 전략적 제휴, 인수합병, 투자최소화 혹은 중단의 네 가지로 국한하였다. 인수합병(M&A)은 개별 사업방식으로 보는 것이 적절하다고 판단되어 전략적 제휴 범주에서 제외하였다. 이러한 모형에 따른 사례연구를 통해 실제 일어나고 있는 기업 사례로 각 유형을 뒷받침하였다.;Technological advancements in the fields of communication, computer science and semi-conductors have revolutionized how firms of do business. Rapid developments in these fields are driving them towards a 'convergence' - a unification of the function, and a coming together of the previously distinct digital technologies. With the introduction of digital convergence in each of these industries, this has dramatically changed. Recent developments in mobile phone services are the best example of digital convergence. We can easily take picture and send it in simplest form with mobile phone, which has already become one of necessities of our lives. We can see signs of the effects of convergence already in many places, the form many effects will take on, for instance existing businesses and on the opportunities arising. Existing researches on digital convergence have been confined to diffusion and adoption of digital convergence products. Most of studies have focused on product aspect, marketing aspect or technological transition in an industry Against this background, the central quest ion that motivates this paper is what kinds of convergence among companies and who will survive in convergence environment. The issue of primary concern is how companies and managers should prepare themselves for this rendezvous. To answer this question, we begin by taking closer look at the dynamics of industry change, focusing on technological shift as a determinant in shaping the environmental conditions with literature review. Technological shifts can be competence destroying or competence enhancing, because they either destroy or enhance the competence of existing firms in an industry. And the complementary assets is needed to commercialize the innovation This study attempts to identify viable strategic options for the company and develops a framework on the relationship between the core assets and the complementary assets of existing firms in an industry. Also this thesis categorizes the business strategy on convergence environment to four types such as Business convergence by itself, Alliance(Strategic alliance), M&A and Minimizing the effort. By analyzing these strategic options in convergence environment, this study covered the case study focusing on the companies taking convergence strategy in a few years. This paper suggests that technological shift drove convergence environment with removing the boundary of industries and caused convergence among different businesses. Based on those factors, this study reached the conclusion that on the convergence environment the relationship between the core assets and the complementary assets of company is critical factors for competitive advantage.
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