View : 664 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor여성희-
dc.contributor.author이계영-
dc.creator이계영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:11Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000028262-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208903-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028262-
dc.description.abstractThe genetics and evolution is very important subject today, but also is difficult chapter because there are many abstract ideas and misconceptions. The formative assessment is essential for studying this genetics and evolution chapter. However, traditional formative assessment has routine subjective and objective question of descriptive passage and ask only fragmentary knowledge, so it is decreasing students' interest of studying and is giving not so good influence on students' perception about assessment. Therefore this study developed a formative assessment using cartoon which has merits of popularity and visual effect for studying 'genetics and evolution' chapter, and applied it to actual lessons and investigated if it had positive effect for students' perception and attitude about assessment and scholastic achievement. In this research, the preliminary inspection was done by receiving feedback on understanding of necessity, usefulness and attitude about assessment from 4 classes - 151 boys and girls attending B junior high school in Gyeonggi Province, third year, which are classified into two groups - traditional control group using descriptive passage for formative assessment and experimental group using cartoon for formative assessment. The perception about assessment is divided into perception of necessity and usefulness domain, and the attitude about assessment is divided into assessment uneasiness and self-achievement domain. It is done for 8 hours and then, post inspection was done using same tool for preliminary inspection and investigated about scholastic achievement. Survey about understanding of formative assessment using cartoon was followed. SPSS 12.0 statistics program was used for the result, and the effect was analyzed using ANCOVA. The overall conclusion of my study is as follows; 1. 17 formative assessments using cartoon which can be used for 'genetics and evolution' chapter has been developed. The formative assessment using cartoon is composed of four different slides - 'presentation of study situation', 'occurrence of perception conflict', 'presentation of question', 'expression of student's feedback'. 2. The formative assessment using developed cartoon had more positive effect than assessment using descriptive passage. So, the formative assessment using cartoon is helpful for students to understand contents of chapters. It is considered that this is because the cartoon helped student's understanding of the 'genetics' chapter's contents and question itself. 3. The formative assessment using cartoon changed students' negative perception and attitude about assessment into positive one(p< .01). Especially, this helped students to understand usefulness of assessment and decreased uneasiness of assessment. 4. The formative assessment using cartoon helped students to remind their lesson, to put in order their studying, to increase interest about studying, to understand questions of assessment. So, this formative assessment using cartoon contributes to increase the understanding and interest of the content of lessons, and students can be satisfied with this way of lesson. In view of the results above, the assessment using cartoon is easily and comfortably recognized from students, and it also accelerates motivation about study and understanding of their study, so it changes negative perception and attitude about assessment.;본 연구의 목적은 대중성과 시각적 효과의 장점을 갖는 만화를 활용하여 형성평가를 개발하고 이를 수업에 적용하여 학업성취도와 학생들의 평가에 대한 인식 및 태도에 긍정적인 효과가 있는지 알아보는데 있다. 본 연구에서는 경기도 소재 B중학교 3학년 남녀학생 151명을 서술형 지문의 형성평가를 실시하는 통제집단과 만화를 활용한 형성평가를 실시하는 실험집단으로 나누어 각각 평가에 대한 인식과 태도 검사지를 투여하여 사전검사를 실시하였다. 평가에 대한 인식은 필요성 인식과 유용성 인식 영역으로, 태도는 시험불안영역과 자아성취영역으로 나누었다. 수업처치는 8차시동안 이루어졌으며 그 후에는 사전검사와 같은 도구를 이용하여 사후검사를 실시하고 학업성취도 검사를 실시하였다. 그리고 실험집단을 대상으로 하여 만화를 활용한 형성평가에 대한 인식조사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하였으며 공변량분석(ANCOVA)을 통해 그 효과를 분석하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 「유전과 진화」단원의 형성평가로 활용할 수 있는 만화를 활용한 형성평가를 총 17개 개발하였다. 만화를 활용한 형성평가는 4컷의 형식으로 ‘학습상황 제시’, ‘인지갈등 유발’, ‘평가문항 제시’, ‘학생의 응답결과 표현’ 순으로 구성하였다. 둘째, 개발된 만화를 활용한 형성평가는 서술형 지문의 형성평가에 비해 학생들의 학업성취도에 긍정적인 효과를 갖는 것으로 나타났다(p< .05). 따라서 만화를 활용한 형성평가는 학생들이 학습내용을 이해하는데 도움을 주는 평가라고 할 수 있다. 이는 유전단원의 추상적인 개념들을 그림으로 표현하여 학습내용과 문항의 이해를 더 쉽게 하기 때문인 것으로 판단된다. 셋째, 평가에 대한 인식과 태도 검사 결과 만화를 활용한 형성평가는 평가에 대한 부정적인 인식과 태도를 긍정적으로 변화시킨 것으로 나타났다(p< .01). 특히, 학생들에게 평가의 유용성을 인식하도록 하였으며 학생들이 시험에 대한 불안감을 낮춰준 것으로 나타났다. 넷째, 만화를 활용한 형성평가를 적용한 학생들의 인식 조사 결과 만화를 활용한 형성평가는 수업내용 회상, 학습내용 정리, 학습의 흥미도 향상, 평가 문항의 이해에 도움을 주는 것으로 인식하였다. 따라서 만화를 활용한 형성평가는 학습내용의 이해와 흥미도의 향상에 기여하며 수업에 적극 적용했을 때 학생들에게도 만족을 줄 수 있는 평가의 한 방법이라고 할 수 있다. 위 결과로 볼 때 만화를 활용한 형성평가는 학생들에게 쉽고 편안하게 다가가며 학습 내용에 대한 이해를 촉진시켜 줌으로써 학업성취도 향상에 효과적이고 평가에 대한 부정적인 인식과 태도를 긍정적으로 변화시키는데 효과가 있는 평가라고 할 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 4 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 교육평가 = 5 1. 교육평가 = 5 가. 교육평가(Evaluation)의 정의 = 5 나. 교육평가의 목적과 기능 = 6 2. 형성평가 = 7 가. 정의 = 7 나. 목적, 특징, 역할 = 7 다. 절차 = 8 B. 만화 = 9 1. 만화의 개념과 특징 = 9 2. 만화의 교육적 효과 = 11 C. 선행연구 = 13 1. 과학 학습에서 만화의 활용에 대한 연구 = 13 2. 평가에 대한 태도 및 인식에 관한 연구 = 17 Ⅲ. 연구 방법 = 21 A. 연구 대상 = 21 B. 연구 설계 = 21 C. 연구 절차 = 22 D. 검사도구 = 24 1. 평가에 대한 인식 및 태도 검사도구 = 24 2. 학업성취도 검사도구 = 25 E. 만화를 활용한 형성평가 문항 개발 = 28 1. 만화를 활용한 형성평가 문항 개발 절차 = 28 2. 학습단원 및 학습내용 선정, 분석, 목표설정 = 29 3. 만화를 활용한 형성평가 문항틀 개발 = 31 4. 평가에 도입할 만화 상황 설정 = 31 5. 형성평가 문항 작성 및 적용 = 32 F. 수업처치 = 34 G. 만화를 활용한 형성평가에 대한 인식 조사 = 34 H. 자료의 처리 및 분석 = 35 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 36 A. 만화를 활용한 형성평가의 효과 = 36 1. 학업성취도 변화 = 36 가. 수업집단별 학업성취도 변화 = 36 나. 성별에 따른 학업성취도 변화 = 37 2. 평가에 대한 학생들의 인식 및 태도 변화 = 39 가. 수업집단별 평가에 대한 인식 및 태도 변화 = 39 나. 성별에 따른 평가에 대한 인식 및 태도 변화 = 43 B. 만화를 활용한 형성평가에 대한 학생들의 인식 조사 = 45 1. 만화를 활용한 형성평가에 대한 경험 = 45 2. 만화를 활용한 형성평가의 유용성 = 46 3. 형성평가 문항에 대한 이해도 = 47 4. 형성평가 유형에 대한 선호도 = 48 5. 만화를 활용한 형성평가의 장·단점 = 49 Ⅴ. 결론 및 제언 = 51 참고문헌 = 53 ABSTRACT = 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11296193 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc570-
dc.title만화를 활용한 형성평가의 개발 및 적용-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 3학년 「유전과 진화」단원을 중심으로-
dc.title.translatedA Development and Application of Formative Assessment applying Cartoon to students’ : Using ‘Genetics and Evolution’ chapter in junior high school third year textbook-
dc.creator.othernameLee, Kye Young-
dc.format.pageⅹ, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE