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조직 내 커뮤니케이션에 관한 연구

Title
조직 내 커뮤니케이션에 관한 연구
Other Titles
The study of communication in “A” governmental organization : A case study on people those below the sixth level
Authors
지민
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전지현
Abstract
오늘날 조직 내 커뮤니케이션은 조직의 경쟁력을 결정하는 핵심요소로 간주되고 있다. 모든 조직은 원활한 커뮤니케이션을 통해 조직의 생산성과 효율성을 높일 수 있다. 국가 운영의 직접적으로 한 부분을 담당하고 있는 공무원 조직 내의 커뮤니케이션과 관련된 문제는 단순히 한 집단의 문제를 넘어서서 국가가 원활히 운영되고 국가경쟁력을 향상시키는 데까지 그 영향을 미친다. 기업 조직과 마찬가지로, 국가도 효율적 운영을 필요로 하는 조직이므로, 공무원 조직 내 커뮤니케이션의 중요성은 무시 할 수 없는 요소임에 틀림없다. 본 연구는 A 공무원 조직 내의 6급 이하 공무원들이 느끼는 커뮤니케이션 문제점을 파악하여 원활한 조직 커뮤니케이션이 이루어지도록 개선 방안을 제안하는 것으로 목적으로 한다. A 공무원 조직 내 커뮤니케이션의 문제점을 파악하기 위해, 1차 연구에서는 폐쇄형 질문과 개방형 질문이 혼합된 설문지를 통해 조직 내 커뮤니케이션이 일어날 때 나타나는 문제점을 파악하였고, 2차 연구에서는 포커스 그룹 인터뷰(Focus Group Interview)를 통해, 1차 연구에서 밝혀진 커뮤니케이션 문제의 실례를 수집, 분석하여, 개선방안을 제안하였다. 제1장 서론에서는 이 연구의 필요성 및 목적을 기술하였다. 제2장에서는 이 연구를 수행하기 위한 이론적 배경을 다루었다. 제3장에서는 1차 연구의 목적, 연구 대상, 및 자료 수집 방법 (1차 연구)와 포커스 그룹 인터뷰 내용과 분석 방법 (2차 연구)을 기술하였다. 1차 연구에서는 커뮤니케이션을 할 때 어려움을 느끼는 대상과 이유를 알아보기 위해 A 공무원 조직원들에게 설문지를 돌려, 유효한 설문지 39부를 분석하였다. 2차 연구에서는 포커스 그룹 인터뷰를 시행하기 위해 5명씩 2그룹으로 나누어 총 10명을 인터뷰하였으며, 1차 연구의 결과로 나타난 커뮤니케이션 문제 상황에 대한 실례와 상세 이유를 분석하였다. 제4장에서는 1차ㆍ2차 연구의 결과를 다뤘는데, 1차 연구에서 조직 내에서 가장 많은 어려움을 겪는 커뮤니케이션의 이유로는 업무에 대한 다른 시각, 커뮤니케이션 부재 그리고 커뮤니케이션 오류로 나타났다. 그리고 커뮤니케이션을 할 때 가장 많은 문제가 일어나는 대상은 상사인 것으로 나타났다. 2차 연구 결과로 입장의 차이, 의견의 차이, 서면자료의 부족이 업무에 대한 다른 시각이 일어나는 이유였다. 커뮤니케이션 부재의 이유는 일방적 업무 처리, 제한적 커뮤니케이션 환경, 신뢰 부재, 보상 부재, 중간자 역할 미흡이었다. 커뮤니케이션 오류가 나타나는 이유는 메시지 확인 과정에서의 오류, 부정확한 지시, 전달 과정에서의 정보 왜곡 및 삭제, 무책임한 피드백, 오해로 나타났다. 제5장에서는 결론 및 제언의 부분으로 연구 결과를 요약하여 정리하였고, A 공무원 조직 내 커뮤니케이션 개선 방안을 관련 선행 연구를 토대로 제안하였다. 공무원 조직 내 커뮤니케이션과 관련된 구체적인 연구는 아직 미흡하다. 조직의 생산적이고 효율적 운영을 위해서는 커뮤니케이션이 중요한 위치를 차지하고 있는 만큼, 국가의 생산적이고 효율적인 운영을 위해서는 공무원 조직 내 커뮤니케이션 연구가 지속적으로 이루어지기를 기대한다.;These days smooth communication in any organization is a core factor for competitive power. All organizations seek to develop their productivity and efficiency through enhancing and improving their communication. Communication in governmental organizations that are in charge of national administration is not only a matter of one such organization, but is an issue of national competitive power. Just as enterprises and businesses do, a nation also requires efficient administration. Therefore, the importance of communication in government agencies cannot be ignored. The purpose of this study is to examine the problems that government employees those below the sixth level encounter when they try to communicate in the "A" government organization and to suggest guidelines to improve such communication. In order to determine what the problems are, a questionnaire of both open and closed questions was constructed and distributed to the employees of the organization. Then the results of the questionnaire were analyzed. In the second part of the study, through the focus group interview, examples of the problems identified in the first part were collected and analyzed in an effort to determine and propose guidelines for better overall communication in the organization Chapter 1 of this research presents the necessity for and purpose of the study. Chapter 2 deals with the theoretical background of the study. Chapter 3 describes the methodology of the study: the purpose of the first study, the objects (persons) of the study, the method for collecting data, and the questionnaire and method of its analysis. Through the first study, in order to ascertain the reasons for poor communication and its difficulties, questionnaires were distributed to the people who work in the "A"government organization. 39 valid questionnaire papers were received and analyzed. In the second study, focus group interviews of two groups, each composed of five persons, were conducted. Then an analysis of the examples given in the groups was conducted so that the detailed reasons for communication difficulties in the "A" government organization could be identified. Chapter 4 reviews the results of the study. In the first part of study, the reasons for the difficult communication problems were the different points of view on business, absence of communication and errors of communication. The objects of the study feel the greatest difficulty when communicating with their superiors. For the results of the second part of study, examples of difficulties in communication were collected and analyzed, and detailed reasons given for each of them. The results of the second part of study are: different views of work coming from differences of standpoints, differences of perspective, and lack of documentation. The reasons for absence are one-way orders, limited communication circumstances, absence of trust, absence of compensation and the inadequacy of the roles of middleman leaders. The reasons noted for communication errors are errors of message confirmation, unclear orders, information distortion and elimination in the process of delivery, irresponsible feedback and misunderstanding. Chapter 5 gives a summary of the above results and proposes possible guidelines for improvement in the overall communication. The research on communication improvement for governmental organizations is heretofore insufficient or lacking. Communication is an essential factor for the productivity and efficiency of any organization. Therefore, it is hoped that this study will contribute to the field of communication in governmental organizations toward the goal of enhanced productivity and efficiency in such organizations.
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