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Claude.A.Debussy의 피아노 음악에 관한 연구

Title
Claude.A.Debussy의 피아노 음악에 관한 연구
Other Titles
The Study of C. A. Debussy's Piano Music : Focused on His "L'isle joyeuse"
Authors
김현정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤금희
Abstract
19세기 말 독일의 지배적인 낭만주의 음악에 반대하며 새로운 음악을 개척한 드뷔시(Claude Achille Debussy,1862-1918)는 애매한 조성, 자유로운 형식, 분위기 살리는 선율, 다양한 화성과 리듬을 구축함으로써 새로운 음악을 시도하여 인상주의 음악을 정착시키고 20세기 음악발전에 많은 공헌을 한 작곡가이다. 드뷔시는 오페라, 관현악, 실내악 등 여러 장르를 작곡하였는데 특히 piano를 통하여 인상주의의 작품을 많이 남겼으며 새로운 piano기법을 창안하였다. piano음악들은 그의 작품에 중요한 위치를 차지하고 있는데 piano 곡을 통해 독특한 음악어법으로 화음과 주법을 다양하게 사용하여 미묘한 음색과 분위기를 만들었다. 이러한 점들이 많은 20세기 작곡가들에게 새로운 음악 어법의 방향을 제시해 주었다는 점에서 의의가 있다. 본 논문에서는 음악사적 측면에서 인상주의란 용어를 미술사와 문학사와 연관 지어 생각해보고 드뷔시의 생애를 살펴봄으로 음악에 있어서 인상주의가 태동된 배경을 알아보겠다. 그리고 음악적 특징을 음계, 화성, 리듬, 선법으로 나누어 살펴 본 뒤, “기쁨의 섬(L'isle joyeuse)"을 연구대상으로 하여 이 작품이 가진 특성과 인상파적 요소를 구체적으로 살펴보고자 한다. 드뷔시 인상주의 음악의 특징으로는 대개 다음과 같은 것들이 있다. 첫째, 화성에 있어서 기능적인 조성을 탈피하여 화음을 비기능화하려 하였다. 전통적 화성에서 금지시하였던 8도의 병행진행과 병행화음을 연속으로 사용하였고 3도 구성화음인 7, 13화음과 2, 4도의 구성화음, 부가화음을 사용하여 인상주의 색채를 잘 나타냈다. 둘째, 선법을 재발견하여 온음음계, 반음음계, 5음음계 등 자유롭게 사용해 음악적인 색채를 표현하였다. 셋째, 리듬에 있어서는 강박에서의 쉼표사용, 붙임줄 등의 사용으로 고정적인 박자개념을 깨뜨리기 위한 시도로 사용되었고 ,헤미올라 리듬과 복합리듬 등을 사용하여 자유로운 리듬의 변화를 주었다. 넷째, 오스티나토 또는 페달포인트의 확대사용으로 베이스에서 일정한 음을 유지시켜 사용 하는 것으로 화성의 색채감을 주고 있다 다섯째, 형식은 고전주의 이후의 형식에 기반을 두었으나 구조적으로는 자유스럽게 변형된 형태를 취하고 있다. 축소된 형식으로 짧고 간결하며 서정적인 표제를 사용하여 인상주의적인 소품을 즐겨 작곡하였다. 이러한 특징들을 드뷔시는 피아노곡에서 인상주의 기법으로 쓰고 있다. “기쁨의 섬”은 “펠레아스와 멜리장드”를 작곡한 후 여기에 안주하지 않고 새 국면을 열어야 할 시기에 있었음으로 그가 갖고 있는 화려하고 묘사적인 기법을 총 망라하여 피아노 기교적으로 매우 난해한 작품으로 알려져 있다. “기쁨의 섬”에 나타난 인상주의적 기교를 살펴보고 드뷔시의 피아노곡 작품스타일의 특징을 고찰해 보고자 한다.;Claude Achille Debussy (1862-1918) who opposed the Romantic music prevailing in Germany during the 19th century to explore a new music succeeded in establishment of the Impressionism music with vague tonality, free forms, moody melodies, diverse harmonies and rhythms only to conduce much to development of the 20th century music. Debussy composed various genres of music encompassing opera, orchestra and chamber music, and particularly, he produced many Impressionism piano works, inventing new piano techniques. Those piano works positioned importantly in the profile of his music works use unique music grammar and diverse harmonies and renditions to create a delicate tone and mood. His techniques are significant in that they presented a direction of new music modes for many 20th-century composers. This study reviewed the terminology 'Impressionism' in view of art and literature histories as well as music history and thereupon, examined Debussy's life to have a better understanding of the background for Impressionism. Then, the researcher divided his musical characteristics into scale, harmonies, rhythms and melodies and sampled his "L'isle joyeuse" to analyze its features and Impressionism elements. Debussy's Impressionism music may well be characterized by the followings; First, he attempted to depart from the functional tonality to make the chords unfunctional. To this end, he used the traditional taboos such as parallel progression of the eights and parallel chords in a series, while employing such third chords as 7, 13 chords, second and fourth chords and additive chords, only to express the Impressionism tone effectively. Second, he rediscovered the melodies and thus, freely used diatonic, chromatic and pentatonic scales to express some music colors. Third, he used pause, tie, etc., for downbeats in an effort to collapse the conventional concept of time pattern, while employing hemiola and composite rhythms to vary them. Fourth, he used ostinato and pedal points more to maintain a certain bass sounds and give a sense of color to harmonies. Fifth, although he based his forms on post-Classical ones, he adopted the forms varied freely in their structure. He used short, simple and lyrical programs to compose the Impressionism pieces. Such characteristics were used by Debussy for his Impressionism piano works. He was not satisfied with his "Pelleas et Melisande" but tried to open a new stage for his music. Thus, he mobilized every luxurious and descriptive technique to compose his "L'isle joyeuse". As a result, the work has been known as very difficult-to-understand piano work. The researcher attempted to review his Impressionism techniques shown in Debussy's "L'isle joyeuse" and examine the styles of his piano works from researcher's perspective as performer.
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