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직업교육에 참여한 준고령 여성들의 취업에 영향을 미치는 요인 연구

Title
직업교육에 참여한 준고령 여성들의 취업에 영향을 미치는 요인 연구
Authors
백영의
Issue Date
2007
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
김미혜
Abstract
본 연구는 고령사회를 준비하기 위한 방안으로 준고령 여성들에 대한 직업교육의 필요성을 인식하면서 실제로 서울시 여성발전센터에서 제공하는 직업교육 프로그램이 준고령 여성들에게 어느 정도 효과가 있는지에 대한 관심에서 시작되었다. 구체적으로 50대 이상의 준고령 여성들이 여성발전센터 교육에 참여하게 된 동기를 밝히고 직업교육의 효과로서 취업에 영향을 미치는 요인을 파악하는데 그 목적이 있다. 준고령 여성들에 대한 직업교육이나 취업에 관련된 연구들이 거의 없으므로 본 연구를 위해 유사연구를 검토하고 준고령 여성들의 취업에 영향을 미치는 요인을 크게 개인적 배경요인, 가구적 요인, 직업교육관련요인으로 보았다. 본 연구는 서울시 5개 여성발전센터의 2005년도 4기(10월~12월) 직업교육에 참여한 50-59세 준고령 여성들을 대상으로 교육수료 후 1년 반이 지난 시점에서 추적조사형식으로 진행되었다. 기초자료로 사용된 수료생 명부는 2006년도에 재단법인 서울여성이 수행한 2005년도 여성발전센터 기관평가의 교육생 만족도 조사를 위해 사용된 명부를 5개 센터의 동의를 얻어 사용했다. 중복수강자 등을 제외하고 참여자 1인 중심으로 자료를 정리한 결과, 2005년도 4기 여성발전센터 직업교육에 참여한 실제 인원은 5,513명이었다. 이 가운데 본 연구의 대상이 된 50-59세의 준고령 여성 467명을 분류하였다. 조사방식은 전화조사방식을 사용했고, 조사기간은 2007년도 5월 12일부터 5월 17일까지였다. 조사결과 분석에서는 유효표본으로 확보된 214명을 대상으로 하였다. 분석결과, 참여동기는 조사대상자 214명 가운데 ‘취미삼아 소일거리로’ 참여했다고 응답한 경우가 33.6%로 가장 많이 나타났다. 그 다음이 ‘능력을 개발하기 위해서’가 23.8%이고, ‘일자리를 갖기 위해서’ 11.7%, ‘자격증을 준비하기 위해서’ 9.8%, ‘노후를 준비하기 위해서’ 8.9% 순으로 나타났다. 참여한 직업교육프로그램을 묻고 중복수강을 감안하여 주요하게 생각하고 참여한 대표 프로그램을 조사했다. 그 결과, 가장 많이 참여한 직업교육 프로그램 과정은 조사대상자의 24.8%가 참여한 양재과정이었다. 그 다음이 조리과정이 24.3%, 정보화 과정 16.4%, 공예과정 9.8% 순으로 나타났다. 본 연구를 위해 설정한 요인별로 빈도분석을 보고 취업과의 관련성을 보기 위해 Chi-square 분석을 했다. 개인적 배경요인은 연령, 학력, 혼인상태, 과거 소득활동 여부, 건강상태, 성취동기, 자아존중감이다. 개인적 배경요인에 따른 취업상태를 Chi-square 분석한 결과, 과거소득활동여부와 건강상태, 성취동기 요인을 제외한 나머지 개인적 배경요인들은 95% 신뢰수준에서 유의미하지 않다는 것을 알 수 있다. 따라서 Chi-square 분석결과, 과거소득활동여부, 건강상태, 성취동기 요인과 취업상태간의 상호관련성은 있는 것으로 판단된다. 가구적 배경요인은 가구소득원, 가구총소득, 부양가족수, 가족간유대관계이고, Chi-square 분석결과 가구소득원, 가구총소득, 부양가족수, 가족간 유대관계와 취업상태간의 모두 상호관련성은 없는 것으로 판단된다. 직업교육관련요인은 참여동기, 직업교육과정, 직업교육기간이다. 직업교육관련요인과 취업상태를 분석한 결과, 참여동기와 취업상태간의 상호관련성이 있는 것으로 판단된다. Chi-square 분석 결과를 바탕으로 직업교육효과로서 취업에 영향을 미치는 요인을 분석하기위해 로지스틱회귀분석을 사용했다. 이를 위해 세 가지 배경요인을 독립변수로 하고, 종속변수를 취업상태로 해서 로지스틱회귀분석을 하였다. 그 결과 개인적 배경요인의 과거소득활동여부와 자아존중감만이 취업에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과거소득활동여부와 취업여부에 대한 분석은 95% 신뢰수준에서 통계적으로 유의미한 것으로 분석되었다. 이는 과거소득활동 경험이 있는 여성은 취업활동 경험이 없는 여성에 비해 취업일 가능성이 높아진다는 것을 의미한다. 자아존중감과 취업여부에 대한 분석도 통계적으로 유의미한 것으로 분석되었고, 이는 자아존중감이 증가할수록 취업일 가능성이 높아진다는 것을 의미한다. 본 연구가 고령사회를 대비하기 위한 하나의 정책방향으로 준고령 여성들의 독립을 지원할 직업교육이 필요하다는 전제에서 출발했고, 연구 결과 준고령 여성들의 직업교육의 효과는 긍정적으로 볼 수 있었다. 따라서 준고령 여성들의 직업교육이 여성의 잠재력을 성장시키고 유휴인력의 생산성을 높이기 위한 국가의 정책방향과 일치한다고 본다. 이는 고령사회를 대비하는 주요 전략이 될 수 있다고 본다. 그러므로 직업교육은 평생교육차원에서 제공되어야 하고 준고령 여성들도 예외가 될 수 없다는 점을 강조한다. 이에 준고령 여성들에 대한 인적자원개발 성과를 높이기 위해 본 연구를 바탕으로 한 다섯 가지의 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 준고령 여성들에게 맞는 직업교육프로그램을 개발하고 준고령 여성들의 교육참여를 확대시킬 필요가 있다. 둘째, 과거소득활동경험이 있는 경우 취업에 영향을 미치는 것으로 나타나 교육을 통해서 새롭게 직업을 얻는 경우가 미흡하므로 직업교육으로서의 교육컨텐츠를 강화할 필요가 있다. 셋째, 교육효과의 정확한 측정과 효율적인 수료생 관리를 위한 사후관리 시스템을 강화할 필요가 있다. 넷째, 직업경로를 설계 및 다양한 교육정보를 제공하고 성취동기프로그램을 강화하는 등 준고령 여성들의 직업상담기능의 강화이다. 다섯째, 준고령 여성들의 생애주기 특성 및 지역단위로 활동하는 경향이 강한 여성들의 특성에 맞게 지역자원을 활용해 지역문제를 해결하는 사회적 일자리를 자치구와 연계하는 등의 준고령 여성들에게 적합한 일자리 창출이다.;At the point of entering into aged society within 10 years, women in early old age - age group between 50 and 54- are one of the most considerable groups in our society. In respect that women's average life span is longer than that of men and of the rapid progress to the aging society, one of the active policy measures in preparation for the aging society is to develope vocational education programs pertinent to the women in early old age. To provide a policy measure in preparation to the ageing society, this study was started with the interest in analysing the effectiveness of the actual vocational education programs provided by Women's Development Centers in Seoul, recognizing the necessity of vocational education programs focusing on the women in early old age. Specifically, the purpose of this study is to reveal motivation of the women over 50's who participated in the programs of the Women's Development Centers, and to find out factors significant to employment as the effect of the vocational education. Since there was almost no research on the vocational education targeting women in early old age, this study includes reviewing relevant and similar literature. As the factors significant to employment of the women in early old age, personal background factor, family background factor, and vocational education factors were mainly considered. Targeting the women in early old age between 50 to 59 who participated in the 5 Women's Development Centers in Seoul from October 2005 to December 2005, a follow-up study was conducted at the point of one year 6 months after the completion of the education programs. The student list used as the basis material here is the same list collected for student satisfaction survey done by Seoul Women's Foundation in 2006 as part of the Women's Development Center evaluation for the year of 2005, which is provided with the agreement of 5 Women's Development Centers. As the result of examining the 4th term of 2005 education programs, the actual number of students who participated in the vocational programs was 5,513, except repeating students. Among them, 467 women students age between 50 and 59 were chosen as the object of this study, telephone interview method was used. The period of survey was between 12 May 2007 and 17 May 2007. For the survey result analysis, 214 valid examples were sorted. As the result of the survey, for the question on the motivation of participation, 33.6% of 214 respondents answered that they took the course‘as a hobby and pastime.’As the next most answers, 23.8% of respondents said‘to cultivate one's ability,’11.7% answered‘to find a job,’9.8% were‘to be prepared for the certificates of qualification,’and 8.9% said‘to be prepared for one's old age.’Questions were focused on asking major and the most important programs depending on the participants, excluding repeated participation in the programs. 24.8% of the respondents took the Dressmaking Course, which was the most popular program, and the next most popular course was cooking program(24.3%). Information Technology Education Course was taken by 16.4% of the respondents, and Craftwork Course was taken by 9.8%. In order to reveal the interrelation between the factors sorted from the survey and the employment, Chi-square test was conducted. The result is as follows: Personal background factors Personal Background factors includes age, educational background, marital status, past income activity, health condition, achievement motivation, and self-esteem. Among them, except past income activity, health condition and achievement motivation factors, the rest factors of personal background turned out to be invalid at the 95% confidence level. That is, as the result of Chi-square test, it is revealed that past income activity, health condition and achievement motivation factors are interrelated with employment. Family background Factors Family Background factors are composed of resource of household income, household gross income, number of dependents in family, and family members' relationship. As the result of Chi-square test, it is estimated that all the factors regarded as family background have no interrelation with employment status. Vocational education factors Vocational education factors includes participation motivation, course of vocational education, and the period of the vocational education. Studying the interrelation between these factors relevant to vocational education and employment status, participation motivation was turned into be a significant factor to the employment status. Based upon the outcomes of the Chi-square test, the method of conditional logistic regression analysis was used in order to analyze factors significant to employment as the effect of the vocational education. The logistic regression analysis has been conducted with the three background factors as an independent variable and with the employment status as a dependent variable. As the result, among personal background factors, only past income activity, health condition and achievement motivation factors are turned into be interrelated with employment. In the analysis of the interrelation between the past income activity factor and employment status, it was turned into be statistically valid at the 95% confidence level. This means that the women who has past experience of employment has higher potential for the re-employment than that of women who has no employment experience. The analysis between self-esteem and employment status was revealed to be statistically valid, which means, higher the self-esteem, higher potential the participants have for the employment. Based on the result of this study, five policy proposal was provided. First, it is necessary to develop vocational programs pertaining to the women in early old age and to encourage more women to participate in the programs. Secondly, vocational training contents should be enhanced, in the respect that there is a limit getting a job right after the education and that the women who has past experience of employment has higher potential for the re-employment. Thirdly, it is required to strengthen the post-control system for the participants, in order to monitor the effects of the education more accurately and to manage better the participants of the education. Forth, the vocation counseling should be expanded for the women in early old age. Fifth, expanding and creating jobs meeting the needs of women in early age is crucial. In respect that a follow-up study was conducted at the point of one year 6 months after the completion of the education programs, this study is meaningful in some way, but has several limitations. In order to examine the effectiveness of the vocational education significant to employment, it is required to compare the group who participated in the education programs with the group who didn't. Thus, this study was ended in a phenomenal analysis revealing what the major motivation was for the participants in the Women's Development Centers' education programs. Another problem is that the effectiveness of the centers' vocational education is limited to the employment status. Restricting the effectiveness of the education to the employment status, more careful research was lacked on the effectiveness as the process to be employed and to get certificates, and on the achievement of participants who have jobs already. Further, in this study no explanation was made on the inconsistence between the vocational education programs and the fields of employment, and on the causes of the inconsistence. Since the problem is connected to the direction of the study, succeeding study is required on the issue.
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