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DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이지애-
dc.contributor.author이소연-
dc.creator이소연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020075-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208841-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020075-
dc.description.abstract철학은 인간이 살아가면서 당면하는 현실에 대한 물음과 그에 대한 해답을 모색하는 가운데 인간의 삶을 위한 실천적 학문으로 시작되었다. 본 논문은 이러한 본래의 의도와는 달리 실천성을 외면해 온 철학의 현실에 이의를 제기하고 삶의 긴박한 물음으로서 마음의 문제를 해결하기 위한 방법으로, 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담을 제안한다. 철학으로 마음의 문제를 다루고 치료하기 위한 시도는 철학 카운슬링과 철학적인 병에 관한 논의, 그리고 상담이론 내에서 철학에 토대한 실존치료와 의미치료 등 국내외에 걸쳐 여러 가지 형태로 진행되어 왔다. 이와 같이 지금까지 진행되어 온 치료를 위한 철학의 논의와 한계점은 철학적 상담을 주장하기 위한 출발점을 마련해 주었다. 동시에 현재 가장 활발하게 마음의 문제를 다루고 있는 상담심리학으로부터 유용한 측면들을 수용하여 철학적 상담의 이론적 기초를 구체화하게 되었다. 철학적 상담은 치료를 위한 철학이 기존 철학의 입장들을 상담 및 심리치료를 위한 근거로 본격적으로 다루지 않은 문제점을 지적하면서 철학적 상담의 이론적 근거를 마련하기 위해 프래그머티즘을 고찰한다. 철학하는 방식, 즉 생각하는 방식으로서의 프래그머티즘은 믿음을 염두에 두면서 철학적 상담을 철학적 탐구의 한 과정으로 파악하려는 논자의 주장과 일치하는 면이 있다. 프래그머티즘은 관념 세계 속에서 도출된 절대적인 진리로서가 아니라 경험 세계와의 관계 속에서 스스로를 입증해야 할 역동적인 구조를 지닌 믿음 개념을 제시한다. 프래그머티즘의 믿음 개념은 믿음을 견지하여 실행한 결과가 인간과 세계를 더 유용한 관계에 이르게 하는 것으로 결과에 따라 회의를 가져오는 믿음은 그릇된 믿음으로 판명되며 이를 과학적 방법에 따른 철학적 탐구의 과정을 통해서 인식하고 수정하게 하는 것이다. 에머슨은 자기신뢰를 바탕으로 자기긍정에 토대한 사고에 기인하여 행동하도록 독려하고 전후일치 개념을 통해 비합리적인 일관성을 지양하고 과거의 믿음을 재검토하여 현재에 타당한 믿음으로 나아가도록 한다. 퍼스는 믿음의 역동성에 근거해 믿음을 가설로서 상정하고 의심의 자극에 따라 이를 새로운 믿음으로 확정해 가는 철학적 탐구의 과정을 과학적 방법의 원리로 이끌어 간다. 제임스는 믿음을 진리와 관련해 구체적인 행위와 실천 속에서 파악하고자 하였으며, 믿음이 진리이기 위해서는 믿음에 입각한 행위가 경험상 만족스러운 결과를 산출해야만 한다고 주장했다. 논자는 프래그머티즘의 믿음 개념과 그와 연관된 주요한 논의들을 바탕으로 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담의 기본 개념과 이론적 틀을 구성하였다. 하나의 믿음이 확정된 상태에서 경험을 통해 야기되는 의심의 자극은 철학적 탐구를 진행시켜 본격적으로 사고를 기능하게 한다. 의심에 따른 사고는 자기긍정을 토대로 문제사태만을 자각하도록 함과 동시에 자기훈련의 원동력으로 작용한다. 자기수정을 전제로 믿음의 변화와 행위에의 습관에 이르게 하는 자기훈련을 실행하기 위해서는 과학적 방법에 의한 믿음과 행위의 검증을 필요로 하며, 이는 궁극적으로 의미를 추구하는 습관에까지 이르게 하는 것을 목표로 한다. 이상의 논의를 바탕으로 철학적 상담의 이론적 기초를 마련한 본 논문은 철학의 실천성을 강조하여 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담을 현장에 적용하는 것에 최종적인 의의를 두었다. 에머슨과 퍼스, 제임스에게서 나타나는 믿음 개념을 중심으로 한 철학적 상담의 이론적 틀은 철학적 상담의 상담과정, 즉 철학적 탐구의 과정의 진행을 통해 구체적으로 제시된다. 철학적 상담의 진행은 상담자와 내담자 간의 대화를 기본적인 수단으로 하여 자기수정을 가능하게 하는 믿음의 역동성에 근거한 철학적 탐구, 자기신뢰에 근거하여 일상언어와 문학언어에 의한 자기훈련에 중점을 둔 철학적 탐구, 믿음의 행위로의 실천과 행위의 습관화에 기여하는 철학적 탐구로 이루어진다. 내담자는 상담자인 논자와 함께 가진 철학적 상담을 통해 철학적 탐구의 과정을 진행해 감으로써 타당한 믿음과 행위의 습관을 형성하고 마음의 문제를 유발할 만한 생활환경에 대응하기 위한 해결책을 수립하고자 시도해 보았다. 본 논문을 통해 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담의 이론적 기초를 마련하고 그것을 철학적 상담의 현장에 적용해 본 결과, 논자는 프래그머티즘의 철학적 상담에로의 적용 가능성과 프래그머티즘에 토대한 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담의 실천 가능성을 확인하였고 이로써 철학적 상담이 고도의 문명 발달의 시대에 마음의 문제를 호소하는 현대인을 위하여 효과적인 상담의 접근방식임을 주장하게 되었다.;Philosophy started as a practical discipline for the sake of human life in the midst of searching for answers to the questions about the reality facing human beings in their living. This thesis calls into question the reality of philosophy which has neglected its original intention of practicality, and proposes philosophical counseling as a process of philosophical inquiry in order to solve the problem of mind which is an urgent question about life. The attempts to cope with and treat the problems of mind from the perspective of philosophy have been under way in diverse forms, such as philosophical counseling, discussion about philosophical diseases, and existential therapy and logotherapy based on philosophy in the counseling and psychotherapy. The arguments and limits of therapeutic philosophy thus far paved the way to a point of departure in which the philosophical counseling is to be asserted. At the same time, the theoretical foundation of philosophical counseling was formed by accepting useful aspects from the therapeutic psychology which deals with the issue of mind most vigorously. This thesis investigates pragmatism in order to establish a theoretical foundation for the philosophical counseling while pinpointing the problem of therapeutic philosophy not fully considering the established views of philosophy as a stand for counseling and psychotherapy. Pragmatism as a way of doing philosophy coincides with the main argument of this thesis that philosophical counseling should be perceived as a process of philosophical inquiry while bearing belief in mind. Pragmatism suggests a concept of belief possessing a dynamic structure, not an absolute truth derived from the ideal world, which must prove itself in relation with the empirical world. The concept of belief in pragmatism helps the results from practice based on belief to lead to the more useful relationship between human beings and the world. A belief that brings doubt on account of the results turns out to be wrong, and it is acknowledged and revised through the philosophical inquiry by virtue of scientific methods. Emerson encourages one to act by thoughts based on self-affirmation due to self-reliance, and to proceed toward the belief pertinent to the present by sublating unreasonable sequence by means of the concept of consistency and by re-examining the past belief. Peirce posits belief as a hypothesis based on the dynamics of belief and suggests as a principle of scientific methods the process of philosophical inquiry which confirms a new belief in accordance with the stimulation of doubts. James attempts to comprehend belief, with regard to the truth, in the concrete act and practice, and argues that the acts based on belief should produce practically satisfactory results in order for belief to be the truth. This thesis forms fundamental concepts and the theoretical foundation of philosophical counseling as a process of philosophical inquiry on the basis of the concept of belief stemming from pragmatism and its relevant major discussions. In the state a belief is established, the irritation of doubt motivated by experiences guides thinking to begin by way of philosophical inquiry. Thinking caused by doubts serves as a driving force for self-training as well as helps realize only the problem based on the self-affirmation. In practicing the self-training which leads to the change of belief and habituation of act on the premise of self-correction, verification of belief and act via scientific methods is needed, the ultimate end of which is to habituate the pursuit of meaning. Equipped with a theoretical foundation by virtue of the discussion on pragmatism, this thesis aims to apply the philosophical counseling, as a process of philosophical inquiry, to the scene of action, while laying an emphasis on the practicality of philosophy. The theoretical framework of philosophical counseling, with the focus on the concept of belief represented by Emerson, Pierce, and James, is substantially presented through the process of philosophical inquiry. The contents of philosophical counseling consist of the philosophical inquiry based on the dynamics of belief that makes possible to modify the self, primarily resorting to the conversation between a counselor and a client, the philosophical inquiry which concentrates on the self-training by dint of ordinary language and literary language based on self-reliance, and the philosophical inquiry that contributes to the habituation of act and the practice into act of belief. This thesis demonstrates such a case : during the several times of the philosophical counseling with the counselor who is the writer of this thesis, the client went through a philosophical inquiry, and tried to attain the reasonable belief and the habit of act and to find a solution in order to cope with a daily life which may cause a problem of mind. As a result of formulating a theoretical foundation of philosophical counseling as a process of philosophical inquiry, and applying it to the fields of philosophical counseling, this thesis confirms the possibility of applying pragmatism to philosophical counseling and the possibility of practicing the philosophical counseling as a process of philosophical inquiry based on pragmatism. Therefore, it argues that philosophical counseling is an effective approach of counseling to the individual today, who troubled by problem of mind in this modern age of high-technology.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 철학적 상담의 가능성 8 1. “치료를 위한 철학”의 전개와 한계 9 2. 상담심리학의 원리와 철학적 상담 14 Ⅲ. 프래그머티즘의 “믿음” 개념 21 1. 에머슨의 자기신뢰와 믿음 22 2. 퍼스의 과학적 방법과 탐구 26 3. 제임스의 진리와 습관 31 Ⅳ. 철학적 탐구의 과정으로서의 철학적 상담 38 1. 의심에서 비롯되는 사고 41 2. 철학적 탐구의 진행 43 3. 의미를 추구하는 습관 49 Ⅴ. 철학적 상담의 적용과 사례 연구 53 1. 철학적 상담의 현장 54 2. 철학적 상담의 진행 55 3. 철학적 상담의 결과 65 Ⅵ. 결론 67 참고 문헌 71 ABSTRACT 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent776918 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title철학적 상담의 이론적 기초와 실천-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle프래그머티즘의 "믿음" 개념을 중심으로-
dc.title.translatedThe Theoretical Foundation and Practice of Philosophical Counseling : Focusing on the Concept of Belief in Pragmatism-
dc.creator.othernameRhie, So Yeon-
dc.format.pageⅳ, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 철학과-
dc.date.awarded2007. 2-
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