View : 26 Download: 0

고등학교 1학년 디자인 영역의 학습지도방법 연구

Title
고등학교 1학년 디자인 영역의 학습지도방법 연구
Other Titles
A Study on Teaching Method for Design Area in the 1st Grade of High School : focusing on a cooperative learning model
Authors
한정숙
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
오늘날의 시대는 하루가 다르게 도시화, 산업화되어 가고 있다. 이런 도시화속에서 사람들이 보다 나은 환경을 추구하면서 관심을 갖게 된 것이 환경디자인이다. 환경디자인은 우리주변 환경을 쾌적하게 만들어 줄 뿐 아니라 수많은 사람들이 볼 수 있고 쉽게 다가갈 수 있는 분야이기에 더욱 교육적 가치가 있다고 할 수 있다. 그러나 학교 현장에서 미술과의 시수 부족과 평가의 불만, 번거로움 등의 이유로 협동학습은 실제 많이 이루어 지지 못하고 있는 실정이다. 제 7차 교육과정에서 미술과는 경쟁보다는 협동과 개성, 태도 등을 강조하는 과목으로 다른 과에서 상대적으로 소홀할 수밖에 없는 협동심이나 남과 더불어 살아가는 감성적 능력을 배우는 과목이기 때문에 수준별 수업을 도입하지 않는다. 그러나 학교 현장에서 미술과의 시수 부족과 평가의 불만, 번거로움 등의 이유로 협동학습은 실제 많이 이루어 지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 고등학교 1학년 디자인 학습방법에서 co-op co-op 모형을 적용하여 미술과에 적합한 학습지도방법을 제안하는데 목적을 두었다. 이를 위해 협동학습의 개념 및 유형, co-op co-op 모형, 제 7차 고등학교 1학년 미술과 과정에서 디자인 영역 교육내용을 문헌을 통해 이론적 고찰을 하였으며, 사전설문을 통해 학생들의 기존 미술 수업방식에 대해 조사를 실시하였고, co-op co-op 모형을 적용한 슈퍼그래픽 디자인 학습지도방법을 설계하였다. 이를 기초로 서울시 소재의 Y여자 실업고등학교 1학년 2학급 61명을 대상으로 실험집단에게는 co-op co-op 모형을 적용한 학습지도방법을 사용하였고 통제집단에게는 기존의 전통적 소집단 학습방법을 적용하여 10차시에 걸쳐 수업을 실시하였다. 본 co-op co-op모형을 적용한 슈퍼그래픽 디자인의 학습지도방법이 고등학교 1학년 학생에게 학업성취도와 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 수업 직후 사후 설문조사를 실시하였고, 이후에 작품평가기준에 따라 교사 2인의 평가자가 작품을 평가하였다. 통계적 자료처리를 위하여 SPSS ver 13.0이 사용되었고, 사후에 실험집단과 통제집단의 수업만족도를 분석하기 위해 검증을 실시하였으며, 집단 간의 향상도와 교사의 평가 점수 간 분석을 위해서는 독립표본 t검증을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단간의 작품평가의 차이를 분석한 결과, 작품 부분의 하위 항목인 주제, 선정능력, 표현력, 화면구성, 창의성, 조화성에서는 유의수준 1%에서 차이를 보였으며, 형태와 색채, 심미성, 완성도에서는 유의수준 0.1%에서 차이를 보이고 있었다. 실험집단과 통제집단은 작품평가 분석에서 모든 문항의 평균결과, t=5.598로서 유의수준 0.1%에서 차이를 보였으며, 실험집단은 3.99점, 통제집단은 2.93점으로 실험집단이 통제집단보다 전체 점수가 더 높게 나타났다. 둘째, 수업 만족도에 대한 사후 설문을 분석한 결과, 방법측면, 제작측면, 토론측면, 기타측면 모두 유의수준 0.1%에서 차이를 보이고 있었다. 이는 co-op co-op 모형을 적용한 슈퍼그래픽 디자인의 학습지도방법이 토론을 통한 상호교류와 개인의 높은 책무성으로 인해 학생들의 학업성취도와 수업만족도가 향상되었음을 의미하는 것이다. 따라서, 토론을 통한 상호교류와 개인 책무성을 발휘해야하는 co-op co-op 모형은 학업성취도와 수업만족도 향상에 영향을 미치므로 co-op co-op 모형뿐 아니라 다른 협동학습모형을 적용한 학습지도방법의 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다.;Today our society has been experiencing swift urbanization and industrialization. At this point, it is environmental design which people began to draw attention as concerns over better environment for human beings. Environmental design has a greater educational implication in the sense that it makes our environment more comfortable, being visible and closer to us. Under the 7th Curriculum, differentiated class is not implemented in art subject, as the goal of art education is to help students cultivate cooperation and affective abilities to better live together with others in society, focusing on cooperation, individuality, and attitudes, which are less emphasized in other subjects, instead of competition. However, on account of a relatively smaller number of hours for art class, complaints about evaluation, and troublesomeness, individual learning is still more common than cooperative learning at schools. Therefore, this study was designed to suggest a teaching method considered best suited for art class by applying a co-op co-op learning model to the 1st grade art class of high school. To this end, definition and types of cooperative learning, a co-op co-op model, education content of design area in art class for the 1st graders of high school under the 7th Curriculum were investigated theoretically through literature, a pre-questionnaire survey was conducted to understand attitudes of students on traditional art education method, and a teaching method in a co-op co-op model-based super-graphic design was developed. In turn, subjects were 61 students of 2 classes in the 1st grade of Y Girls' Industrial High School located in Seoul, and the they were divided into experimental group and control group. The co-op co-op model-based teaching method was used for the class of experimental group, while a traditional small-group teaching method was used for the control group. Ten hours of class in all were conducted. In order to examine how the teaching method in a co-op co-op model-based super-graphic design has an effect on academic performance and class satisfaction of the 1st graders of high school, post-questionnaire survey was administered immediately after the class, and then students’ works were assessed by 2 teacher evaluators in accordance with evaluation criteria. For statistical data processing, SPSS ver 13.0 was used, a post-test was performed to analyze class satisfaction of experimental group and control group, and an independent sampling t-test was carried out to analyze improvements by group and evaluation scores granted by the teachers. The results are as follows: First, the results of analysis on the difference in evaluation of artworks between experimental group and control group showed that there was a difference of 1% significance in theme, ability to select, expression, screen design, creativeness, and harmony, which were subcategories in the area of artwork, with a difference of 0.1% significance in shape, color, aesthetic characters, and perfection. The average of all the items in analysis on the evaluation of artworks between experimental group and control group was t=5.598, with a difference of 0.1% significance, and overall score of experimental group at 3.00 was higher than that of control group at 2.93. Second, as a result of post-questionnaire on class satisfaction, method, designing, discussion, and other aspects all had a difference of 0.1% significance. The results imply that the teaching method in the co-op co-op model-based super-graphic design helped increase students' performance and class satisfaction through exchanges by discussions and stronger accountability of individual students. In conclusion, considering findings of this study revealed that the co-op co-op model requiring exchanges by discussion and accountability of individuals contributed to the enhancement of academic performance and class satisfaction, it is necessary to continue studies on teaching method applying other cooperative learning models than the co-op co-op model.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE