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게슈탈트 이론 적용을 통한 포스터디자인 표현 연구

Title
게슈탈트 이론 적용을 통한 포스터디자인 표현 연구
Other Titles
Study on Expression of Poster Design Through Gestalt Theory
Authors
김민희
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
인간은 정보를 수용하는데 있어서 지각되는 정보의 복잡함과 애매함을 정리하고 단순화하여 수용하려고 하는 특징이 있는데, 이는 인간이 어떤 시각적 대상을 지각하는데 있어 어느 정도 기본적인 보편성이 존재함을 의미한다. 이것을 논리적으로 설명하고 있는 것이 게슈탈트 이론이다. 전일체의 개념으로 전체성을 강조하고 있는 게슈탈트 시지각 법칙은 집단화 법칙, 단순화 법칙, 형상과 배경의 법칙으로 분류되는데 이 모든 법칙들은 전체적인 구조의 특징을 강조하고 파악하기 위한 것이다. 정보의 홍수시대라고 불리는 이 시대에, 디자이너는 대중에게 작품을 통해 전달하고자 하는 정보와 디자인 의도를 확실히 전달해야 하고, 또 대중이 무수히 많은 시각정보들 중에서 자신의 정보를 선택하도록 좋은 아이디어와 효율적인 표현방법으로 디자인 하여야 한다. 우리가 어떠한 시각적 대상을 보고 그것을 어떻게 지각하는 가에 대한 부분을 좀 더 논리적으로 말 할 수 있다면, 어떠한 조형을 창작하는데 있어 효율성을 향상시킬 수 있을 것이다. 본 논문에서는 디자이너가 다양하고 각기 다른 환경을 가지고 있는 대중들에게 서로 같이 공감할 수 있는 공통성에 대한 실마리를 제공하기 위해서 우리가 시각적 대상을 보고 어떻게 지각하는가에 대한 부분을 좀 더 논리적으로 설명하고 있는 게슈탈트 시지각 법칙에 대해 알아보고, 이를 적용한 포스터 디자인을 중심으로 연구해 보고자 한다. 최근 기업의 로드 마케팅이 활발하게 전개되고 광고 홍보의 매체가 다양화 되면서 포스터의 마케팅적 측면이 크게 부각되고 있다. 본 논문은 이러한 추세에 부흥하고자 요즘 가장 많이 기획, 디자인 되고 있는 형태로서 상품광고포스터를 제작하고자 한다. 고객의 시선을 쉽게 모을 수 있는 감각적이며 인상적인 포스터의 제작을 수행하기 위하여 단순한 재치나 반짝이는 아이디어에 의한 것이 아니라 위에서 언급한 게슈탈트 시지각 법칙에 기반을 두고자 하는 것이다.;Human beings have a tendency to simplify and take in complicated and vague information that is perceived. This shows that humans have a fundamental universal way of perceiving visual objects. The Gestalt theory logically explains this phenomenon. The Gestalt visual perception factors, which emphasize the overall concept of objects, can be categorized into group factor, simplifying factor, and embodiment and background factor. All of the factors are used to emphasize and understand the structural characteristics of the whole. In the current society of inundated information, designers must be able to convey the intent of the information and design through their work. Also, designers have to use good ideas and effective means of expression to make their own information interesting to people so that they can be chosen out of so many. If we are able to logically explain how we perceive a visual object, we can improve the effectiveness in creating art. The current study will thoroughly look into the Gestalt visual perception factors, a theory that logically explains how humans look at objects and perceive them, to analyze how designers can provide people, who have so many different backgrounds, with a common idea. Poster designs utilizing such method will be at the center of analysis. Posters are coming to the center of attention these days, as corporations are actively pursuing road marketing and advertisement medium are becoming more diversified. This paper will follow this trend and produce product posters, which are most popular in planning and design. The objective of this study is to show that posters, which can catch the attention of customers, can be produced based on the Gestalt visual perception factors, not just through mere wit or smart ideas.
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