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CAI개발을 위한 저작시스템에 관한 연구

Title
CAI개발을 위한 저작시스템에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Authoring Systems for CAI Program Development
Authors
金京淑
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
CAI개발저작시스템교육공학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金信子
Abstract
As the technology developed, new technology is required to emphasize the the interface between man and computer. By this situation, it is supplied and used at elementary school. But differently to be expected, computer instruction has not been to be active. It is pointed out the problem that the important reason of this situation is the shortage of the good CAI program. Therefore it has been needed systems to develop the educational software without technology and knowledge of the computer program. So, the purposes of this research are (1) to understand the general functions and characteristics of the authoring system by studying theoretical background , (2) to compare the structural feature and characteristics of foreign and domestic authoring systems, (3) to investigate it's present status and the degree of satisfaction of the applying the instructional strategies on the development of the authoring system. The major findings of this research can be summarized as follows: 1. Authoring system can process the various media, data, information for effective educational outcomes. 2. Most of domestic authoring system operates under the DOS system. It must be changed to operate under the Window system to implement the processing the multimedia system effectively. 3. Most of the Authoring system does not include the strategies for the learner's active and generative learning. Several suggestions based on the above results are proposed as follows: 1. Instruction Specialist must be joined in the development of the authoring system for maxmizing educational effects. 2. Authoring system should be able to support multimedia system, to implement hypertext concept, to include intelligent and flexible instructional strategies. 3. Domestic authoring system must be operated under the Window system to implement the multimedia information processing effectively. 4. It needs the templates which can be integrated the components of the instructional design, and developed by the instructional development Expert System. 5. It is requested to establish the LAN of the classes. 6. All institutes which develop the educational software should be cooperated together in developing the authoring system to avoid overlapping. 7. It is required for user to use authoring system purposely by managing the laboratory for authoring system, and by low price and cost of it.;과학 기술의 발달로 교육분야에서도 인간과 컴퓨터와의 상호작용이 강조되는 첨단 기술의 활용이 요구되고 있다. 특히 교육의 질적 개선을 위한 방법으로 컴퓨터를 교수-학습에 도입해 사용하여 왔으나, CAI 프로그램의 질적인 수준과 제한된 컴퓨터의 사용 능력으로 CAI의 질적인 발전이 둔화되었다. 양질의 CAI 프로그램 개발을 위해서는 '양질의 저작 시스템의 개발이 요구된다. 최근에는 특히 멀티미디어를 이용한 다양한 학습환경을 제공하고, 학습자의 능동적인 참여로 효과적인 학습을 이룰 수 있도록 하는 컴퓨터의 기술적 특성과 교육공학적 이론이 반영된 저작 시스템이 요구되고 있다. 이에 본 연구는 저작 시스템의 일반적 기능 및 특성을 문헌을 통하여 연구 고찰하고, 국내에서 활용되고 있는 저작 시스템의 구조적 특징과 기능적 특성을 비교 분석하며, 국내 저작 시스템의 개발 현황을 조사하는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적과 관련하여 다음과 같은 연구가 행해졌다. 1. 저작시스템의 일반적인 기능과 효과적인 CAI를 위해서 요구되는 기능을 문헌을 통해 고찰한다. 2. 국내에서 활용되고 있는 저작 시스템의 구조적 특징과 기능적인 특성을 살펴본다. 3. 국내 저작 시스템 개발기관(14개 기관)을 대상으로 저작 시스템의 전반적인 현황과 교수 이론 적용에 관한 만족도를 조사한다. 이러한 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 효과적인 CAI 프로그램 개발을 위해서는 저작 시스템이 다양한 유형의 정보를 처리할 수 있어야 하며, 하이퍼텍스트적인 개념과 심화된 수준의 정보처리 과정을 수용할 수 있게 지능적으로 구성되고, 교수 설계 전략이 잘 적용되어야 한다. 둘째, 국내에서 개발되고 있는 저작 시스템은 대부분 DOS 환경이었으며 멀티미디어 정보처리부분은 텍스트나 그래픽 처리는 양호한 편이나 사운드나 비디오 분야는 멀티타스킹(Multitasking)등이 안되므로 아직 많은 기술이 요구된다. 세째, 개발에 참여하고 있는 기업들이 개발에 소요되는 인적, 경제적인 투자에 비해 시장성이 낮고 기술적인 부족 등의 이유를 들어 자체 개발을 중단하고 외국 제품에 의존하려는 경향이 많다. 네째, 학습자의 능동적 학습을 위한 교수 이론의 적용도가 낮은 것으로 나타났다. 이는 전반적으로 저작 시스템 개발 단계에서 교수 이론 전문가들의 참여 부족과 교육 훈련 프로그램 개발자에 있어 정보처리 전략의 구현에 대한 인식의 부족 등에 기인한 것으로 본다. 이러한 연구를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 저작 시스템 개발시에 교수 이론가들의 참여로 공학적인 기술에 교육적인 효과를 중대화하기 위한 접목의 시도가 요구된다. 2. 다양한 멀티미디어 구현이 용이할 수 있도록 국내 저작 시스템의 윈도우 환경으로의 개선이 요구된다. 3. 교수 설계 전략을 위한 객체 처리기를 구성해 사용자가 목표설정이나 내용 구성을 용이하게 하도록 한다. 4. 교수설계전략의 구성 요소들을 종합해 하나의 틀(Template)을 마련하고 교수 설계 전문가 시스템을 도입해 교육공학적인 영역이나 전산학적인 영역의 바탕이 없는 저작자들도 용이하게 양질의 교육용 프로그램의 제작을 할 수 있도록 해야 할 것이다. 5. 학교 현장에서 저작 시스템이 효율적으로 이용되기 위해서는 교사의 지속적인 소양교육과 더불어 교실망(LAN)의 지원이 이루어져야 할 것이다. 6. 외국 저작 시스템에 의존하지 말고 정부나 기업체 등에서 장기적인 안목을 가지고 지속적으로 저작 시스템 개발에 참여하며, 산학 협동 체제하에서 중복투자를 피하여 공동으로 개발에 참여해야 할 것이다. 7. 컴퓨터 교육 센터에 저작 시스템 전용 라이브러리를 설치하여 현장 교사가 교수목적에 맞도록 쉽게 활용할 수 있게 하며, 가격이나 사용료가 저렴하게 제공되어 교육현장에서 누구나 쉽게 이용할 수 있게 하여야 할 것이다.
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