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가부장제 사회의 모녀관계에 대한 고찰

Title
가부장제 사회의 모녀관계에 대한 고찰
Other Titles
(A) Study on the Relations between Mother and Daughter in the Society of a Patriarchal System
Authors
최미선
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과상업사진전공
Keywords
가부장제모녀관계Patriarchal System
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
유영우
Abstract
While there have been many works of art which depict the relations between mother and son in all sorts of art styles including photograph, there are seldom such pieces of work which depict the relations between mother and daughter. And the works which depict the relations between mother and daughter may be rare, but those have represented the peripheral roles of mother and daughter and their low social position as beautifying the theme of love or happiness. I consider that the absence of depiction about the relations between mother and daughter and representing the surrounding relations as a look of happiness are based on the society of patriarchy. Also in the pictorial photographs of the beginning stage of the history of photographs, the relations between mother and daughter are described elegantly with harmonizing patriarchy consciousness with the stream of aestheticism of the pictorial photographs. Accordingly, in order to understand the historical background photograph which depicts the relations between mother and daughterther, not only the flow of the history of photograph but also the historical situations of the relations between mother and her daughter are necessary to be understood. I have depicted the reality of the relation between mother and daughter who are discriminated In the society of patriachy by means of photograph of recording means to represent their reality devotedly, rather than beautifying them. In this respect, this work is similar in the photographs of Lewis Hine and F.S.A. which are characterized by the nature of social participation, and also similar to the photographs of Bill Owens and Milton Rogovin which record the usual American life in 1970s from the view point of representing the relations between mother and daughter centering around common daily life. So, based on studies of the historical context of the photographs of mother and daughter and comparative and analytical studies on those artists' works as well, it is intended th suggest the significance of the production of this work in the history of photographs and provide the aesthetic basis of it. In the study, in order to find out and understand the interection of relations between mother and daughter appeared in the society of patriachy, relationship between mother and daughter was depicted, based on the feministic perspective. Because the contents of photographs become different according to the view of understanding the relations between mother and daughter, however, this work is being represented by photographs of recording based on the reality The forstering role by mother, the things that a daughter helps her mother, a married daughter who is not better than a stranger, etc. - all these mean to be pariarchal elements. Mother's role which begins with pregnancy is continued until she is supported by her daughter who is married. The work presented in this study has shown the characteristics of the relationship between mother and daughter happening through their career in a feministic perspective.;사진을 포함해 각종 예술장르에서 아들과 어머니의 관계를 표현한 작품은 많아도 모녀의 관계를 표현한 작품은 많지 않다. 그리고 드물게나마 모녀관계를 표현한 작품들은 모녀의 주변적인 역할과 낮은 위치를 사랑과 행복의 주제로써 美化시켜 나타내고 있다. 본인은 이러한 모녀관계의 재현부재나 주변적인 모녀관계를 행복의 모습으로 표현하는 것은 가부장제 사회에서 비롯된 것이라고 보았다. 寫眞史 초기의 회화적인 사진에서도 회화적 사진의 심미주의 흐름과 가부장제 의식이 맞물려 모녀관계가 우아하게 표현되었다. 따라서 모녀사진의 역사적인 배경을 이해하기 위해서는 사진사의 흐름뿐만 아니라 모녀관계의 시대적인 상황에 대한 이해가 필요하다. 본인은 가부장제 사회에서 차별받는 모녀관계를 미화시키기 보다 그들의 현실을 충실히 보여주고자 기록 수단의 사진 방식으로 표현하였다. 이러한 점에서 본 작품은 사회 참여적 성격을 띠는 루이스 하인(Lewis Hine)과 F.S.A.의 사진과 유사하다. 또한 평범한 일상 생활을 중심으로 모녀관계를 표현했다는 점에서 70년대의 평범한 미국인의 생활을 기록한 빌 오웬스(Bill Owens)와 밀튼 로고빈(Milton Rogovin)의 사진과 유사하다. 모녀사진의 역사적인 고찰과 작가들 모녀사진의 비교, 분석으로 본 작품 제작의 사진사적인 의미와 미적인 토대를 마련하고자 하였다. 가부장제 사회에서 나타나는 모녀관계의 상호작용을 알아보기 위해 여성주의적 시각에 입각해 모녀관계를 표현하였다. 그것은 본 작업이 사실성을 바탕으로 하는 기록수단의 사진으로 표현되고 있지만, 모녀관계를 보는 시각이 어떠 하냐에 따라 사진의 내용이 달라지기 때문이다. 여성주의적 시각에서는 어머니에게 책임지워진 양육역할, 딸이 자라면서 어머니를 도와주는 일, 출가외인이 되어 시집 가는 딸 등을 모두 가부장제적인 요소로 보고 있다. 여성의 임신으로 시작되는 어머니의 역할은 나중에 늙어 딸의 부양을 받을 때까지 계속된다. 본 작품은 그 과정에서 일어나는 모녀관계의 특징을 여성주의 시각에서 보여주었다.
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디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
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