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납방염에 의한 추상표현

Title
납방염에 의한 추상표현
Other Titles
(A) Study on the Abstract Expressions by Wax-dyeing : Centering around Actual Productions of Works Using Spraying Technique
Authors
조명옥
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
납방염추상표현뿌리기 기법작품제작
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
장연순
Abstract
The Modern abstract art may well be defined in general terms as the complicated, diversified expression of artists' inner world against the past naturalism art. In other words, the rich internality and diversity which have been synthesized out of simple life and great waves thereafter characterize the modern art difficult to be understood. And in this currents the dyeing art has also been expanding its own sphere and methodology through artists' continued efforts. Given such backgrounds, this study was aimed at exploring the possibility of expressing a profound spacial experience for Nature's cycling principle in the universe by using dyeing art techniques and simple geometric material. That is, this simple geometric material. That is, this study was motivated by researcher's attempt to create a new formative beauty based on the essence of modern abstrationism according to the current of modern age. To this end, researcher's inner emotions were made reflected on the free and accidental composition of planes, and colors were rendered to express the sense of depth, In addition, the Wax-dyeing material, paraffin wax, was splayed onto the forms to make them more abstract and thereby create an individualistic formative world. Before these performances, however, the background and development of modern abstrationism art were briefly reviewed, and thereupon the principles of nature's cycling in the universe as well as the basic graphic elements of abstractionism art were examined through literature. This study(the manufacturing of ten pieces of dyeing artworks based on theoretical reviews) can be concluded as follows; First, in the process of expressing the concrete forms of object as lines or planes, the geometric forms are the most adequate formative languages for the expression of essence of object in general, and they are in particular the material suitable to express the aesthetic impulses exsiting in researcher's inner world. Second, such characteristics as transparency of dyeing stuff, accidental effects of color mixations, concentration effects of colors and unique coloring effect of dyeing stuff may well be effective scales whereby artists' inner depth can be defined. Third, the spraying techinque using the Wax-dyeing nature of lead is useful for the expression of visual mass rather than the mass of fabric itself. In addition, such techniques as mass-expression, spacial and depth expressions are also useful for rendering free and accidental visual effects in the expression of pure, formative inner world, Moreover it is conceived that such techniques can be developed unlimitedly depending upon artists' creativity because they are lively, individualistic techniques symbolizing the inner world. Based upon the above conclusions, it is researcher's hope that variable spaces and the techniques for their creation would be developed further through researcher's continued creative activities and thereby the world of dyeing art would be widened.;현대 추상미술은 과거의 자연주의적 미술과 대립되어 보다 넓은 의미의 경향으로 화가의 내면세계로의 상상력을 표출한 복잡다양한 경향을 띤 하나의 사조이다. 의식전반에 큰 변혁적 양식으로 대두되어 풍부한 내면성, 다양성으로 현대미술의 난해성의 주된 요인이 되었다. 이러한 독창적인 조형 세계로의 변화로 그 표현에 있어서 염색 공예도 시대적 흐름에 힘입어 나름대로의 연구범위와 방법을 확대해 나가고 있다. 본 연구자는 이러한 현대의 흐름에 따라 현대 추상주의의 본질을 바탕으로 표출된 하나의 새로운 조형미를 추구하고자 한다. 본 연구자가 추구하고자 하는 것은 우주만물의 생성원리를 단순한 기하학적 조형 소재를 가지고 좀 더 심오한 공간체험을 나타내어 새로운 염색공예로서의 표현 가능성을 모색하는 데 연구 목적이 있다. 작품 제작 과정은 연구자의 내적 감정을 반영한 자유로운 행위의 구성으로 면과 면들이 우연의 만남으로 창출된 공간들의 생동감있는 형태, 질감과 색채 표현에서 오는 깊이감으로 표현하였다. 여기에 방염재료인 파라핀왁스의 뿌리기 기법으로 파열되어지는 형상들을 추상적으로 표현하여 새로운 염색의 조형 세계를 구축하고자 하였다. 전개과정으로 현대 추상미술의 탄생과정과 흐름을 살펴보고 작품표현의 의미로서 영향을 끼친 추상 표현의 대상인 우주만물의 생성원리를 토대로 추상미술의 기본적인 조형요소를 문헌에서 고찰하였다. 이러한 이론적 배경을 토대로 염색 작품 10점을 제작하여 분석을 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 구체적인 형태의 대상을 본질적이고 순수한 선이나 면으로 나타내는 과정에서 조형요소로서의 기하학적인 형태는 대상의 본질을 표현하는데 가장 적절한 조형 언어임과 특히 본 연구자의 내면세계에 존재하는 미적충동을 표출하는 표현 요소로 알맞는 소재가 되었다. 둘째, 염료의 투명성, 천위에서 염료와 염료가 직접 만나 혼색되는 우연의 효과는, 염색만이 갖는 독특한 발색 효과를 나타낸다. 또한 색과 색들의 집적(集積)효과는 염료의 발색효과와 함께 내면으로서의 깊이를 상정(想定)해주는 효과적인 표현 가능성을 제시하여 주었다. 셋째, 작품 제작 과정에 있어서 염색공예의 기법으로 납(臘)의 방염력을 이용한 뿌리기 기법은 섬유자체의 질감이 아닌 시각적 질감을 유도하는데 적절했다. 순수한 조형 형태에 내면세계를 자율적으로 표현하기 위한 방법으로 질감 표현, 공간감, 깊이감이 시각적으로 자유로우면서도 우연의 효과를 나타내었으며 내면세계를 상징적으로 암시하는 생동적이고 개성적인 표현방법이므로 표현기법에서 작가의 창조적 의도에 따라 무한히 개발될 수 있음을 느꼈다. 이와같은 결론을 기반으로 본 연구자는 작업에서 나타나는 미흡한 점은 지속적으로 창의적인 작품 활동을 통해 가변적 공간개발과 기법을 연구하여 폭넓은 염색공예 발전을 위해 노력하고자 한다.
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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