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幾何學的 形態에 關한 硏究

Title
幾何學的 形態에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on Geometric Forms : with emphasis in dyeing works
Authors
林仁淑
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
기하학형태염색 작품Geometric Forms
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
오승
Abstract
藝術의 표현은 인간의 內面性에 의한 정신적 기반에 기초를 둔 의미와 내용을 어떤 시각에서 어떻게 부여하느냐에 따라 예술성을 논하여 왔다. 20세기의 과학 기술 문명은 인간에게 편리함을 주는 대신 機械 文明에 대한 소외감과 인간 의식의 소멸을 낳게 되었으며 변화되는 현실에 대한 빠른 적응을 요구하게 되었다. 이에 感覺과 知覺의 세계는 매우 복잡하고 미묘한 변화를 보이는데 예술가들에게 있어 표현은 눈에 보이는 시각적 세계가 아닌 내면의 관념적 세계의 실체로서 '抽象'으로 표현되고 있다. 이러한 현상은 있는 그대로의 외부 현상을 거부하고 단순화 되었으며, 이지적 사고 체계에 의한 합리적 구성 방식에서 기인되며, 현대 도시 문명에 의한 자연 발생적인 視知覺的 소산으로 사물의 본질 추구라는 진실성을 기하학의 형태를 통해 표현하고 있다. 본인은 조형언어의 근원적 요소인 圓, 三角形, 四角形, 線, 面 등의 기하학적 요소를 공간감과 함께 텍스쳐를 부여하여 생명감을 줌으로서 기하학적 형태의 조형미를 추구하여 보았는데 본 論考의 이론적 기반을 위하여 기하학의 특성을 고찰해 보고, 19세기 立體主義 이후 세잔느, 몬드리안, 말레비치의 기하학에 대한 관점과 象徵的 意味를 문헌을 통해 찾아봄으로서 본인의 작품을 이해하는데 도움이 되고자 하였다. 이 연구를 통하여 幾何學의 形態는 변화된 感受性이 현대성이라는 문제에 부딪치면서 이를 극복하기 위한 인간의 心理的 갈등의 표출로서 기하학적 형태로 상징됨을 알 수 있었다. 작품제작 과정에 있어서 사용한 실크새틴의 소재와 染料의 그라데이션 기법과 묘염에 의한 염색작업은 본 작품의 기하학적 형태의 텍스쳐 표현에 정밀함과 강한 느낌을 부여할 수 있어 적절한 기법이었다고 생각되며, 앞으로의 계속적인 기하학적 형태에 대한 造形美 追求로 폭 넓은 내면의 세계를 펼치고자 노력할 것이다.;In contemporary art, geometric forms can be understood as symbols of Psychological ideas. From an artistic point of views, the true and constant law can be derived from 'intellectual involvement', and in modern society, artists initiate their work primarily with visual elements which are derived from urbanized civilization. So art is the symbolic expression of invisible psychic life, composed of internal conflicts between human beings, reality, and their unending adjustment to a changing society. also it can be explained as a representation of man's psyche in lieu of geometric forms. The auther defines a new term ; "object reality". Object reality is using geometric forms to emphasize the decrease of man's consciousness and his increased isolation in the mechanic, industrialized world. An artist's work can be translated into attempts to reconstruct order from psychic ideas through modeling the language of dyeing. To conceive a new idea, we use a computer program, which unfolds a sketch of the basic idea. While using the computer program, we can get expressions of various textures and the variations a color tone of the geometric forms of a present work. Also, this technique allows us to express human sensitivity. Being absorbed in the expression of work in the beauty consciousness with dyeing in the texture, the present work expresses the mixthre of dyestuffs and pigment in the texture of "silk satin" about materials and technique. The dyeing technique is as follows: At first, preliminary dyeing was used on "silk satin" above them, textile coloring "a kind of pigment in gredient, designs were produced which were geometric images, such as circles, trigles, and rectangles. Other designs expressed a texture movement precisely on the surface of those forms. The special feature of the present work is the combination of dyeing and colors. This will contribute to the understanding of textiles and materials. Through recognizing the strong point and weak point of the applied techniques, the artist can make a contribution to development and extension of work expression using computer and further it should be made an effort to extend the scope of aethestic constituents of art in a practical sense.
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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