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Cesar Franck의 오르간 음악 Fantaisie en ut Majeur, Op. 16과 Fantaisie en la Majeru의 비교 분석 연구

Title
Cesar Franck의 오르간 음악 Fantaisie en ut Majeur, Op. 16과 Fantaisie en la Majeru의 비교 분석 연구
Other Titles
COMPARATIVE ANALYTICAL STUDY OF CE´SAR FRANCK'S WORKS FOR ORGAN FANTASY IN C MAJOR AND FANTASY IN A MAJOR
Authors
김주연
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Nedelni Hudba오르간 음악Fantaisie en ut MajeurOp. 16Fantaisie en la Majeru
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오자경
Abstract
본 논문은 필자가 졸업 연주회에서 연주한 Ce´sar Franck(1822-1890)의 오르간 작품 Fantaisie en ut majeur, Op. 16과 Fantaisie en la majeur를 비교 분석한 것이다. 프랑크는 19세기 프랑스 음악계의 지도적인 인물이며 프랑스악파의 위대한 작곡가이며 오르가니스트이다. 그의 음악 세계는 독창적이며 기교보다는 음악성을 중요시하는 서정성이 엿보이고, 특히 오르간 음악은 즉흥 연주의 요소를 많이 가지고 있으면서도 고전적인 엄격한 형식을 가지며 자유로운 화성, 대담한 전조와 반음계의 자유로운 구사가 특징이다. 본 논문에서는 특별히 같은 'Fantaisie' 란 제목하에 작곡된 두 작품, Fantaisie en ut majeur, Op. 16 과 Fantaisie en la majeur에 나타난 각각의 특징과 그의 작품에 영향을 미친 Cavaille´-Coll 오르간과의 관계를 비교하였다. Fantaisie en ut majeur는 Six Pie`ces중 첫번째 곡으로 3부분으로 나뉘어지며 각 부분이 주제면에서나 구조면에서 독립적으로 되어 있는 것이 특징이다. 이 곡은 선율의 반복과 모방으로 이루어져 있으며, 기본적인 성격은 화성적(Homophonic)이지만 Fantaisie en la majeur에 비해 대위법 사용이 더 두드러지게 나타난다. Fantaisie en la majeur는 1878년에 작곡된 Trois Pie´ces 의 첫 번째 곡으로 3개의 주제로 이루어진 3부분 형식을 취하고 있다. 이 곡은 Fantaisie en ut Majeur 와 비교해 볼때 더 교향적이며 구조면에서 짜임새가 있고 각 부분이 독립적이 아닌 하나의 연속되는 형식으로 이루어져 있다. 이 곡의 페달 부분은 Fantaisie en ut majeur 의 페달 포인트의 역할에서 벗어나 관헌악적인 성격으로 다양하게 사용되었고, Climax 부분에서 제 1주제와 제 2주제가 병행되어 동시에 나타나는 것이 특징이다.;The present thesis is a comparative analysis of Ce´sar Franck's(1822-1890) Organ composition, Fantasy in C Major and Fantasy in a major, which the writer of the present thesis played at a graduation recital. Ce´sar Franck reflect a directive character of the 19th century music circle and are greatest composer in the French School His music is unique and has lyricism which puts more weight on musicality than on technique and especially his organ pieces have many improvisation elements and, at the same time, classical and strict from. And its free harmony, boldness modulation and proficient command of chromaticism stand as their characteristics. In present thesis, the writer compares the relations between each characteristic shown in the two pieces and Cavaille´-Coll Organ which had influenced his works. Fantasy in C Major, the first one of six pieces, comprises three parts and each part is characterized by its independent theme and form. This piece includes imitations and repetitions of melodies, its basic character is harmonic and it has a more remarkable use of counterpoint than Fantasy in A Major. Fantasy in A Major, the first one of Three Pieces composed in 1878, has a form of three parts including three themes. Compared with Fantasy in C Major, this piece is more symphonic and more systematic in which each part is composed not in independent but in consistent successive form. The pedal-point of this piece shows diverse uses in the character of symphony which is above the role of the pedal-point of Fantasy in C Major, and its climax is characterized by a parallel of the first and second theme.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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