View : 39 Download: 0

H. Villa-Lobos의 Prole do Be´be´ No. 1에 대한 연구

Title
H. Villa-Lobos의 Prole do Be´be´ No. 1에 대한 연구
Other Titles
(A) Study of H. Villa-Lobos's Piano Music : Through an analysis of 'Prole do Bebe No.1'
Authors
채성내
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Villa-LobosProle do Be´be´ No. 1음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤미재
Abstract
브라질은 1500년 포르투갈인에 의해 발견되어 300여년간 포르투갈의 식민지였다. 포르투갈 사람들은 브라질의 넓고 기름진 땅에 농장을 세우고 거기서 일할 인력으로 아프리카 원주민들을 노예로 브라질에 건너오게 하였다. 따라서 자연스럽게 포르투갈의 음악과 아프리카 음악이 들어오게 된 것이다. 무엇보다도 이 식민지시기의 브라질 음악에 큰 영향을 끼친 것은 포르투갈의 예수회 교도들로서 문화적으로 미개했던 브라질에 음악적 활기를 띨 수 있도록 만들어 주었다. 식민지 당시의 브라질 음악의 성격은 유럽음악을 거의 모방한 형태였고 포르투갈 예배음악에서 영향을 받아 교회성가곡이 대부분을 차지하고 있다. 이처럼 유럽 음악적 형태를 갖고 있던 브라질은 1822년 포르투갈로부터 독립하면서 음악 또한 변화하게 되었다. 그때까지 중심이 되었던 유럽음악에서 벗어나기 위해 민족주의 음악이 나타나기 시작했다. 이 민족주의 음악은 유럽의 예술음악과 브라질의 민속음악이 융합된 새로운 형태의 음악을 말한다. 20세기 들면서 현대음악 양식과 브라질 민속음악이 결합하게 되고 그 결과 브라질음악은 더욱 크게 발전하게 된다. 이 때에 브라질 민속음악 발전에 큰 공헌을 한 대표적인 민족주의 작곡가가 Heitor Villa-Lobos(1887-1959)였다. Villa-Lobos는 오페라, 오라토리오, 교향곡, 협주곡, 실내악곡, 피아노곡 등 여러장르에 걸쳐 1000여곡이 넘는 많은 곡을 남겼는데 자신의 작품들을 프랑스를 비롯한 유럽여러나라와 미국에 까지 알리는 등 음악외교사절의 역할을 크게 했다. Villa-Lobos의 이런 역할로 인해 그때까지 드러나지 않았던 브라질 음악이 세계적으로 알려지고 높이 평가받는 계기가 된 것이다. Villa-Lobos의 대표적인 피아노 작품 Prole do Be´be´ No.1은 Villa-Lobos의 음악적 특성이 잘 나타난 곡으로써 브라질 민속소재를 바탕으로 하여 인상주의 기법이 적용되어 작곡된 곡이다. 이 곡에 쓰여진 민속소재는 포르투갈 음악의 영향을 받은 Modinha선율에 의한 주제와 Afro-Brazilian음악에서 따온 다양한 리듬을 말하고 있는 것이다. Villa-Lobos의 많은 작품에서 인상주의 작곡기법이 보여지는데, 특히 이 Prole do Be´be´ No. 1에서는 인상주의 음악의 특징인 5음음계, 온음음계, 병행화성, 불협화음 등이 두드러지게 나타난다.;Brazil had been dominated by portugal for about 300 years. Thus, the important sources in the development of native Brazilian music are African and Portuguese. The most characteristic features of the African are its rigorous highly syncopated rhythm and its melodic formulas, originating in Portuguese song, found in such forms as the Batuque, Maxixe, and samba. The second(Portuguese) is dominantly melodic. Rhythmically, this music follows the movements of the text rather than conforming to dance patterns. The Modinha, Toada, and Chula are among the many forms belonging to this group. During the first decades of the 20th century Brazilian music won international recognition through an outstanding group of composers sharing a keen perception of both the national spirit and the latest trends of European composition. The most prominent in this group was Heitor Villa- Lobos(1887-1959), one of the most powerful creative forces that Latin America has produced. Extremely, prolific and imaginative, he wrote about a thousand works in all possible genres and media He combined the Brazilian fork music and European impressionism. The study of, Villa-Lobs's representitive piano work, 「Prole do Be´be´ N0.1」 was given to find out the Brazilian and impressionistic elements. In short, the characteristic features of 「Prole do Be´be´ N0.1」 were harmonic parallels, pentatonic scale, wholetone scale, modes, lyric melody line generally marked by Brazilian popular music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE