View : 654 Download: 0

R. Schumann의 Kreisleriana Op. 16과 M. Ravel의 Sonatine에 대한 연구

Title
R. Schumann의 Kreisleriana Op. 16과 M. Ravel의 Sonatine에 대한 연구
Other Titles
(An) Analitical Study on R. Schumann's Kreisleriana Op. 16 and M. Ravel's Sonatine
Authors
함윤미
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
SchumannKreislerianaRavelSonatine
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 R. Schumann (1810~1856)의 Kreisleriana Op. 16과 M. Ravel(1875~1937)의 Sonatine에 대해 연구한 것이다. 이 연구는 두 작곡가의 음악적 특징 및 작품의 형식과 특징적 요소를 연구하여 이 작품을 연주하는 데 있어서 도움을 주기위한 것을 목적으로 한다. 연구의 내용은 두 작곡가의 피아노 음악의 특징과 작품 분석으로 분류하고, 작품 분석을 통해 Schumann과 Ravel음악의 특징을 제시함으로써 이해에 도움이 되도록 했다. Schumann은 고전음악시대에 성행한 피아노 소나타대신 짧고 시적인 성격적 소품 (Character piece)을 많이 작곡하여 피아노 음악분야에 새로운 경향을 시도하였다. 그의 성격적 소품 중 하나인 Kreisleriana Op. 16은 E·T·A·Hoffmann의 소설로부터 영감을 얻어 작곡되었으며, 모두 8개의 곡으로 이루어져 있다. 이 곡은 3부형식 (1, 3, 4, 6, 7곡)과 론도형식 (2, 5, 8곡)으로 구성되는데, 통일성의 유지를 위해 짧은 동기들과 리듬형을 반복적으로 사용하고 있으며, 다양한 리듬의 사용, 대담한 반음계적 화성, 잦은 관조 등 낭만주의적 기법이 나타난다. 또한, 8개의 곡들 사이뿐만 아니라 각 곡 내의 분위기(mood)변화에서 Schumann의 이중적 내면세계, 즉, 섬세하고 심약한 Eusebius와 열정적인 Florestan의 대조가 잘 반영되고 있음을 알 수 있다. 이러한 분위기의 다양하고 갑작스런 변화는 속도, 선율, 리듬, 셈여림 (dynamics) 등을 통해 나타난다. Ravel은 인상주의적 색채와 고전적 양식을 적절히 결합시켜 독자적 작곡기법을 창출해 낸 작곡가이다. 특히, 그의 Sonatine는 전체적인 흐름에 있어서는 고전적인 형식을 취하였고, 이에 인상주의의 기법을 사용한 작품이다. 3개의 악장으로 구성되어 있는 이 곡은 유사한 원천에서 나온 주제에 의해 통일되어 있다. 즉, 제 1악장에서 제시된 주제가 전 악장에 걸쳐 순환적으로 나타난다. 이러한 명확한 구조와 함께 선법의 사용, 색채감을 주기 위한 연속적인 7화음과 9화음의 사용, 교회선법, 병행 5·8도의 사용 등 인상주의적 요소들을 사용하고 있다.;This thesis attempts t o study R. Schumann's Kreisleriana Op. 16 and M. Ravel's Piano Sonatine. And this study aims at presenting the work's characteristics and the necessary scholarly basis for understanding the composer's music. Since Schumann composed many short and poetic character pieces instead of the prevalent piano sonatas of classical music, he tried to show new tendency n about piano music field. (One of his character pieces, Kreisleriana Op. 16, was composed by the inspiration from a novel of E·T·A·Hoffmann and is included in eight pieces. In this composition, Schumann's inner double personality-the delicate and frail -hearted Eusebius and the ardent Florestan -is well personified and contrasted by mood change among the eight pieces. This various and unexpected mood change is shown by tempo, melody, rhythm, dynamics, etc. It consists of the ternary form or the rondo form. To retain the unity, small motives and rhythm patterns are used repeatedly. And he used such romantic techniques as various rhythm pattern, daring chromatic harmony, frequent modulation, etc. Ravel created a unique style by combinating impressionistic colors and classical style properly. Especially, Sonatine, composed by Ravel is used a classical form in whole mood and added impressionistic styles. This composition consists of three movements, these are unified by themes stemming from similar origins. That is, the theme presented in the 1st movement appears cyclically in the whole three movements. With this clear structure, he used impressionistic elements such as continuous 7th chord or 9th chord, church mode, parallel fifth and eights. etc.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE