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조직 구성원의 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
조직 구성원의 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Influence for the Knowledge Recording Behavior: Based on the Theory of Interpersonal Behavior
Authors
전경미
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
현대사회에서 성공적인 지식경영은 기업의 지속적인 발전과 번영을 위한 필수요건으로 그 존재가치를 인정받고 있으며, 이러한 인식 하에 전사차원에서 조직 구성원 개개인의 지식을 관리하여 조직의 경쟁우위 창출을 위한 핵심 자원으로 승화시키기 위한 다양한 노력들이 활발하게 이루어지고 있다. 기업 내 지식관리를 위한 프로세스는 지식을 창출하여 이를 저장하고, 활용, 공유하는 절차로 개념화되어 있으며, 성공적인 지식관리는 이러한 일련의 지식관리 프로세스를 통해 조직 구성원 개개인의 지식을 공용화하고 전사적으로 활용함으로써 부가가치를 창출하는 새로운 지식으로 승화시키는 것이라 할 수 있다. 지식경영의 중요성에 대한 인식 하에 지금까지 경영학 분야에서는 지식경영에 관한 다양한 연구들이 진행되어 왔으며, 지식경영의 효과성과 효율성을 높이기 위한 방안에 대한 연구에서부터 지식의 특성을 밝히는 연구, 지식공유 및 활성화를 위한 방안에 관한 연구 등에 이르기까지 폭넓은 분야에 걸쳐 다양한 연구 방법들을 적용하여 지식경영에 대한 심도깊은 연구가 진행되어왔다. 지금까지 수행된 지식경영 연구들은 지식관리 프로세스의 과정 중 지식을 활용하고 공유하는 측면의 연구가 주를 이루고 있으며, 최근 들어 지식창출에 관한 연구들이 활발하게 연구되기 시작한 상황이다. 그러나, 지식의 창출과 활용, 공유 사이에 놓여있는 지식의 저장단계, 즉 지식기록 과정에 대한 연구는 지식경영에 대한 연구의 주축을 이루고 있는 경영정보시스템 분야 및 경영학 전 분야에 걸쳐 현재까지 연구대상으로 주목받지 못하고 있으며, 경영학 이외의 타학문 분야에서도 중점적으로 다루어진 바가 없는 실정이다. 특히, 경영정보시스템 학분 분야의 전제조건이라 할 수 있는 데이터의 포착과 저장이 단순한 정형데이터의 저장과 관리를 뛰어넘어 점차 조직 구성원의 지식으로 대변될 수 있는 비정형데이터의 저장과 관리로 그 영역이 확대되고 있는 시점에서 조직 구성원간 지식의 공유 및 새로운 지식의 창출을 위한 필수선행조건으로서 지식기록의 중요성은 더욱 강조된다 하겠다. 이러한 점에 착안하여 본 연구는 지식관리 프로세스의 주요 단계 중 지식저장, 즉 지식기록에 대한 조직 구성원의 행위에 주목하고자 한다. 조직 내에서 업무와 관련된 조직 구성원의 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인들을 실증적으로 입증하기 위하여, 인간의 다양한 행위를 설명하는 가장 영향력있는 이론으로 알려진 Triandis(1980)의 인간상호간 행위이론(Theory of Interpersonal Behavior : TIB)을 중심으로 조직 구성원의 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인에 대한 실마리를 풀어가고자 했다. 또한 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인에 대한 보다 광범위한 영향 요인의 검증을 위하여 Ajzen(1991)의 계획적 행위이론(Theory of Planned Behavior : TPB)의 연구 모형과 김효근(1999)의 지식 고도화 과정에 관한 이론의 주요 개념들을 수용하여 조직 구성원의 지식기록 행위에 영향을 미치는 요인들에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 본 연구는 경영학을 비롯하여 사회학, 심리학, 의학 분야에서 다양한 인간 행위에 대한 탁월한 검증력을 입증받은 이론적 기반 하에 수행되었다. 특히, 본 연구는 인간상호간 행위이론을 토대로 계획적 행위이론과 지식고도화 과정에 관한 이론의 상호 절충을 통해 지식기록 행위에 관계된 다양한 영향 요인을 폭넓게 검증하고자 인간 행위에 대한 높은 설명력을 검증받은 이론을 지식기록 행위에 선도적으로 적용하였다는 점에 큰 의의를 갖는다고 할 수 있겠다.;Even though the literature on the Knowledge Management Process especially Knowledge Sharing, Knowledge Transfer and Knowledge Creation is quite extensive, surprisingly few studies have been found that have applied Knowledge Recording Process. This suggests new frameworks for explaining the factors affecting Knowledge Recording Behavior. This paper extends Triandis’(1980) theory of interpersonal behavior(TIB) to explain and predict the influence of Knowledge Recording Behavior by individuals. Addition to theory of interpersonal behavior, this paper adopted Ajzen’s(1991) theory of planned behavior and Kym’s(1999) theory of knowledge evolution. The goal of this study is to better understand individuals’ behavior related to knowledge recording through the authorized powerful theories in sociology and psychology such as theory of interpersonal behavior and theory of planned behavior. This paper is organized as follows. First, key issues about knowledge and knowledge management process and the needs for the research are discussed. Second, theories related to knowledge, theory of interpersonal behavior, theory of planned behavior and theory of knowledge evolution are applied to develop a model for examining the influence factors to knowledge recording behavior. The research model is empirically tested through the results of questionnaires. Finally, how empirical key findings contribute the theory development and improve our understandings of knowledge recording is discussed. The influence factors affected knowledge recording behavior are modeled four concepts that the intention to knowledge recording, the habit of knowledge recording, the knowledge recording facilitating conditions and the perceived knowledge recording behavior control. And the concept of intention to knowledge recording is composed of the subjective social norm related to knowledge recording, the attitude related to knowledge recording and the perceived knowledge recording consequences. The findings stress that the subjective social norm related to knowledge recording, the attitude related to knowledge recording, the perceived knowledge recording consequences(except perceived recognition about knowledge recording) and the perceived knowledge recording behavior control have positive effects on the intention to knowledge recording. And the habit of knowledge recording related to one’s work, the knowledge recording facilitating conditions and the perceived knowledge recording behavior control have positive effects on the knowledge recording behavior. Theses results are discussed in the conclusion part and recommendations for the future research. The model may be used as a basis for research on knowledge recording.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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