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홍정희의 작품세계에 나타난 민족주의 성향분석

Title
홍정희의 작품세계에 나타난 민족주의 성향분석
Other Titles
The Nationalistic Traits of Hong Jung-hee’s Works: An Analysis Focused on Korea Fantasy and JangSaengDo
Authors
한경자
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
.
Abstract
21C는 국제적 문화교류, 정보유통, 다국적 투자 및 생산과 시장형성 등으로 한 국가가 자신의 고유한 정체성을 지키기 어려운 현실에 처해 있다. 이러한 국가 정체성의 위기는 각 국가에 소속되어 있는 개별 국민들의 사상을 유일하게 고양시켜 줄 수 있는 예술만이 해결할 수 있다. 따라서 국가 정체성 극복과 국가 경쟁력 확보를 위한 방법 모색으로 각 나라 고유의 민족성이 돋보이는 예술작품의 개발은 그 어느 때 보다도 요구되어지는 시기이다. 이러한 시점에서 세계 유일의 단일 민족인 우리나라는 그 자부심에 상응하는 우리 민족의 특성과 우수성을 내세운 민족발레, 즉 한국적 창작발레를 지향, 발전시켜야할 필요성이 있다. 신속한 인터넷의 보급으로 전 세계가 하나의 네트워크로 이어져 글로벌 시대가 되어버린 현실과 세계 시민주의가 되어가는 오늘날, 인터내셔널리즘과 내셔널리즘의 관계는 상호 배타적이 아닌 동전의 양면처럼 상호 의존적 보완의 관계에 있어야 할 것이다. 특히 내셔널리즘(민족주의)은 세계화를 지향하는 현 시대에서 재 강조 되어야 하는 중요한 이슈로서, 예술에서도 마찬가지이다. 그러나 본 연구에서는 민족주의를 정치적 개념이나 운동적 차원이 아닌 민족의 전통 문화를 보전하는 사상 원리적 관점에서 조명해보았다. 이것은 예술의 특성 상 사상 원리의 체계에 앞서 인간의 감수성에 호소하는 정신적인 면에서의 민족주의를 말하는 것으로서, 이러한 민족주의 성향을 무용작품에서 도출해내는 연구는 의의가 있다고 본다. 이에 우리나라 ‘민족발레’의 선구자로「처용」, 「코리아 판타지」,「아가」,「원화」,「심저」, 「장생도」,「녹색의 불길」등 다수의 ‘민족발레’ 작품을 발표한 홍정희에 주목하게 되었다. 그녀는 우리나라 무용석사 1호로 50년대 말부터 1997년, 생을 마감하기까지 15회의 개인공연과 국내외 다양한 공연을 통해 90여 편 이상의 작품을 발표했으며, 이화여대에 재직하며 수많은 발레 인재를 배출함은 물론 발레블랑과 사단법인 한국발레연구학회를 창설하여 우리나라 발레 발전에 공헌한 인물이다. 또한 가장 한국적인 것이 국제적으로 발 돋음 할 수 있다는 신념 하에 우리의 독자적인 미적 감흥과 정서를 발레에 접목시킨 민족발레의 작품에 심혈을 기울인 인물이다. 특히 홍정희의 민족주의적 성향이 가장 잘 드러난 작품, 「코리아 판타지」와 「장생도」의 정치 경제, 문화적 시대상황과 당시의 민족주의를 밝히고, 두 작품을 주제적 측면, 음악적 측면, 동작적 측면 그 외에 의상 및 무대 미술적 측면으로 분류하여 분석하고, 두 작품에 나타난 민족주의적 성향을 한스 콘(Hans. Kohn), 허츠(F. Hertz), 볼(W. M. Ball)과 안재홍의 이론에 입각하여 고찰하여 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 주제적 측면에서 「코리아 판타지」의 경우에는 우리나라 민족주의 정신이 가장 뚜렷하게 드러난 3.1 운동 사상 속에서 류관순 이라는 인물을 등장 시킨 점이 허츠가 주장한 민족적 명예와 영광을 빛낸 민족 영웅에 대한 찬양이라 할 수 있으며, 「장생도」의 경우에는 고부간의 갈등을 종교적 귀의로 승화시키는 점이 한스 콘이 주장한 민족의 종교적 성향을 드러내고 있다고 할 수 있다. 둘째, 음악적 측면에서 「코리아 판타지」의 경우에는 민족성을 고취할 수 있는 애국가가 삽입된 안익태 곡을 사용한 점은 볼이 주장한 민족주의 운동의 목표 즉 민족적 예술 문화를 육성하고, 가족 또는 부족에 대한 좁은 충성심을 민족에 대한 넓은 충성심에 귀속시키는 것이라 볼 수 있다. 「장생도」의 경우에도 우리나라 고유의 악기 징, 북 꽹과리, 장고의 흥겨운 굿거리 가락과 더불어 신디사이저의 음악으로 조화를 이루는 김영동의 곡을 사용하여 우리나라 민중성의 가미와 미래 지향적인 특징을 동시에 드러냄으로서 안재홍이 주장한 민족의 주체성을 주도 이념으로 한 세계적 보편성의 병존이라는 사상을 담고 있다. 셋째, 동작적 측면에서 「코리아 판타지」의 경우에는 치마를 살짝 잡으며 빠른 걸음으로 달려 나와 양 팔을 귀 뒤로 여미는 동작과 한국무용의 고유한 팔 동작을 사용하여 한민족의 주체성을 표현하는 반면, 양 팔을 하늘로 향해 치켜세우며 항거하는 동작이나 양 다리를 모아서 뛰면서 두 손을 모아 아래로 향하는 매우 현대적 감각의 동작들은 세계적 보편성을 드러내고 있다.「장생도」의 경우에도 우리나라의 신명난 움직임을 대표하는 어깨춤과 이와는 대조적으로 부들부들 떠는 원시적인 동작, 그리고 군무의 360도 회전하는 현대적인 머리 동작에서 안재홍이 주장한 민족 주체성과 세계적 보편성의 병존이라는 의미를 나타내고 있다. 넷째, 의상적 측면에서 「코리아 판타지」의 경우에는 한국적 특징을 나타내는 둥근 선을 강조한 한복 저고리의 이미지를 기본으로 한 류관순의 의상과 백의민족을 상징하는 흰색 의상은 민족 주체성을 나타내는 반면에 일제탄압에 항거하는 군무진이 입고 나온 의상은 매우 현대적 불균형의 선과 감각을 띤 의상으로서 세계적 보편성을 지향하는 것으로 볼 수 있다. 「장생도」의 경우에도 한국의 독창적인 색동저고리를 응용한 의상과 한복치마의 겹침을 응용한 의상에서는 민족적 주체성이 극명하였으며, 반면 지옥 장면에서의 짧은 튜닉 의상과 첫 장면과 끝 장면의 우리나라 화랑 복을 개조한 듯한 모던한 감각의 바지의상은 세계화를 지향하는 보편성을 드러낸다고 보았을 때, 이 또한 안재홍이 주장한 민족 주체성과 세계적 보편성의 병존이라는 의미를 나타내고 있다. 다섯째, 무대 미술적 측면에서 「코리아 판타지」의 경우에는 마지막 장면 우리나라 국화인 무궁화를 무대배경으로,「장생도」의 경우에도 우리나라를 상징하는 십장생도를 무대배경에 등장시킨 점이 허츠의 일체화의 상징과 부합되는 것으로 파악 할 수 있다. 앞으로 이상과 같은 민족주의적 성향을 띤 발레 레파토리 개발과 활성화를 위해서는 한국적 소재의 발굴과 민족음악, 미술과 같은 상호 교차적인 협력차원의 작품연구와 국가적 정책적 차원의 구체적 지원책이 마련되어야 하며, 안무가들의 인식 변화와 인재 발굴, 국제교류의 지원책 등이 필요하다.;The 21st century is when it is very hard for a nation to preserve her original identity owing to international cultural exchange, information distribution, multinational investment and production, market globalization and so on. In such the crisis of national identity, the only solution to boost national identities of the individual people of each nation is the art. Thus, as a part of the efforts to recover the lost national identity and to secure the national competitiveness, it is indeed pressing to develop fine works of art where the nation’s unique characteristics are highlighted. Viewed in this light, Korea of a homogeneous nation rarely found across the world has definite justification to pursue and develop the nationalistic ballet focusing on the Korean pride, characteristics and superiority, i.e., Korean-style contemporary ballet. Given the actualities of rapid distribution of Internet leading to worldwide networking and globalization, and spread of cosmopolitanism, there should be interdependent, complementary relationship - instead of mutually exclusive relationship - between internationalism and nationalism, like two sides of the same coin. Especially, nationalism is an important issue to be reemphasized in the globalization-oriented contemporary times; the same goes for the art world. However, this study tried to trace the Korean nationalism from the viewpoint of not political conception or campaign, but ideological enlightenment intended to preserve people’s traditional cultures. In other words, it represents spiritual nationalism appealing to the human emotions beyond the system of ideological enlightenment by virtue of the characteristics of art. This study seems meaningful in the light that it is an attempt to clarify the nationalistic traits of dance works. For the reason, the author noticed Hong Jeong-hui as a precursor of the Korean ‘nationalistic ballet’ who made public many works of ‘nationalistic ballet’ including 「CheoYong」, 「Korea Fantasy」, 「AhGa」, 「WonHwa」, 「SimJeo」, 「JangSaengDo」 and 「Greenish Flame」. She is the Korea’s first dancer getting a master’s degree in dance and made about ninety works public through fifteen solo performances and various domestic/overseas performances throughout her life - from the late 1950s to 1997 when she died. And, she taught numerous prospective ballerinas at Ewha womans university, Korea as well as established Ballet Blanc and Korea Ballet Academy, contributing greatly to developing the Korean ballet. Under her faith that the most Korean-style things can be internationally acknowledged, she put her heart and soul into her nationalistic ballet works where ballet is combined with the Korean original aesthetic inspiration and sentiment. This study aims to theorize the traits implied in the Korean nationalistic ballet in the manner of examining closely the current political, economic and cultural situations and nationalism reflected in 「Korea Fantasy」 and 「JangSaengDo (Ten Longevity Symbols)」 which are the most representative works displaying significantly Hong’s nationalistic traits, to clarify the relationship between the society and the arts as well as to identify the nationalistic traits shown in the two works on the basis of the theories suggested by nationalism theorists. In order to achieve such the aim, the introduction reviews the definition and ideology of nationalism as theoretical background, traces the history of European nationalism vs. Korean nationalism and completes the theoretical framework for this study. In addition, it thinks back Hong’s artistic activities in the aspect of her lifetime, main works, estimation and achievements. The subsequent chapter examines closely the current political, economic and cultural situations found in 「Korea Fantasy」 and 「JangSaengDo」, two works exhibiting extremely her nationalist traits, identifies the characteristics of the current nationalism, classifies the nationalism shown in the two works in the aspects of subject, music, motion, costume and stage art, and analyzes its traits from the theoretical standpoints of several thinkers, i.e., F. Hertz, Hans. Kohn, W. M. Ball and Ahn Jae-hong. For the purpose, this study adds interviewing centered on literature review and draws conclusions. The results of this study are as follows: First, in the aspect of subject, 「Korea Fantasy」 seems associated with public admiration for a national hero or heroine who has brought glory to his or her country as suggested by F. Hertz in terms of the character of Ryu Gwan-sun appearing in the 1919 Independence Movement of Korea which shows distinctly the nationalistic spirits of Korea. For 「JangSaengDo 」, the religious traits as suggested by Hans. Kohn are seen in the development of its story where daughter-in-law and mother-in-law conflicts are sublimated into religious conversion. Second, in the aspect of music, for 「Korea Fantasy」, using Ahn Ik-tae’s national anthem piece capable of arousing national consciousness is intended to promote the national artistic cultures, i.e., the goal of nationalistic movement as suggested by W. M. Ball and to incorporate the narrow loyalty to one’s family or community into broad loyalty to his or her nation. 「JangSaengDo」 involves coexistence of global universality with national identity as leading ideology, as suggested by Ahn Jae-hong, in the light that the combination of Korean traditional musical instruments such as gong, drum and janggu with synthesizer, employed in Kim Yeong-dong’s Korean-style contemporary music features the added Korean nationalism and future orientation. Third, in the aspect of motion, 「Korea Fantasy」 is intended to express the Korean national identity through motions including the motion of coming running at a quick pace while taking slight hold of skirts followed by putting gently the arms behind the ears, and the unique arm motions of Korean traditional dance, and at the same time, to express global universality through other motions including the resistant motion of holding up the arms towards the sky and the very modern motion of rotating with the knees bent. Similarly, 「JangSaengDo」 also carries the significance of coexistence of national identity with global universality as suggested by Ahn Jae-hong, through combination of shoulder dance representative of Korean-style convivial motions with primitive motion of quivering and head motion of turning round in group dancing. Fourth, in the aspect of costume, for 「Korea Fantasy」, Ryu Gwan-sun’s clothing based upon the image of Korean dress called Hanbok highlighting the Korean traditional round lines and white clothes symbolizing the race in white represent the identity of purely homogeneous Koreans, whereas the clothes of group dancers resisting Japanese oppression are highly modern and sensual with unbalanced lines, representing pursuit of global universality. Similarly, for 「JangSaengDo」, the costumes where Korean original jacket with sleeves of many-colored stripes and folds of Hanbok skirts are applied respectively represent clearly the national identity, whereas the short tunics in the scene of hell and the modern trousers like modified Hwarang(elite youth in Silla Dynasty)’s uniform in the beginning and ending scenes suggest the pursuit of both the national identity and global universality. Finally, in the aspect of stage art, 「Korea Fantasy」 has roses of Sharon as the settings for the finale scene, while 「JangSaengDo」 takes ten longevity symbols as its settings, both of which seem consistent with the symbol of integration suggested by Hertz. In conclusion, it is required to discover highly nationalistic materials, to research interdisciplinary works in close cooperation with other Korean traditional arts such as nationalistic music or fine arts, and to prepare concrete supportive measures at the political level of the country. Furthermore, change in the recognition of dance directors, talent scout and supports for international exchange are necessary.
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