View : 731 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김형대-
dc.contributor.author김현희-
dc.creator김현희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:57Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:57Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019242-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208748-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019242-
dc.description.abstract추상 미술(Abstract art) 운동은 20세기의 가장 대표적인 양식으로서 의식적이거나 무의식적인 표현 방식으로 자신의 주관적인 세계를 추구하는 예술가들에 의해 다양하고 복잡한 양식을 띠게 되었다. 1950년대의 추상표현주의는 무의식을 적극적으로 표현하는 액션 페인팅(Action Painting)과 보다 순수하고 절대적인 태도에 기초를 두면서 정신적인 것에 의미를 두는 색면 추상(color-field painting)으로 나누어진다. 이러한 경향은 60년대의 팝아트(pop art)와 미니멀리즘(minimalism), 70년대의 개념 미술(conceptual art) 그리고 80년대의 신표현주의(neo expressionism) 등의 전개가 이루어졌으며, 그러한 흐름은 오늘날 다원주의적이며 절충 양식을 보여주는 포스트 모더니즘(post-modernism)에 이르렀다. 이처럼 다양한 표현양식이 공존하고 활발히 전개되는 현대미술의 흐름 속에서 본인의 작품은 특정한 양식에 속하기 보다는 주관적인 창조의 태도에 주목하였다. 본인의 작품은 추상표현주의의 자동주의적인 우연의 요소와 공간으로 무한히 확대 침투되어 가는 색채의 신비로운 추상의 영향으로, 회화의 평면성이라는 기본 과제에 직면하여 순수 조형적 요소인 선, 형 특히 색면의 구조화에 의해 표현되어지는 조형 공간을 탐구하고자 하였다. 이에 본인은 삶의 일상적 경험이 어떻게 예술 경험으로 전이되는지 존 듀이(John Dewey)의 '경험으로서의 예술'을 이론적 기반으로 살펴보고 내용적인 면에서는 인간 경험의 양립적인 측면을 색면의 중첩에 의해 시각적 변화를 추구하는 평면에서 구조화 과정을 연구하였다. 방법적인 면에서는 평면의 구조화 과정에서 필수불가결한 요소인 중첩과 투명성의 효과를 탐구하고, 로드코(Mark Rothko, 1903-1970)의 공간성과 개방적인 화면이나 색의 절제 등 무한의 경지를 추구했던 스틸(Clyfford Still, 1904-1980)의 회화와, 유동적인 공간 즉, 고요함으로 유동을 표현한 프랑스 화가 데브레(O1ivier Debre`, 1920~)의 색과 공간성을 참고하여 본인 작품과 비교 분석하고자 한다. 작품 제작 과정에 있어 투명성을 이용한 다양한 표현 기법을 연구하고 본인의 회화적 가치관을 정립하는 계기가 되고자 한다.;The Abstract art movement is representative of the 20th century and has manifested itself in complex and varions forms accordingly with the conscious and unconscions ways of expressing the artist's subjective personal world. The abstract expressionism of the 195O's, can be categorized mainly into the agressive expression of the unconscions through action painting and the comparatively purified color-field painting which emphasizes it's fundamentals of absolute attitude. These tendencies developed into pop art and minimalism in the 60'S, comceptual art in the 70's and neo expressionism in the 80's. The artistic movements are now pluralistic in nature and the contemporary compromise has reached post-modernism. Despite the coexistence of such various artistic movements in modem art, concerning the work of this researcher, one seeks to focus on subjective creativity rather than rely on a certain tendency in artistic-isms. The works presented are influenced by the fantastic abstract of color *hich invades and expands infinately into space and the antomatic and accidentalistic element of abstract-expressionism. Thus confronted by the fundamental problem in painting, it's flatness, the researcher purports to investigate the possibilities of line and shape which are essential formations and especially the color plane structuralization which express the artistic space. As the theoretical basis, I did a study on John Dewey's "Art as Experience", in order to discover the ways of adapting every day life experiences to artistic experience. As for the content, the dualistic aspects of human experience were transferred into the overlapping color planes and process of the structuralization of planes were studied. As for the methodological perspective, the elements which are ultimately necessary in the process of plane structuralization, the efkcts of overlapping and transparency were analyzed. Furthermore, the spatiality of Mark Rothko(1903-1970) and his open painting surfaces and limited use of colors, the endless search for infinite planes by Clyfford Still(1904-1980) and the flux space and his colors in effect an expression of movement by stillness found in the French artist Olivier Debre(1920-) were exemplarized in my thesis in order to carry out a comparative analysis with my own works. This study tried to investigate the various skills of artistic expression utilizing transparency and establish my own artistic values.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 진술과 목적 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 4 A. 내용적 연구 = 4 1. 일상적 경협의 전이 = 4 2. 색면에 의한 구조적 공간 연구 = 7 B. 방법적 연구 = 9 1. 색의 표현성 = 9 2. 중첩에 의한 표현 = 11 3. 공간 확장을 위한 색면의 단순화 = 12 C. 참고 작품 = 15 D. 본인 작품 분석 = 16 Ⅲ. 결론 = 30 참고문헌 = 31 ABSTRACT = 33-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent981433 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject색면-
dc.subject중첩-
dc.subject조형-
dc.subject공간-
dc.title색면의 중첩에 의한 조형 공간 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE FORMATIVE SPACE BY OVERLAPPING COLOR PLANES-
dc.creator.othernameKim, Hyun-hi-
dc.format.pagevi, 34 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE