View : 528 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor洪鍾鎭-
dc.contributor.author金銀夏-
dc.creator金銀夏-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019237-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208746-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019237-
dc.description.abstractIn earlier times there were three types of kagok 歌曲: mandaeyoˇp 慢大葉(literally meaning "slow song"), chungdaeyoˇp 中大葉(literally meaning "moderate song"), and saktaeyoˇp 數大葉(literally meaning " fast song"). As time passed, however, mandaeyoˇp 慢大葉 and chungdaeyoˇp 中大葉 were ceased to be played because their tempo was somewhat slow. On the other hand, saktaeyoˇp 數大葉 has become gradually more popular from the seventeenth century, and it became the framework today 歌曲. In this work, two ancient pieces of ujo saktaeyoˇp 羽調 數大葉 in the eighteenth century, that is, two pieces of u 又 of ounbo 漁隱譜 notated with komun'go 거문고 hapchabo 合字譜(literary meaning "tablature"), have been studied whether these two pieces are similar in their melodies to today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉 or tugoˇ 頭學 by interpretation of marks and by comparision of melodies with other pieces. The results about the first piece u 又 and the second piece u 又 published on p.178 and p. 188, repectively, of the book han'guk uˇmakhak charyo ch'ongso 韓國音樂學資料叢書 are as follows. 1. By the comparison of melodies with each other in every section, it is revealed that the first piece u 又 and the second piece u 又 are different pieces because their melodies do not agree with each other. 2. According to the fact that today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉 and tugoˇ 頭學 have the same melodies of 77 percents, it is found that the relationship between the first piece u 又 and the second piece u 又 is the same as that between today's 歌曲 isudaeyop 二數大葉 and tugoˇ 頭學 because 76 percents of their melodies are the same. 3. A clearly different point between today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉 and tugoˇ 頭學 is their entering tone of cheilchand 第1章 (literally meaning" the first section"). The entering tone of the first piece u 又 is the same as that of today's kagok 歌曲 tugoˇ 頭學. On the other hand, the entering tone of the second piece u 又 is the same as that of today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉. 4. It is found that the first piece u 又 is similar to today's kagok 歌曲 tugoˇ 頭學 rather than today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉 because it hand 10 beats similar to the melodies of today's kagok tugoˇ 頭學, on the contrary, it has 5 beats similar to the melodies of today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉. Furthermore, the second piece u 又 is similar to today's kagok 歌曲 isudaeyoˇp 二數大葉 rather than today's kagok 歌曲 tugoˇ 頭學 because it has 17 beats similar to the melodies of today's agok 歌曲 isudaeyop 二數大葉, on the contrary, it has 2 beats similar to the melodies of today's kagok 歌曲 tugoˇ 頭學. As mentioned above, it is found in conclusion that the first piece u 又 of oˇuˇnbo 漁隱譜 on p.178 of the book han'guk uˇmakhak charyo ch'ongsoˇ 韓國音樂學資料叢書, is similar in its melodies to tugoˇ 頭學 of today's kagok 歌曲. On the other hand, it is also found that the second piece u 又 on p.188 of the same book, is similar in its melodies to isudaeyoˇp 二數大葉 of today's kagok 歌曲.;歌曲의 原形은 慢大葉·中大葉·數大葉으로, 이 가운데 慢大葉과 中大葉은 이미 사라진지 오래이며, 가장 나중에 생긴 數大葉이 17世紀부터 발전하여 19世紀 말까지 이르는 동안 現行 歌曲의 뼈대를 이루게 되었다. 그런데 古樂譜에 나타난 羽調 數大葉은 그 曲名이 現行과 달리 一連番號를 붙이듯 「一」, 「二」, 「三」, 「四」, 또는 「又」等으로 表記되어 있다. 本 論文에서는 18世紀 古樂譜에 실린 弱調 數大葉 가운데 現在 硏究되어 있지 않은 『漁隱譜」의 羽調 數大葉 「又」 두 曲이 現行 歌曲의 어느 曲에 該當 하는지를 符號 解讀 및 他 樂譜와의 旋律 比較를 通하여 살펴보았다. 이와 같이 符號 解讀 및 旋律 比較의 방법을 통한 『韓國音樂學資料叢書』 第17卷에 실린 거문고 合字譜인 『漁隱譜』의 羽調 數大葉 「又」두 曲 가운데 178쪽의 「又」(「又(一)」)와 188쪽의 「又」(「又(二)」)에 對한 硏究 結果는 다음과 같다. 첫째, 章別로 旋律을 살펴본 결과 「又(一)」과 「又(二)」는 旋律이 일치하지 않으므로 서로 다른 曲이다. 둘째, 現行 「二數大葉」과 「頭擧」의 旋律을 비교하면 같은 旋律은 77%로 나타나는데, 「又(一)」과 「又(二)」의 旋律 비교시에도 現行 「二數大葉」과 「頭擧」의 旋律 비교시 나타난 수치와 비슷하게, 같은 旋律이 76%로 나타나 「又(一)」과 「又(二)」를 現行 「二數大葉」과 「頭擧」의 관계로 볼 수 있다. 셋째, 現行 「二數大葉」과 「頭擧」에서 확연하게 다른 부분이 第1章의 시작 부분인데 「又(一)」은 그 始作音이 '方五□랑'(황→□살갱)으로 現行 「頭擧」와 같고, 「又(二)」는 그 始作音이 '大五스'(황-임슬기등)로 現行 「二數大葉」과 같다. 넷째, 他 樂譜와의 旋律 比較 결과, 「又(一)」의 경우에서 現行 「頭擧」에 가까운 旋律은 10拍이 나타나고, 現行 「二數大葉」에 가까운 旋律은 5拍이 나타나므로 「又(一)」은 「二數大葉」보다 「頭擧」에 가까운 旋律을 가진 曲이라고 할 수 있다. 그리고 「又(二)」의 경우에서 現行 「二數大葉」에 가까운 旋律은 17抽이 나타나고, 現行 「頭擧」에 가까운 旋律은 2拍이 나타나므로 「又(二)」는 「頭擧」보다 「二數大葉」에 가까운 旋律을 가진 曲이라고 할 수 있다. 以上과 같이 『漁隱譜』 羽調 數大葉 「又」 두 曲에 대한 符號 解讀 및 旋律 比較·分析의 結果를 綜合해 볼 때, 『韓國音樂學資料叢書』 第17卷의 178쪽에 실린 「又」 - 本文의 「又(一)」 - 는 現行 「頭擧」에 가까운 曲이며, 반면에 『韓國音樂學資料叢書』 第17卷의 188쪽에 실린 「又」 - 本文의 「又(二)」 - 는 現行 「二數大葉」에 가까운 曲이라는 結論을 내릴 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 表目次 = ⅲ 樂譜目次 = ⅳ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 範圍 및 方法 = 3 Ⅱ. 『漁隱譜』 羽調 數大葉 『又』 = 5 A. 『又』의 符號 解讀 = 5 1. 文絃과 接絃의 連結 口音 = 5 2. 文絃('內')의 쓰임 = 6 3. 淸法 = 7 4. 推絃法 = 8 가. 「又(一)」의 推絃法 = 8 나. 「又(二)」의 推絃法 = 9 5. 「又」의 符號 解讀 結果 = 10 B. 「又」의 旋律 解讀 = 12 1. 第1章 = 12 2. 第2章 = 14 3. 第3章 = 19 4. 中餘音 = 23 5. 第4章 = 26 6. 第5章 = 29 7. 大餘音 = 34 C. 「又」에 對한 旋律 分析의 結果 = 40 D. 「又(一)」과 「又(二)」의 旋律 比較 = 45 Ⅲ. 結論 = 47 參考文獻 = 49 ABSTRACT = 51 附錄樂譜 = 53 旋律 比較 樂譜 = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4015481 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject어은보-
dc.subject우조-
dc.subject수대엽-
dc.subject음악학-
dc.title漁隱譜 羽調 數大葉 又에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated"(A) Study of Ujo Saktaeyop U 羽調 數大葉 又 of Ounbo 漁隱譜"-
dc.creator.othernameKim, Eun-Ha-
dc.format.pagevii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE