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韓國動物模倣춤에 관한 연구

Title
韓國動物模倣춤에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Korean Imitative Dance of Animal
Authors
梁鎭禮
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
한국동물모방춤농악탈춤굿의식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤덕경
Abstract
舞踊의 發生에 대해서는 그 자체가 人類의 發生?더불어 始作되었으며, 그와함께 그 춤 動作은 動物적인 움직임으로부터 발전하여 현재에 까지 이르게 되었다는 견해가 있다. 오늘날의 舞踊토, 人間의 本能的인 움직임을 基本으로 한다면 결국 動物의 움직임과 상통하기 때문에, 결국 그 행위나 動作을 大自然과 동물의 움직임에서 따온 模倣舞踊(imitative Dance)이라고 볼 수 있는 것이다. 인간의 몸짓의 進化과정은 매우 오랜 세월을 두고 이루어진 것이어서 現在로서는 그것을 추측하기 어렵지만, 그 動物과 같은 動作은 人闊 本能의 움직임과도 직결된 것이라고 할 수 있다. 現在에도 人間은 겉으로 美化된 動作外에또 때로 本能的인 움직임을 行하는데, 그 움직임이 오히려 入間의 本性을 드러내기도 한다. 人間이 존재하는 한 움직임도 함께 존재한다. 움직임이 인간의 根原的 존재 형태라고 할 때, 動物模倣춤에 관한 연구는 舞踊史的인 측면에서도 매우 불가피한 것이라 생각된다. 더불어 춤의 형태에 대한 흥미와 관심은 비단 舞踊人들에게 만국한된 것이 아니고, 또한 모든 문화권에 포괄적으로 분포되어 있는 것이라고 할 수 있다. 인간의 身體를 主體로 하여 이루어지는 모든 行爲나 動作表現은 원시 시대 이후 현재까지도 原初的인 모습을 간직하고 있는데, 그러한 것은 각 나라 민속 舞蹄의 動作을 통해서 흔히 실증된다. 韓國의 경우도 춤사위의 활용은 動物의 動作과 직접적인 연관을 맺으면서 변형, 발전되어 왔다. 이것은 原形 보존이라는 측면에서 매우 중요한 의미를 지니는 것으로 생각된다. 이에 본 논문은 다음과 같이 구성하였다. 서론에서는 본 연구의 목적과 대상 그리고 연구 방법에 대해 서술하였다. 2장에서는 動物模倣춤에 대해 이론적인 측면에서의 고찰을 시도하였다. 특히 동물모방춤의 發生면에 촛점을 맞추어서, 상징적인 춤이 갖는 기본적 유형에 입각해서 일반적인 특징들을 살펴 보았다. 인간의 동물모방 행위에 대해 문화인류학적 측면에서 고찰하고, 왜 인간은 흉내를 내고 공동체 활동을 하게 되었으며, 유희적 요소로서의 춤은 어떻게 정의되는가에 관해 살펴 보았다. 3장은 民俗놀이에 나타나는 동물모방춤을 구조적으로 분석한 장인데, 動物이 등장하는 農樂과 탈춤, 굿을 中心으로 그 동물 춤사위의 구조적인 특성을 살펴보고, 이를 토대로 동물 모방춤의 형태와 가치를 논하였다. 4장은 결론으로, 본론의 내용을 간단히 요약하면서 연구의 결과를 정리하였고, 다른 動沕 模倣춤들에 대해서도 계속해서 다각적인 연구가 필요함을 밝혔다.;Concerning the origination of dance, there is a theory that it began with the origination of human-beings, and that the motion of dance developed from the movement of animals. Because the dance of today is based on the instinctive human movement and (it) has something in common with animal movements, it might be called as an imitative dance, which in someway the motion or behavior had imitated from the power of ever-changing nature and the instinctive movements of animals. The evolution of human motion necessitated so long time that it is very hard to imagine that, but the similar motion as an animal is linked to the instinctive movement of human. Today, beside the beautiful outer behaviors, we act instinctive movements and sometimes it is an appearance of human instinct by itself. Wherever human exists, a movement follows. Considering that human motion is a fundamental form of existance, the study on imitative dance of animal is indispensable one in the view of dance history and we understand that interest in dance form is inclusively distributed not only among dancers but over cultural circles. We need to recognize that the expression of every behavior and motion by human body has accompanied by original figures through the primitive age to this day. The actual proof is shown frequently in the movements of traditional dance motion in every country. In case of Korea, application of dance has been developed and transformed through direct connection with movement of animals. It is very significant in the aspect of preservation of original forms. This study is constructed with four chapters. The first chapter presents the aim, contents and the method. The second chapter, try to observe the imitative dnace of animals in the aspects of logic, and focusing on origination of imitative dance of animal, observed general characteristics, on the ground of the pattern which characteristics of symbolic dance have. It observes in the aspects of culture and anthropology, originally why we, human-beings, imitate and do community activities, then, how dance as an element of play could be defined. The third chapter is of structural analysis of imitative dance of animals expressed on folklore plays and observes structural characteristics of animal dances, focused on farmer's folk band and mask dances in which animals appear, and exorcism; and intends to discuss the forms and values which displayed on the imitative dance of animals afterward. The fourth chapter is a conclusion, in which contents of this study is summarized briefly and manifests the necessity of continual, many-sided study on the results attained and that of the other imitative dances of animal.
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