View : 105 Download: 0

J. S. Bach의 Toccata in E Minor, BWV 914와 L.v. Beethoven의 Piano Sonata in D Minor, op.31, No.2 에 대한 연구

Title
J. S. Bach의 Toccata in E Minor, BWV 914와 L.v. Beethoven의 Piano Sonata in D Minor, op.31, No.2 에 대한 연구
Other Titles
(A) study on J. S. Bach's Toccata in E Minor, BWV 914 and L.v. Beethoven's Piano Sonata in D Minor, op.31, No.2
Authors
김은정
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachToccataL.v. BeethovenPiano Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤금희
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 필자의 졸업연주회 연주곡목 중 J.S. Bach의 Toccata in E Minor, BWV 914와 L.V. Beethoven의 Piano Sonata in D Minor, Op. 31, No.2에 대한 연구이다 J.S. Bach의 Toccata in E Minor, BWV 914는 Introduction - 두 개의 주제를 가진 2중 Fugue-Arioso - 3성 Fugue의 4부분으로 구성되어 있다. Introduction은 E Minor의 tonic음과 그 장식으로 이루어진 하성, 이에 대한 상성에서의 응답식 진행, 하행 Sequence 등으로 이루어져 있다. 제 1 Fugue는 두개의 주제를 가진 2중 Fugue로 두개의 주제가 항상 동음에서 시작되어 같은 형태로 성부만 교체되어 나온다. Arioso는 분산화음과 tremolo, scale, 붓점리듬 등의 계속적인 교체사용으로 즉흥적인 효과를 잘 나타내고 있다. 제 2 Fugue는 3성 Fugue로서 16분음표의 규칙적인 리듬패턴으로 구성된 긴 주제를 갖으며 fantasia풍의 종결구를 갖고 있다. 각 4부분의 종지에는 모두 Picardy third가 사용되었다. L.v. Beethoven의 32개 피아노 소나타 중 중기작품에 속하는 Piano Sonata in D Minor, Op. 31, No.2는 3악장 구성으로 3개의 악장 모두가 소나타 형식을 취하고 있다. 제1악장은 3부 구성의 소나타 형식으로 Largo-Allegro-Adagio의 Tempo 변형을 지닌 제1주제와 제1주제 Allegro 부분의 motive에서 나온 것으로 이루어진 제2주제의 선율과 리듬의 성격이 대조적이다. 제 1주제와 제2주제의 조성관계는 딸림화음관계로 이루어졌다. 제2악장은 발전부가 생략된 소나타 형식으로 Sonatine라 할 수 있으며, 풍부한 서정성을 띠고 있는 악장이다. 겹점음표 리듬이 2악장의 전체적인 리듬형태를 이루고 있다. 제3악장은 Coda가 확대되어 4분 구성을 이루고 있는 소나타 형식으로 지속적으로 사용되는 16분 음표의 움직임이 특징적이다.;This thesis is an analytical study from the repertoire performed by the author for the graduate recital required for the degree of Master of Music. These include J.S.Bach's Toccata in E Minor, BWV 914 and L.v.Beethoven's piano Sonata in D Minor, op.31, No.2 J.S.Bach's Toccata in E Minor, BWV 914 consists of 4 part, which are Introduction-Fugue-Arioso-three-voiced Fugue. The Introduction consists of the sequences of a constant figure, it's reduction and development. The fugue employs two themes with the same appearance but when placed in a difficult voice, they always start on the unison. The Arioso is written for extemporanceous effect continually shift application of broken-chord, tremolos, scales, and dotted rhythm. The three-voiced fugue is used long subject and has a closing section tending fantasia. Picardy third are employed at the final cadence of each part. L. v . Beethoven's Piano Sonata in D Minor, op. 31, No. 2 , which is one of the first keyboard works of his second period, consists of three movements. The first movement opens a first subject with a transformation of tempo (Largo-Allegro-Adagio). A second that modified o f Allegro section of the first subject, in which melodies and rhythmic patterns are in contrast. 'The slow movement is lyrical. This movement is in modified sonata-allegro form consisting of exposition and recapitulation only. The development section is omitted. The last movement is also in sonata-allegro form. The incessantly moving sixteeth-notes are continuing through the movement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE