View : 49 Download: 0

B. Barto´k의 Suite, Op. 14와 R.Schumann의 Carnaval, Op. 9에 대한 연구

Title
B. Barto´k의 Suite, Op. 14와 R.Schumann의 Carnaval, Op. 9에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on B. Barto´k's Suite, Op. 14 and R. Schumann's Carnaval, Op. 9
Authors
姜恩珠
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
B. Barto´kSuiteR.SchumannCarnaval
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
This thesis attempts to study B. Barto´k's Suite Op.14 and R. Schumann's Carnaval Op. 9. B. Barto´k, represents folk musicians during the 20th century, he showed the possibility of a new Techniques of expression within the classical category by way of scientific study of folk music. His work Suite Op.14, in 1916 shows folk music style in rhythm and melody : it possesses Barto´k's pecular motoristic rhythm, concise musical language, condensed harmony, elements of percussion instruments. Schumann, being influenced by romantic literature, attempted to join literature to music. So he programmed music from most of his piano pieces. Representative program music Carnaval Op. 9 represents Schumann's musical characteristics well. Each type of character piece has its own program and this program shows his own way and musical philosophy. Also in the aspect of literature, he maintained overall unity in a piece by the use of ASCH letters. It has ternary or binary form. Program "masquerade" almost triple time dance music is used. In addition to those, lyrical and changing-mood melody, live and diverse rhythm pattern, frequently changed beat, modulation, chromatic harmony and use of pedal point express relationship with literary contents of program.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목 중 B. Barto'k의 Suite Op. 14와 R. Schumann의 Carnaval Op. 9에 대해 연구한 것이다. 20세기의 대표적인 민족주의 작곡가 B. Barto'k은 민속음악의 과학적인 연구로, 전통적인 범위 안에서 새로운 표현수법의 가능성을 보여 주었다. 그의 작품 Suite Op. 14는 1916년에 작곡된 것으로 리듬과 선율등에서 민속적 색채를 띠고 있으며 Barto'k 특유의 역동적인(motoristic) 리듬과 간결한 음악언어, 응축된 화성, 타악기적인 요소를 지닌다. Schumann은 낭만주의 문학의 영향을 받아 음악과 문학의 새로운 연결을 시도하였므며 그의 대다수 피아노곡에 표제를 붙였다. Schumann의 음악적 성격을 잘 보여주는 대표적인 모음곡 Carnaval Op. 9는 성격적 소품(Character piece)의 형태를 띤 소품들이 각각 표제를 가지며, 이 표제들은 그의 독특향 개성과 음악사상을 드러내준다. 또한 문학과 관련되어 ASCH라는 문자로 다양한 음의 변형을 시도함으로써 곡 전체의 통일성을 나타내기도 한다. 형식은 단순한 3부분 형식 또는 반복되는 2부분 형식을 취했으며 표제인 '가면 무도회'와 관련시켜 대부분 3박자의 무곡형태를 사용 하였다. 이밖에 서정적이며 분위기 변화가 많은 선율들, 생동적이며 다양한 리듬형, 박자나 조성의 잦은 변화 그리고 반음계적 화성 진행과 지속저음(pedal point)의 사용등을 통해 표제가 지닌 문학적 내용과의 관련을 적절해 표현하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE