View : 22 Download: 0

초등 교사들의 자연과 교육과정에 대한 관심도

Title
초등 교사들의 자연과 교육과정에 대한 관심도
Other Titles
(A) Study of Teachers' Concern about Elementary Science Curriculum
Authors
김은영
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
초등 교사자연과교육과정관심도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
This study was to investigate what the teachers who were implementing Elementary Science Curriculum were concerned about. The department of education had provided in-service training to help the teachers to implement Elementary Science Curriculum effectively and efficiently. The in-service training had focused on the experiments which were contained in the textbooks. Doing the training session, teachers were lectured and had some hands-on experiences in experiments. The major purposes of the study were in the following: 1. What were the teachers' pattern of concern about Elementary Science Curriculum? 2. Were there any differences in the teachers' pattern of concerns by years of experience? 3. Were there any differences in the teachers' pattern of concerns by age? 4. What are the frequency of each pattern of teachers concern? The study was carried out using the Stages of Concern Questionnaire. Subjects were 159 teachers from 17 Elementary schools in Seoul. The results were in the following: First, The most readily found pattern was informational concern. The teachers who showed the pattern of informational concern wanted to know more about Elementary Science Curriculum. They wanted to know about general information including objectives, contents, characteristics of curriculum. The second most readily identified pattern was awareness. The teacher who showed the pattern of awareness were aware of the adoption of Elementary Science Curriculum. However, they were not concerned about it. Second, There were some differences in the teachers' pattern of concerns by years of experience. the teachers who had 1-5 years of experience and over 25 years of experience showed the pattern of awareness. The teachers who had 6-25 years of experience showed the pattern of informational concern. Third, There were some differences in the teachers' pattern of concern by age. The teachers who were 21-30 years of age and 51-60 years of age showed the pattern of awareness. The teachers who were 31-40 years of age and 41-50 years of age showed the pattern of informational concern. Fourth, 48% of the total subjects(N=159) showed the pattern of informational concern, 31% of the total subjects showed the pattern of awareness. 79% of the total subjects showed the pattern of awareness and informational concern. These teachers were typically in an early stage of implementing Elementary Science Curriculum. 12% of the total subjects showed the pattern of refocusing concern. These teachers had some ideas about something that would work even better. 3% of the total subjects showed the pattern of personal concern. These teachers were concerned about how using Elementary Science Curriculum would have affected them. 3% of the total subjects showed the pattern of management concern. These teachers were concerned about how they managed time, got materials ready, etc. to get curriculum work. 1% of the total subjects showed the pattern of consequence concern. These teachers were concerned about how their use were affecting students. 2% of the total subjects showed the pattern of collaboration concern. These teachers were concerned about relating what they were doing with what other teachers were doing. In-service training presently provided by the department of education seemed to be ineffective. Most of the teachers responded in this study revealed the patterns of awareness and informational concerns. However, in-service training focused on experiments. It did not seem to meet the concerns that teachers have about Elementary Science Curriculum.;본 연구는 현행 자연과 현직 연수의 문제점 개선에 도움을 줄 수 있는 기초자료로써 현직 교사들은 자연과 교육과정에 대해 어떠한 관심을 가지고 있고, 또한 어떤 부분에 있어 도움을 받기 원하는가 하는 것을 진단해 보는 것이 그 목적이다. 현직 연수란 교사들의 보다 효율적인 교육과정 운영을 돕기 위해 제공되는 활동으로 현재 실시되고 있는 자연과 현직 연수의 내용은 3-6학년 교과서에 수록된 실험이 주가 되며 연수는 강의와 연수 대상 교사들의 실험 실습으로 이루어진다. 본 연구에서 다루어질 연구 문제는 다음과 같다. 1. 자연과 교육과정을 실행하면서 전체 교사들이 갖고 있는 관심유형은 어떠한가? 2. 교사의 관심 유형은 경력에 따라 어떻게 달라지는가? 3. 교사의 관심 유형은 연령에 따라 어떻게 달라지는가? 4. 자연과 교육과정에 대한 교사 개인별 관심 유형은 어떠한가? 자연과 교육과정에 대한 교사의 관심은 질문지법을 통해 알아 보았으며 조사결과 교사의 관심은 무관심·정보적·개인적·운영적·결과적·협동적·대안적 관심의 7가지 유형으로 나뉘어 진다. 질문지 조사를 통해 얻어진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체 교사들이 대표적으로 갖고 있는 관심 유형은 '정보적 관심'인 것으로 나타났다. 이는 교사들이 자연과의 목적, 구체적인 특징, 구성 내용 등 자연과에 대한 일반적인 정보를 원하고 있음을 의미하는 것이다. 아울러 자연과의 존재는 인식하고 있으나 그에 대한 특별한 관심은 가지고 있지 않는 '무관심'도 많은 교사들의 반응을 차지했다. 둘째, 경력에 따른 교사의 관심 유형을 살펴 보면 경력이 1 - 5년, 26년 이상인 교사들은 자연과 교육에 대한 무관심을 나타냈으며, 경력이 6 - 25년 사이에 해당되는 교사들은 정보적 관심 유형에 가장 높은 반응을 나타냈다. 세째, 연령에 따른 교사의 관심 유형을 살펴 보면 20대와 50대 이상인 교사들은 자연과에 대한 무관심을, 30대와 40대 교사들은 정보적 관심을 갖고 있는 것으로 나타났다. 이때 무관심이란 자연과에 대한 특별한 관심을 갖고 있지 않음을, 또 정보적 관심이란 자연과에 대한 기초적이며 일반적인 정보를 알고 싶어함을 의미하는 것이다. 네째, 전체 응답교사의 관심을 개인별로 살펴 보면 교육과정 운영의 초기 단계라 할 수 있는 무관심과 정보적 관심을 갖고 있는 교사는 연구 대상 교사 159명 중 각각 48%, 31%로 전체의 79%를 차지하며, 대안적 관심을 나타낸 교사는 12%로 세번째로 많은 반응을 보였다. 이들은 지금 실행하고 있는 교육과정 보다 더 좋은 대안을 알고 있는 상태라고 할 수 있다. 그 밖에 교육과정 운영 결과가 교사 자신에게 미치는 영향에 대한 관심인 '개인적 관심'은 3%, 시간 운영, 교수자료, 교수전략 등 교육과정 운영 방법면에 대한 관심인 '운영적 관심'은 3%, 자연과 교육과정이 아동에게 미치는 결과에 대한 관심의 표현인 '결과적 관심'은 1%, 그리고 보다 효율적인 자연과 교육과정 운영을 위해 동료 교사들과 협력하고자 하는 '협동적 관심'은 2%로 소수에 불과하였다. 현행 자연과 현직연수 내용과 조사된 교사들의 관심 유형을 종합해 보면 지금의 자연과 연수는 교사들의 관심을 충족시키는데 한계가 있다고 볼 수 있다. 현행 자연과 연수는 단지 사전 실험 수준의 활동만을 제공하므로 교사들의 무관심이나 정보적 관심을 해소하기에는 역부족이다. 특히, 결과적·협동적·대안적 관심을 나타낸 숙련된 교사들에게 현행 자연과 연수는 이미 알고 있는 내용의 반복이라고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE