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한국 근대기 서체연구

Title
한국 근대기 서체연구
Other Titles
A Study of calligraphic style in Mordern Korea
Authors
권동연
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 연구는 근대기를 거치면서 서화가 분리되고 미술과 예술의 개념이 도입됨에 따라 순수미술 중심의 관념에서 주변화 되었던 실용서예에 대한 인식을 새롭게 하여, 그동안 편향된 시각에서 조명되어온 한국서예사의 실상을 파악하고자 시도되었다. 실용서예 가운데 한국 근대기 서예를 파악하는데 중요한 자료가 되면서, 한국서예의 대중화에 앞장선 것으로 근대기 ‘習字敎科書’를 주목하였다. 본 고에서는, 근대기 습자교육의 제도적 측면을 살펴보고 습자교과서를 분석하고 있다. 먼저 Ⅱ장에서는 각급 학교령과 교과서 편찬 상황을 위주로 1895년의 <소학교령>에서 1941의 <국민학교령>까지 모두 7시기로 나누어 습자교육에 대한 제도적인 측면을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 학부와 조선총독부에서 발행된 습자교과서를 위주로, 습자의 내용과 구성을 분석하고, 습자서체양식을 고찰해 보았다. 우선 제출된 습자교재를 통해 당시의 습자교육이 일상수지의 용어를 익히고, 황국신민화를 도모하였음을 알 수 있으며, 그 구성에서는 습자교재서체의 구성비율과 교재배열의 장법을 통해 주로 철저한 실리실용주의 교육이었음을 알 수 있었다. 습자서체양식에서는 습자교과서의 필자와 습자체연구를 통해 서풍의 영향을 파악해 보았다. 한국 근대기 습자교과서를 통해 사회 전반에 유의예술로서의 일본서도가 유입되었고 공리주의·실용주의적 측면을 강조한 습자교육이 전통서예에 대한 인식에 변화를 가져온 것을 알 수 있었다. 교과서 개정기를 맞은 이후로 서풍 상에 뚜렷한 변화를 감지할 수가 있었는데 습자교과서를 문부성에서 발행되었던 교과서를 그대로 번각하면서 육조풍의 굳세고 강한 필치가 학습하게 되었다. 실리실용서사를 주목적으로 하는 근대기 습자교육은 일용문자를 익히고, 단정하고 가지런하면서도, 신속히 쓰는 데 그 목적을 두고 교육해 왔다. 그러한 습자교육이 오늘에 까지 영향을 미쳐 정제미를 최고의 미덕으로 삼으며 단정하고 깔끔한 글씨가 잘 쓴 글씨라는 획일적인 미적 안목을 강요받아왔다. 한국 근대기 실용주의 습자교육 최고의 지향점이었던 신속하면서도 단정한 서사능력은 ‘연필’과 ‘타이프라이터’라는 새로운 필기구의 등장으로, 그마저도 대중에게서 멀어지게 되었다. 이후 뒤늦게 모필습자의 예술성을 강조하면서도 실용적 서사능력의 練成을 쌓아, 실용과 정신교육, 예술교육의 목적을 동시에 달성하려고 하였다. 실제로 습자교육의 부진은 습자를 단순히 문자를 쓰는 행위로 서양의 ‘writing’과 같은 의미로 해석해서 독립의 교과였던 습자를 국어과의 분과로 하고, 실용주의에 입각하면서도, 교육의 실제에 있어서는 모필을 채용했던 것과 같은 모순에 근본원인을 발견하게 되었다. 결국 실리실용주의의 습자교육을 고조시킨 결과가 일반국민의 서사능력을 떨어뜨릴 뿐 아니라 한국서예자체가 침체되는 현상을 초래하였다.;This study attempts to understand real historical facts in Korean calligraphy that has been investigated with a biased perspective up to now, by re-interpreting out perception of practical calligraphy, which has been marginalized by purely artistic perspective as a result of the disintegration of picture and writing and the adaptation of concepts such as ‘’art’ and ‘fine arts’ in the modern period. Among the sources for practical calligraphy, this study focuses on ‘the textbooks of writing’from the modern period, which, as well as being important source for understanding Korean modern calligraphy, have pioneered in popularization of Korean calligraphy. This study examines the institutional aspect of modern writing education and analyzes the textbooks of writing. First, in Chapter II, the institutional aspect of writing education, divided into 7 periods according to each school district and publication situation is investigated. In Chapter III, the main focus is on the writing textbooks published by the educational council and the colonial Japanese government, analyzing the contents and structure of writing programs and examining the style of writing calligraphy. First, through examination of produced writing textbooks, it is learned that contemporary writing education consisted of learning everyday usage and becoming subjects of the Japanese Emperor. Its structure aimed for a thoroughly practical and pragmatic education, through the structure rate of writing textbook style and chapter method of textbook order. In terms of writing calligraphy style, writing style is measured through authorship of writing textbook and study of writing style. The writing style that was fashionable in modern period was the Japanese style of writing, adopted as traditional art throughout Korean modern society through writing textbooks. It is found that the writing education with utilitarian and pragmatic emphasis has brought a new trend to traditional Korean calligraphy. A distinct change was apparent in writing style after textbooks were revised. A strong and masculine style of writing called Yukjo, developed by Yang Shoujing after his going to Japan has become fashionable. The writing education in modern age, which aims for practical and utilitarian narration, has pursued a writing education of everyday usage, as well as clean, neat, and speedy writing. Such writing education has been influential even to today, enforcing a uniform aesthetic perspective which views cleanness as best virtue and values clean and neat writing. However, with the emergence of pencils and typewriters, the ability to write fast and neat letters, which has been the ultimate goal in Korean modern pragmatic writing education, has lost its appeal with the people. After, rater lately, emphasis on the artistic trait of writing brush, as well as achievement of a practical narrating ability, has been proposed, pursuing a double goal of both practicality and spiritual/artistic education. In fact, it has been found that the fundamental reasons for current poor state in writing education is in interpretation of the term ‘writing’ in the Western sense, which considers it simply as an act of writing letters. This has caused to relegate writing, which has been an independent discipline, into a sub-category for language course. It has also resulted in the contradiction of adopting pragmatism, when, at the same time using the writing brush for writing education in practice. As a result, the emphasis on practical and pragmatic oriented writing education has caused the laymen to deteriorate their ability to write and has stagnated Korean calligraphy itself.
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