View : 690 Download: 0

J. S. Bach Suite No. 2 BWV. 1008과 J. Brahms Sonata Op. 120 No. 1 분석연구

Title
J. S. Bach Suite No. 2 BWV. 1008과 J. Brahms Sonata Op. 120 No. 1 분석연구
Other Titles
(An) Analytical study of J. S. Bach Suite No. 2 BWV. 1008 and J. Brahms Sonata Op. 120 No. 1
Authors
최민영
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachSuite No. 2 BWV. 1008BrahmsSonata Op.120 No. 1
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김용윤
Abstract
The main purpose of this thesis is to examine formal and structural characteristics of Suite No.2 BWV. 1008 by J.S.Bach and Sonata Op.120 No.1 by J.Brahms. More precisely, structure, tonality, rhythm, and theme of the piceses were observed Suite No.2 BWV. 1008 by J.S. Bach was composed while he was in co¨then. It is the 2nd work among the six unacompanied cello suites written by the composer. In terms of structuring, it has different combinations. Most of all, the piece introduces Prelude section in front of the piece and the composer inserted Minuet Section between the Sarabande and Gigue. The piece is characterized by a simple form and definite rhythm. Sonata Op.120 No.1 by J.Brahms is well known for his last chamber Music. It is also his last Sonata written in the third period of Brahm's career. In terms of formal structure, the first movement follows a sonata form which is a typical. The second movement is a ternary form, and the third movement is a scherzo which has the classical formal design with a ternary form. The last movement is in the Rondo form. However, it has omitted 3rd A section from ABACARA. Thus, it has formal structure of ABACBA and coda. Brahms is a composer who lived during romantic period. Many research findings, however, categorize Brahms as a Neo-Classical composer. The main reason is that he kept classic tradition in his work and developed his own musical language. Thus, it is safe to define the gigantic musical figure as a composer who blended classic tradition with the Romantic style and created his own style-namely, "Brahms's musical style.";본 논문은 J.S.Bach의 Suite No.2 BWV.1008과 J.Brahms의 Sonata Op.120 No.1을 분석한 것이다. 연구자는 작곡가와 시대의 상황을 통하여 작품배경을 살펴보았고, 곡의 분석을 통하여 작품의 구조를 살펴보았다. J.S.Bach Suite No.2는 그의 창작활동이 가장 활발하였던 「Co″then 시기 (1717- 1723)」에 작곡된 것으로 6개의 무반주 첼로조곡 중 2번째 작품이다. 이 작품은 고전 모음곡(Baroque Suite)의 기본골격중 Sarabande와 Gigue 사이에 Minuet을 삽입하고 곡 서두에 Prelude를 두었다. 간단한 형식과 단순한 리듬으로 이루어진 곡이다. J.Brahms의 Sonata Op.120 No.1은 그의 마지막 실내악곡인 동시에 마지막 소나타로 말년에 작곡된 곡이다. 형식적인 면에서 제 1악장은 전통적인 고전주의 소나타 형식, 제 2악장은 세도막 형식, 제3악장은 고전주의 소나타 형식을 충분히 따르는 스케르쪼(Scherzo) 악장이다. 그리고, 제4악장은 전통적인 론도(Rondo) 형식으로 세번째의 Rondo 주제가 생략되어 나타나고 있다. 이 작품에서 Brahms는 신고전주의 작곡가라는 명칭에 걸맞게 고전적인 형식을 고수하였다. 또한, 그는 이 작품에 낭만주의적 성격을 융합시키어 뛰어난 악곡의 구성력을 보여주었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE