View : 36 Download: 0

교사교육 개선을 위한 초등학교 교사들의 교수 관심사 분석

Title
교사교육 개선을 위한 초등학교 교사들의 교수 관심사 분석
Other Titles
(A) STUDY ON ELEMENTARY SCHOOL TEACHER'S TEACHING CONCERNS BASED ON THE DEVELOPMENTAL SATGES OF PRESCHOOL TEACHERS
Authors
강정원
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
교사교육 개선초등학교 교사교수 관심사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 연구는 초등학교 교사들이 교수(Teaching)에 대해 가지고 있는 주요 관심사와 각 변인에 따른 관심사 경향을 분석하여 현직 교사교육의 질 향상에 도움을 줄 수 있는 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이와같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 현재 초등학교 교사들이 지각하고 있는 교수 관심사의 전반적인 경향은 어떠한가? 2. 교사의 경력에 따른 교수관심사의 경향은 어떠한가? 2-1. 교수 관심사에 대해 표출한 관심의 정도는 경력에 따라 차이가 있는가? 2-2. 교수 관심사에 대해 표출한 관심의 정도는 각 경력 집단내에서 차이가 있는가? 3. 교수 관심사에 대해 표출한 관심의 정도는 교사의 근무기관 유형, 교사의 연령, 교사의 학력, 교사교육의 참여횟수에 따라 차이가 있는가? 3-1. 교사의 근무기관 유형(공립, 사립)에 따라 차이가 있는가? 3-2. 교사의 연령에 따라 차이가 있는가? 3-3. 교사의 학력에 따라 차이가 있는가? 3-4. 교사교육의 참여횟수에 따라 차이가 있는가? 위의 연구문제를 조사하기 위해 4점 척도의 39문항으로 구성된 교사용 질문지가 사용되었으며 연구대상은 서울 지역에 소재해 있는 19개 학교 281명의 현직교사이었고 이들에게서 수집된 자료를 분석하기 위해서 빈도, 백분율, 평균, 표준 편차, t검증, F검증, 다변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 교사들은 교수(teaching)에 관련된 문제들에 대해 전반적으로 중간정도 이상의 높은 관심을 가지고 있었으며, 교사의 교수가 학습자의 학습과 성장에 미치는 영향에 대해서 관심을 갖는 영향관심사에 가장 높은 관심을, 교사가 교수를 이행함에 있어 교사 자신에게 관심을 갖는 자아관심사에 가장 낮은 관심을 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 경력에 따른 관심사의 경향을 집단간, 집단내 비교에서 살펴보면 다음과 같다. 집단간 비교에서는 어떤 특정 관심사가 경력에 따라 증가, 감소하기 보다는 대체적으로 영향관심사에 높은 관심을, 자아 관심사에 낮은 관심을 가지고 있는 것으로 나타났다. 집단내 비교에서는 경력1년미만의 경우 자아 영향관심사에서, 경력1년-3년의 경우 자아 관심사, 자아 영향 관심사에서, 경력5년-10년의 경우 자아 과제, 자아 영향관심사에서, 경력10년이상의 경우에는 자아 과제 관심사, 자아 영향관심사, 과제 영향 관심사에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 교사의 근무기관 유형(공립, 사립), 교사의 연령, 교사의 학력, 교사교육의 참여횟수에 대한 분석에서 교사들의 근무기관의 유형, 연령, 학력, 현직교육의 참여횟수는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않아 교사의 관심수준에 의미있는 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 이상의 내용을 종합하여 볼 때, 교사들은 자신들의 교수와 관련하여 대체적으로 많은 관심을 가지고 있고 교사들은 여러분야의 관심중 특히 교사의 교수가 학습자의 학습과 성장에 미치는 영향에 대해서 관심을 갖는 영향관심사에 가장 많은 관심을 표출하고 있음이 밝혀졌다. 따라서 현행의_교육내용만으로는 교사들의 관심을 충족시키는데 한계가 있다고 볼 수 있으므로, 교사들의 관심, 요구를 충족시킬 수 있는 교육내용의 개발이 요구된다 하겠다.;The purpose of theis sutdy are to provide the basis for the inservice education of elementary school teachers. And to identify some major concerns of elementary school teachers, to relate the changes of teacher's concerns by the teaching experience to the conceptualization of elementary school teachers concerns and to analyze the difference of these concerns in terms of the teacher's individual characteristics. For the above purpose, the research questions have been set up as follows; 1. What is the trend of these concerns apprehended by elementary school teachers? 2. What is the trend of teaching concerns depending on the teaching experience? 2-1. Are there signigcant differences in revealed concerns on three categories of concern among elementary school teachers with varing levels of teaching exepeience? 2-2. Are there significant differences in revealed concerns on three catagories of concern among each group of elementary school teachers iwth the same level of teaching exeperience? 3. Are there significant differences in revealed concerns on three catagories of concerns in terms of the type of school , teacher's age, educational background, the frequency of attendance at in-service training? 3-1. Differences depending on the type of school(privat or public)? 3-2. Differences depending on the age of teachers? 3-3. Differences depending on the frequency of attendance at in-service training? To identify the above research topic, the teachers ' concern were assessed through the questionnaire which was consist of a list of Likert-scale index 39 questions, and the subjects for present sutdy were 281 teachers of 19 schools in Seoul. The analyzing methods of data were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Manova. The results of this study coul be summarized as follows, 1. In geeneral, the teachers attending this study concerned about issues related to teaching beyond the mean degree. In regard to concern areas, impact-concerns were the highest and self-concerns were the lowest. 2. The tendency of teachers' concerns depending on their experience was examined as follows in comparisons between and among the goups. The analysis according to the question item ranking of the results between the group was that impact-concerns were the highest and self-concerns the lowest. In comparison among groups, those who worked under 1-year in field showed the significant differences statistically in self impact concerns those who worked 1 to 3 years and 5 to 10 years in self' subject and self' impact-concerns and those who worked more than l0years in self' subject, self' impact and subject concerns. 3. There were no significant differences in the analysis about the concerns accordign their age, educational background, the frequency of attendance at in-service training and the types of school . So, these variances turnd out to be not so meaningful factors. As a result, the teachers' much concerns on their teching could be found and they had a big special interest in effect-concerns among various ones. And it was assumed that there was a limitation of teachers' satisfaction of the concerns in the in-service educational program. Therefore it is necessary to develop a new program which can make the teachers' concerns and requirements fulfilled.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE