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Gustav Mahler의 Symphony No.2에 대한 분석 연구

Title
Gustav Mahler의 Symphony No.2에 대한 분석 연구
Other Titles
(An) Analytical Study of Gustav Mahler's Symphony No.2
Authors
박선희
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Gustav MahlerSymphonyNo.2음악Symphony No.2
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Gustav Mahler (1860-1911), one of the typical composers of the later Romantic period, was a German composer who brought the Romantic symphony to completion. He composed, unusually in the history of music, symphonies with choral parts and Lider with orchestral accompaniment, and left nine complete symphonies and an incomplete symphony. Mahler's symphonies required the greatest number of musical instruments among Romantic music, and he pursued the harmony of vocal and instrumental music by introducing as part of his symphonic material various Well-Known melodies. The purpose o f the present study is, through the analysis of his Symphony No.2, to review closely the transitional significance between the traditional world of Western Romantic music and the world of modern music. Firstly his career and symphonies are concentratively reviewed, and then his Symphony No.2, in which he had employed solos and choruses for the first time, is analysed. Here the structure and compositional characteristics of each movement have been analyzed. The following characieristics were discovered: Mahler's Symphony No.2 is composed of 5 movements; the 1st movement, Allegro Mestoso, is in sonata form, the 2nd movement, Andante con Moto, is in ABABA form, the 3rd movement is in Scher 20 style, the 4th movement, 'Urlicht', is through-composed: and the 5th movement, Im Tempo des Scherzo's, is in sonata form. In particular in the 3rd movement, the melody of (St. Antonius of Padova preaching to the fishes) from his song-cycle 'Des Knaben Wunderhorn', is utilized; and in the 5th movement, Klopstock's words of a song, are employed. In each movement a motive is used, continuously repeated and transformed: These motives include folk song marches, fanfares, etc. Also, even though chromatic scales are often employed, they are employed in a system of whole-note scales throughout the process. and non-harmonic sounds such as pedal point, etc. appear often. Contrapuntal techniques are employed in all movements. The strong accent, the abrupt crescendo, and the sudder,dramatic use of extreme dynamics such as 'ff' and 'pp' appear frequently in each movement. Mahler makes transitions without any preparation, and tried to break from classical styles and conchords by not using harmonic resolutions, etc. Also in order to conform to the accent of the words, the rhythm is occasionally changed, and sometimes mixed rhythms are used. In conclusion, Mahler, employing progressive techniques and style by which he endearoured escape from traditional styles in all the aspects in general of melody, harmony, dynamics, etc. shows his transitional tendency towards modern music.;Gustav Mahler (1860 - 1911) 는 후기 낭만기를 대표하는 작곡가 중 한 사람으로, 낭만주의 교향곡을 완성한 독일의 작곡가이다. 그는 음악사상 특이하게 교향곡과 관현악의 반주가 달린 가곡만을 작곡하였으며, 9개의 교향곡과 1개의 미완성 교향곡을 남겼다. 이러한 Mahler의 교향곡들은 낭만파 음악 중에서도 가장 큰 악기 편성으로 이루어졌으며, 교향곡의 소재를 시나, 가곡의 선율에서 도입하여 성악과 기악의 조화를 추구하였다. 본 연구는 교향곡 2번의 분석을 통해 서구 낭만음악의 전통적 세계와 새롭게 다가온 근대음악 사이의 과도기적 의의를 살펴보는데 그 목적을 두었으며, 연구 방법으로는 먼저 그의 생애 및 교향곡에 대해 살펴보고, 말러가 교향곡에 처음으로 독창과 합창을 사용한 교향곡 2번을 분석하였다. 분석에서는 각 악장별 구조 및 기법상의 특징을 악보로 제시하였으며, 분석을 통한 특징은 다음과 같다. 교향곡 2번은 5악장으로 이루어졌으며, 1악장 Allegro maestoso는 sonata 형식, 2악장 Andante con moto는 ABABA 형식, 3악장은 Scherzo, 4악장 "Urlicht"는 Through - composed, 5악장 Im Tempo des Scherzo's는 sonata 형식이다. 특히 3악장은 Mahler의 가곡 '어린이의 이상한 뿔피리(Des Kanben Wunder - horn)'중 <민물고기들에게 설교하는 파도바의 성 안토니우스>의 선율을 사용하였으며, 5악장에는 클롭시톡(Klopstock) <부활 찬가>의 가사를 인용하였다. 각 장에는 하나의 동기가 계속 반복, 변형되어 사용되며, 선율적 소재로는 민요, 행진곡, 팡파레 등이 쓰여졌다. 또한 반음계 스케일이 많이 사용되지만, 경과적 진행을 통해 전음계의 체계내에서 쓰여졌으며, Pedal point 등 비화성음이 많이 나타난다. 대위법적인 기법들이 전악장에서 사용되었으며, 표현의 강조를 위한 강한 Accent, 급하게 고조되는 cresendo, ff와 pp의 빠른 교차가 많이 나타난다. 전조에 있어서 말러는 예비음 없이 전조하였고, 해결음을 쓰지 않는 등 고전적 형식과 화성에서 탈피하려고 하였다. 또한 가사의 액센트를 강조하기 위하여 박자가 자주 바뀌기도하며, 혼합된 박자를 사용하기도 한다. 즉, Mahler는 전반적으로 선율, 화성, 다이나믹 등 모든 면에서 전통적인 형식에서 탈피하려는 진보적인 기법, 양식을 사용함으로써 현대 음악으로 이르는 과도기적 경향을 보여주고 있다.
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