View : 641 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor李基淑-
dc.contributor.author李珍和-
dc.creator李珍和-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000019183-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208617-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019183-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine parental expectation for the curriculum content of kindergarten versus day care center as to analysis disparity in father versus mother, boys girls and kindergarten versus day care center. The specific questions for this study are as follows; 1. How are whole parental expectations for the curriculum content of Early Childhood Education? 2. Are there differences in parental expectations for the curriculum content of kindergarten versus day care center? 3. How do mothers and fathers differ in terms of expectations for the curriculum content of early childhood education programs? 4. How are the parental expectations for curriculum content of early childhood education different according to children's sex? The subjects for this study were 288 mothers and fathers of four old children enrolled in either 5 day care centers or 5 kindergartens. For this study, The EAS(Educational Attitude Scale) was took as a method, The instrument has been found to be a useful scale for measuring parental expectations for the curriculum content of early childhood education and was developed by Rescorla et al. The EAS is a 32-item Likert type scale designed to tap parental opinions about early academic, social, athletic, artistic and compliance experiences. The EAS has exhibited high levels of reliability and validity. Questionnaires were sent to parents of four year olds and return rates for the questionnaires were 68.4% for parents. The analyzing methods of data were t-test, mean and standard deviation. The results of the study are summarized as follows; 1. In the whole parental expectations for the curriculum content of early childhood education, social experiences come first after that compliance experiences and then athletic experiences. So parents of four year olds preferred specific academic skills to social and compliance experiences. 2. There were no significant differences in these expectations for parents of children enrolled in the day care center versus kindergarten. So parents of four year olds, regardless of in the kindergarten or in the day care center, were viewed as those who have the most same expectations for the curriculum content of educational experiences. 3. There were significant differences in expectations of mothers and those of fathers for the curriculum content of early childhood educational experiences. Mothers had higher expectations and amor favorable attitudes toward instruction in athletic, artistic, compliance areas than fathers. Fathers had higher expectations in academic area than mothers. So mothers were much more responsible than fathers in child's education. 4. Even though there were no significant differences in parental expectations for sons and those of daughters in the curriculum content of early childhood educational experiences, parents had higher expectations for sons than for daughters still now, especially fathers did so. So preferences to son still.;본 연구의 목적은 유아교육기관의 교육과정 내용에 대한 부모의 기대를 조사하는 것으로 교육과정 내용에 대한 전체적인 기대 경향을 알아보고 유아교육기관 유형별, 아버지와 어머니, 유아의 성별 등의 변인에 따라 차이가 있는 가를 분석해 보는 것이다. 이와같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육과정 내용에 대한 전체적인 기대 경향은 어떠한가? 2. 유아교육기관 유형에 따라 교육내용에 대한 부모의 기대는 서로 차이가 있는가? 3. 유아교육기관에서의 교육내용에 대한 아버지와 어머니의 기대는 차이가 있는가? 4. 유아교육기관의 교육내용에 있어서 부모의 기대는 유아의 성별에 따라서 차이가 있는가? 본 연구는 서울시에 소재하고 있는 어린이집 5곳과 유치원 5곳에 다니고 있는 4세 유아의 아버지와 어머니 288명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Rescorla와 그의 동료들이 1990년에 연구 개발한 EAS(Educational Attitude Scale)를 번안하여 사용하였으며 EAS는 유아교육과정의 교육내용을 학문적 영역, 사회적 영역, 신체적 영역, 예능적 영역, 일상생활 영역의 5개 영역으로 구성되어져 있는 설문도구이다. 연구도구의 신뢰도는 각각의 내용 영역별Cronbach α .63~ .93이며 공인 타당도(DECS)는 .56과 내용타당도를 검증받았으며 회수된 총 294부(68.4%) 가운데 자료로 적당하지 않은 6부를 제외한 총288부를 연구자료로 사용하였다. 자료분석은 평균, 가중치 평균, 표준편차, t검증을 사용하였다. 본 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 4세 유아를 대상으로 하는 유아교육과정에 대한 교육내용에 대한 전체적인 기대 경향은 사회적인 영역, 일상생활 영역, 신체적 영역 등의 순으로 나타나고 있다. 따라서 4세 유아의 경우 부모들은 구체적인 학문기술의 획득 보다는 사회적인 태도와 일상생활에 필요한 태도의 형성을 선호한다고 볼 수 있다. 둘째, 유아교육기관 유형에 따른 부모의 기대는 유의한 차이가 있지 않았다. 이것은 4세 유아의 부모들이 탁아기관과 유치원에 상관없이 유아의 교육적 경험에 대해서는 매우 공통적인 기대를 갖고 있는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 교육내용에 대한 아버지와 어머니는 유의한 차이를 보였다. 전반적으로 아버지 보다는 어머니 쪽이 기대 수준이 높은 경향을 나타내어서 아직까지 유아의 교육에 대한 관심과 책임을 어머니들이 크게 느끼고 있는 것으로 생각된다. 어머니들은 일상생활 영역, 예능적 영역, 신체적 영역에 아버지들 보다 높은 기대를 나타내었고 아버지들은 상대적으로 학문지향적인 경향을 보였다. 넷째, 유아의 성별에 따른 기대의 차이는 보이지 않았으나 어머니와 아버지 모두 여아 보다는 남아에 대한 기대 경향이 높게 나타나며 특히 아버지들에게 있어서 이런 경향이 크게 나타나고 있다. 이것은 아직까지도 남아에 대한 선호 감정이 남아 있음을 보여 주고 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 유아교육기관의 유형 및 경향 = 5 B. 현대 유아교육과정의 경향 = 12 C. 관련연구 = 20 Ⅲ. 연구방법 = 26 A. 연구대상 = 26 B. 연구 도구 = 27 C. 연구절차 = 30 D. 자료분석 = 30 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 32 A. 교육내용에 대한 기대경향 = 32 B. 유아교육기관 유형에 따른 부모의 기대 = 35 C. 4세 유아의 교육내용에 대한 아버지와 어머니의 기대 차이 = 38 D. 유아의 성별에 따른 교육내용에 대한 기대 = 41 Ⅴ. 결론 및 제언 = 46 A. 요약 및 논의 = 46 B. 결론 및 제언 = 52 참고문헌 = 55 부록 = 58 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2102555 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject4세 유아-
dc.subject교육내용-
dc.subject학부모-
dc.subject유아교육-
dc.subject.ddc300-
dc.title4세 유아의 교육내용에 대한 학부모의 기대-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedParental expectation for the curriculum content for 4-years-old children : Day care center versus Kindergarten-
dc.creator.othernameLee, Jin Wha-
dc.format.pagevii, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE