View : 59 Download: 0

목표난이도와 과업수행자신감이 목표몰입과 성과에 미치는 영향에 관한 연구

Title
목표난이도와 과업수행자신감이 목표몰입과 성과에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effects of the Goal Difficulty and Self-Efficacy on Goal Commitment and Performance
Authors
朴惠媛
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
목표난이도과업수행자신감목표몰입목표설정이론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
기업의 성과는 조직의 목적과 사명에 기여하는 과업의 성취를 의미하며, 이것은 조직의 목표달성과 관련이 있다. 조직의 목표달성에 기여하는 개인의 과업의 성취는 곧 조직에서의 개인의 목표달성을 의미한다. 그러므로 궁극적으로 기업이 성장하고 생존하기 위해서, 조직구성원의 목표달성은 매우 중요하다. 본 연구는 개인의 목표설정이 어떠한 심리적이고 인지적인 과정을 거쳐서 성과로 이어지는가의 문제에 초점을 두고 있다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 목표설정 이론에서 목표수준과 성과의 관계를 조절(moderate)하는 목표몰입의 효과를 실증적으로 연구하고자 한다. 둘째, 목표설정 이론과 사회적 학습이론을 통합할 수 있는 개념으로 제시된 과업수행 자신감(self-efficacy)이 목표수준과 성과를 조절하는 목표몰입에 어떠한 영향을 미치는지 실증적으로 연구하고자 한다. 본 연구에서 제시한 가설을 실증적으로 검증하기 위해서 외생변수의 오염을 감소시킬 수 있는 실험실실험을 사용하였다. 본 연구의 변수들의 관계를 분석한 결과는 다음과 같다. ① 목표수준과 과업수행 자신감이 상호작용하여 목표몰입에 영향을 미쳤다. ② 쉬운 목표를 할당했을 때, 과업수행 자신감이 높은 사람이 과업수행 자신감이 낮은 사람에 비해서 낮은 목표몰입을 보였다. ③ 어려운 목표를 할당했을 때, 과업수행 자신감이 높은 사람이 과업수행 자신감이 낮은 사람에 비해서 높은 목표몰입을 보였다. ④ 성과에 대해 목표수준과 목표몰입의 주효과 및 상호작용 효과는 나타나지 않았다. ⑤ 목표난이도와 과업수행 자신감이 상호작용하여 목표몰입에 영향을 미친 것은 남녀의 차이가 없었다. ⑥ 성과에 대해 목표수준과 목표몰입의 주효과 및 상호작용 효과가 나타나지 않은 것은 남녀 차이가 없었다. 이상의 연구결과를 종합해볼 때, 목표수준과 목표몰입의 관계를 과업수행 자신감이 조절한다고 할 수 있다. 본 연구는 조직의 성과에 영향을 미치는 목표와 목표몰입, 과업수행 자신감간의 관계를 살펴봄으로써 기업의 인적자원의 효율적인 관리, 즉 인적자원의 선발, 유지, 개발시키는데 중요한 시사점을 제공할 것으로 생각된다.;Individual performance implies some type of task achievement that contribute toward an organization's mission and objectives. Individual performance refers to employee behavior that is somehow connected with the achievement of organizational goals. Therefore, individual performance is critical for the growth and survival of an organization. The purpose of the present study is to investigate the effects of self-efficacy on goal-setting. The major concern of this study is to verify the moderator role of self-efficacy in the relationships between goal difficulty and goal commitment and the moderator role of goal commitment in the relationships between goal difficulty and performance. The present study investigates the variables of goal, goal commitment and self-efficacy which are expected to have an influence on perfomance. This study will suggest an implication about the effective management of human recources; selection, maintenace and development. The basic conceptual framework of this study is as follows: ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) The hypotheses are : I. The interaction of goal difficulty and self-efficacy have effects on goal commitment. Ⅱ. The interaction of goal difficulty and goal commitment have effects on perfomance. The experimental design was used to study a sample of 110 undergraduate students in EWHA Womans University and KOREA University. The above mentioned hypotheses were tested through utilizing the statistical analysis methods, such as frequency test, two way ANOVA, ANCOVA and t-test. The results of statistical analysis support the hypothesis I. In conclusion, this study can state that self-efficacy moderates the relationships between goal difficulty and goal commitment. This study suggests some theoretical and menagerial implications for organizational behavior and human resources management, especially for selection, training, development, leadership.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE